۰
plusresetminus
یادداشت/

فشار برای مذاکره‌ای که قرار نیست انجام شود

تاریخ انتشارسه شنبه ۵ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۱۹
ایستادگی طبیعی بر سر حقوق اولیه و بدیهی دفاعی ایران از هر نگاه و نگرش سیاسی، و حتی آن ها که بر سر مسائل داخلی متفاوت می‌اندیشند به خاطر ایران و آینده‌اش باید در کنار چنین موضع اصولی ایستاد.
فشار برای مذاکره‌ای که قرار نیست انجام شود
 حافظ خبر // یک- ظریف چند ساعت در تهران توقف و بلافاصله به پاریس میرود. به نظر  ظریف حامل پیامی مهم از طرف مکرون برای تهران و حالا حامل جواب مهم تهران برای مکرون است. تصمیمی مهم که یا باید تصمیم رییس جمهور باشد یا تصمیمی مورد توافق رییس جمهور و رهبری.
دو- ساعتی بعد روحانی میگوید به خاطر مردم حاضرم با هر شخصی دیدار کنم. روحانی ادامه میدهد: «گویی در گوش بعضی‌ها پنبه است و هر چه ما می‌گوییم آنها می‌گویند مذاکره چه خاصیتی دارد.»
سه- مکرون: مذاکرات برای فراهم کردن مقدمات ملاقات ترامپ با روحانی در جریان است و من امیدوارم در هفته‌های آینده شاهد دیدار  ترامپ و روحانی باشیم.
چهار- بی‌بی‌سی فارسی با چالاکی رسانه‌ای خاصی جریان سازی را آغاز میکند و امکان مذاکره روحانی و ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل را امری بسیار ممکن و مذاکره با ترامپ را  تنها «کلید» حل مشکلات اقتصادی ایرانیان معرفی میکند.
پنج- در چند هفته آینده و در زمان باقی‌مانده تا مجمع عمومی سازمان ملل  باید منتظر باشید که ارتش تحلیلگران بی‌بی‌سی و ایران اینترنشنال و رادیو فردا هر روز از فواید مذاکره بگویند. منتظر باشید تا لیبرالها فریاد بزنند مذاکره نکردن و ادامه تحریم فاجعه اقتصادی و اجتماعی و سیاسی برای ایرانیان خواهد بود.
شش- اما هدف از برجسته کردن امکان مذاکره روحانی با ترامپ تنها یک چیز است: انداختن مسئولیت ادامه تحریم‌ها به گردن شخص آیت‌الله خامنه‌ای.  وگرنه خودشان بهتر میدانند رهبری حرف آخر درباره مذاکره‌‌ را یکسال پیش قاطعانه زده. و این حرف را هم بر اساس تحلیل  و نگاه استراتژیک بلند مدت خود زده‌: با دشمنی که عهدنامه تحمیلی خودش را هم پاره میکند نباید مذاکره کرد. و هرگونه نشستن پای میز مذاکره و هرگونه ملاقات با ترامپی که برجام را پاره کرده تنها و تنها به از دست دادن امتیازات بیشتر منتهی خواهد شد.
هفت- موضع  مخالفت پیشگیرانه‌ی آیت‌الله خامنه‌ای با مذاکره با آمریکایی که برجامش را هم پاره کرده، موضعی ایرانی و ملی و ضداستعماری است. ایستادگی طبیعی بر سر حقوق اولیه و بدیهی دفاعی ایران از هر نگاه و نگرش سیاسی، و حتی آن ها که  بر سر مسائل داخلی متفاوت می‌اندیشند به خاطر ایران و آینده‌اش باید در کنار چنین موضع اصولی ایستاد.
کد مطلب : ۲۱۳۲۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما