برافراشتن خیمه گاه حسینی در زرقان

6 شهريور 1398 ساعت 15:03

زرقانی‌ها، همزمان با ۲۷ ذی الحجه و بر اساس رسمی دیرینه خیمه‌های عزای حسینی را بر پا می‌کنند.


به گزارش حافظ خبر، با نزدیک شدن به ایام ماه محرم، عاشقان حسینی خود را مهیای برپایی مراسم عزاداری و گرامیداشت یاد شهیدان مظلوم کربلا می‌کنند.
 
مردم زرقان هم پیرو یک آیین دیرینه، با برافراشتن خیمه‌های حسینی به استقبال ماه محرم می‌روند.
 
آیین سنتی برافراشتن خیمه‌های عاشورایی همه ساله در سه حسینیه حیدر، ولیعصر (عج) و امام سجاد (ع) زرقان برگزار می‌شود و اهالی هر محله در حیاط حسینه‌ها مبادرت به برافراشتن خیمه‌های عاشورایی می‌کنند.
 
حسینیه‌ها هر ساله در بیست و هفتم ذی الحجه از هنگام اذان صبح میزبان خیل مشتاقان سالار شهیدان است و بعد از اقامه نماز صبح و قرائت زیارت عاشورا، بر بام هر حسینیه با نواخته شدن ساز عزا مقدمات برپایی خیمه‌های عاشورایی فراهم می‌شود.
 
خیمه‌های عاشورایی به وسعت بیش از ۵۰ مترمربع و به بلندای بیش از ۱۲ متر است که بر ۶ ستون چوبی محکم استوار و مزین به پرچم سرخ 'یا حسین' است و برای برافراشتن هرکدام به بیش از ۱۵۰ مرد نیرومند نیاز است.
 
برای برپایی خیمه‌های عاشورایی، ابتدا ستون‌های چوبی را به صورت ۴۵ درجه بر دیوار حسینیه بالا می‌کشند و پایه هر ستون را در محل استقرار خود قرار می‌دهند و پس از آن خیمه را بر روی آن پهن می‌کنند.
 
به هر طرف هر خیمه بیش از ۱۲ طناب بلند و محکم آویزان است، که مردان نیرومند زرقانی، آن‌ها را از سمت دیگر بام حسینیه با فریاد‌های یا حسین، یا علی و یا زینب می‌کشند تا ستون‌های خیمه‌ها به صورت عمودی در جای خود قرار گیرند.
 
آیین سنتی برپایی خیمه‌های عاشورایی در زرقان، از منحصر به فردترین آیین‌های محرم در کشور است که قدمت آن به دوران صفویه و بیش از ۴۰۰ سال می‌رسد.
 
آیین سنتی و ملی برپایی خیمه‌های عاشورایی سال ۹۱ به شماره ۶۵۷ در فهرست آثار معنوی کشور ثبت شده است.
 
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


کد مطلب: 21338

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/21338/برافراشتن-خیمه-گاه-حسینی-زرقان

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir