۰
plusresetminus

تشریح برنامه‌های هفته امر به معروف در فارس

تاریخ انتشارشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۲۰
دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان فارس با تاکید براینکه حفظ و ارتقا کرامت انسانی یکی از اهداف اصلی اجرای فریضتین محسوب می‌شود، امر به معروف و نهی از منکر را زمینه‌ساز دستیابی به جامعه مدنی مد نظر اسلام دانست.
تشریح برنامه‌های هفته امر به معروف در فارس
به گزارش حافظ خبر، سلیمان مهدوی شنبه 9 شهریور در جمع خبرنگاران با اشاره به آغاز هفته امر به معروف و نهی از منکر، انجام فریضتین را مقابل تفکر غربی و لیبرالیسم دانست و تاکید کرد که اساس کار رسانه هم باید تبلیغ چهار فریضه واجب دینی و بسترسازی برای تمدن اسلامی باشد.
وی با بیان اینکه نمود تمام جامعه‌ها در تعاملات اجتماعی است، گفت: ستاد امر به معروف سه مأموریت را به عهده دارد؛ نخست اینکه از کسی که کار درست انجام می‌دهد، حمایت کند، دوم تبلیغ فریضه امر به معروف و نهی از منکر و سوم آموزش و آگاهی‌بخشی چگونگی چیستی و چرایی امر به معروف و نهی از منکر دیگران است .
مهدوی با اشاره به اینکه خبرنگاران می‌توانند آمر به معروف و ناهی از منکر خوبی باشند، گفت: اگر می‌خواهیم ظلم بر جامعه حاکم نشود باید امر به معروف و نهی از منکر کنیم .
وی با تأکید بر اینکه مفهوم امر به معروف این است که حق و ناحق هرکدام در جایگاه خود قرار گیرند، گفت: اگر امر به معروف نشود اشرار حاکم می‌شوند ضمن اینکه انواع شرور اقتصادی، سیاسی و اجتماعی داریم .
دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر فارس یادآور شد: مجلس قانونی مصوب کرده است که مشخص شده چگونه این سه مرحله را انجام دهیم که این مرحله اولویت دارد .
امر به معروف مختص ناهنجاری‌های ظاهری نیست 
وی تأکید کرد: کارایی امر به معروف مختص ۴ ناهنجاری ظاهری اجتماعی نیست بلکه بسیار بزرگ و تمدن‌ساز و حکومت‌ساز است به شرطی که عینک بدبینی به امر به معروف نزنیم .
مهدوی در ادامه با ذکر این نکته که حفظ شخصیت و کرامت انسانی در رأس امور است، گفت: دستور دین در این است وقتی به کسی می‌خواهید تذکر دهید اگر با اشاره قبول می‌کند حق ندارید با زبان به او تذکر دهید و هر کسی که در امر به معروف نگاهش این باشد که کسی را تحقیر کند آن دشمن فریضه امر به معروف و دین است و بدبینی را نسبت به خدا به وجود می‌آورد چون امر به معروف فرمان خداست .
وی با اشاره به آیه ۴۱ سوره مبارکه حج مبنی براینکه دادن تمکن به انسان برای بسترسازی نیکی‌ها و ترویج خوبی‌ها است، رسانه را زبان صادق مردم دانست و گفت: خبرنگار و رسانه از جمله مشمولان این آیه مبارکه هستند. خداوند شرایطی را برای خبرنگاران فراهم کرده است که بتوانند ۴ رکن اساسی جامعه اسلامی شامل نماز، زکات و امر به معروف و نهی از منکر را تبلیغ کند .
مهدوی در تشریح فعالیت‌های این ستاد نیز گفت: ستاد امر به معروف و نهی از منکر مأموریت دارد تا مردم را مانند مؤذن به نماز و کارهای معروف دعوت کند .
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر فارس معتقد است که حوزه اقتصاد جای امر به معروف دارد و بیشتر مسئولان نیاز به امر به معروف در این حوزه دارد .
وی همچنین با بیان اینکه در موضوع عفاف و حجاب مشکل مردم نیستند بلکه مشکل مسئولان هستند، گفت: ۲۰۰صفحه قانون و آیین‌نامه و دستورالعمل دستگاه‌های حکومتی در این زمینه وجود دارد .
مهدوی باز هم از خبرنگاران خواست تا به این عرصه ورود کنند و گفت: اگر خبرنگاری بخواهد قانون را مطالبه کند تا پای جان پای او ایستاده‌ایم که چرا قانون اجرا نمی‌شود . 
اصل شیعه‌گری و مسلمانی در امر به معروف است 
این مقام مسئول، امر به معروف را نقطه مقابل مکاتب غربی دانست و گفت: اصل شیعه‌گری و مسلمانی در امر به معروف تبلور پیدا می‌کند .
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر فارس بیان کرد: نظارت بر اجرای قانون نیست اگر هم باشد کم است و همین مسئله باعث شده که در یک شیب ملایم فساد روز به روز افزایش پیدا کند .
وی همچنین گفت: مفهوم‌شناسی امر به معروف یعنی نجات همدیگر و تکامل و یعنی اینکه به سمت جامعه مدنی حرکت کنیم که همه نفع ببرند و کسی زور نگوید و هر کسی زور گفت بقیه جلوی او بایستند .
مردم عکس‌العمل اجتماعی ندارند 
مهدوی به اجرای طرح ناظر عفاف و حجاب از سوی نیروی انتظامی اشاره کرد و گفت: طرح ناظر، ناظر منکرات اجتماعی عیان است. متأسفانه مردم ما عکس‌العمل اجتماعی ندارند و از حاکمیت انتظار دارند .
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر فارس با اشاره به راه‌اندازی شوراهای امر به معروف در مساجد محله‌ای گفت: شوراهای امر به معروف در مساجد راه اندازی کردیم و کارشان فقط ارشادی است و سلبی نیست و اگر کسی اصرار بر گناه داشته باشد این شوراها فقط می‌توانند گزارش کنند و ضابط دستگاه قضایی است .
وی خواستار توجه به مردم به مسئولیت‌پذیری اجتماعی شد و گفت: تا زمانی که مسئولیت‌پذیری اجتماعی در جامعه بالا نیاید این مشکلات برطرف نمی‌شود و حاکمیت هم نمی‌تواند به تنهایی مشکلات را حل کند .
تشریح برنامه‌های هفته امر به معروف 
مهدوی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه هفته امر به معروف و نهی از منکر در سال جاری با شعار «نهضت حسینی، مطالبه‌گری و مسئولیت اجتماعی» در هفته اول محرم اجرا می‌شود، گفت: هر کدام از روزهای این هفته به یک عنوان نامگذاری شده‌اند .
وی، برگزاری تجمع و راهپیمایی طلایه‌داران و فعالان امر به معروف و نهی از منکر پس از اقامه نماز جمعه، فعال کردن طلایه‌داران در هیئات عزاداری تحت عنوان آمرین به معروف هیئت، برگزاری ملاقات‌های حضوری گروه‌های امر به معروف با شخصیت‌ها و ائمه جمعه شهرستان‌ها، برگزاری دوره آموزشی با موضوع امر به معروف ویژه انتظامات هیئات، تجلیل از گروه‌های طلایه‌دار خواهر و بردر، برگزاری کمپین رسانه‌ای با موضوع نه به بی تفاوتی در شهرستان‌ها را از جمله برنامه‌های این ایام عنوان کرد .
گردهمایی مردمی و میثاق با شعار سال، برگزاری مسابقات فرهنگی با موضوع امر به معروف، فضاسازی مناسب و انجام تبلیغات محیطی در شهرستان‌ها، برگزاری جلسات سخنرانی در مساجد پیرامون امر به معروف، هم‌اندیشی با مشاوران بانوان دستگاه‌های اجرایی، برگزاری نشست‌های علمی با موضوع نقش‌ امر به معروف در تحکیم خانواده و کاهش تنش‌های خانوادگی، تهیه مستند از شهدای امر به معروف، برگزاری نشست با نخبگان و حقوقدانان، برگزاری جلسه با مسئولان کلانتری‌ها و پلیس امنیت اخلاقی، برگزاری نشست تخصصی با مسئولان قوه قضائیه در خصوص تبیین ظرفیت‌های حقوقی قانون حمایت و غیره از دیگر برنامه‌هایی بود که وی از آن‌ها نام برد .
ایسنا
کد مطلب : ۲۱۳۶۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما