۰
plusresetminus
امام جمعه شیراز در دیدار با اعضای شورای شهر:

مشکلات مردم بدون جنجال حل شود/ باغات شهری باید حفظ شوند

تاریخ انتشارشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۵
امام جمعه شیراز گفت: ما باید دنبال این باشیم که مسئله مردم حل شود بدون اینکه جار و جنجال به راه بیندازیم، متاسفانه این فضا در رسانه های همه جریان های مختلف ایجاد شده است که فقط سروصدا کنند و همه به جان هم افتاده اند و مسئله مردم در این میان گم شده است.
مشکلات مردم بدون جنجال حل شود/ باغات شهری باید حفظ شوند
به گزارش حافظ خبر، آیت الله دژکام در دیدار با اعضای شورای شهر اسلامی شیراز با تشکر از دستغیب در طول این 2 سال مسئولیت ایشان در شورا اسلامی شهر شیراز و تبریک به موسوی که در این دور اعتماد اعضای شورا را جلب کرد، گفت: در این تغییرات و جابه جایی های جدید شورا بنده تاملی داشتم و به فرماندار محترم شیراز نیز گفتم که از نظر قانونی، کار باید شکل و وجه کاملا قانونی داشته باشد و مسائل و جا به جایی ها مطابق قانون پیش برود و در استانداری نیز تایید شود که بحمداله این روند طی شده است و بحث خاصی نیست و پس از تایید کار به لحاظ قانونی، بنده کار را با تیم جدید مدیریتی شورا شروع کردم و خارج از این چارچوب من نمی توانم کار کنم و دلم می خواهد شکل و چارچوب قانونی هر کاری طی شود تا دیگر جای بحث و اما و اگر وجود نداشته باشد.
وی در ادامه عنوان کرد: در مورد جابه جایی اعضای شورا  نیز جابه جایی باید در چارچوب قانون باشد و هیچ کس از این چار چوب نباید خارج شود حتی تسریع یا تاخیر در یک مسئله اگر مجال قانونی دارد باید انجام شود.
امام جمعه شیراز با تاکید بر مر قانون تصریح کرد: بنده همیشه به این جهات مقید بوده ام و احساسم این است که باید این مسئله در جامعه ما جا بیفتد و برخلاف نگاه و تصوری که وجود دارد که برخی جاها فراقانونی یا غیر قانونی رفتار میشود، باید در عمل اثبات کنیم که ما فراتر از قانون نیستیم و گرچه به صورت کلی اطلاعاتی نسبت به قضایا داریم اما هرجا مسئله را نمی دانیم در ابتدا می پرسیم و در چارچوب قانونی حرکت می کنیم.
وی اضافه کرد: ما در بعضی از مسائل تجربه زیادی نداریم. در این 4-5 دوره گذشته از شوراها تجربه اینکه عضوی از شورا به هر دلیلی نتواند در جلسات شرکت کند و فرد دیگر جای عضو غایب را بگیرد برای ما تجربه طولانی و البته عجیبی نیست و نکته دیگر اینکه ما باید در ضمن اینکه کار مردم را رواج می دهیم مسائل مربوط به سازماندهی نهادها و سازمانهای کشور را نیز انجام دهیم و این دو کار به موازات هم پیش می رود و یکی از دلایلی که به نظر می رسد مسائل بغرنج است همین است.
نماینده ولی فقیه در استان فارس در مثالی اظهار داشت: شما بر فرض، مثال اروپا و آمریکا را نگاه کنید، آنها براساس تجارب انباشته شده ی خود مسیر آینده را تنظیم می کنند اما ما تجربه چندانی نداریم چون عمر نظام ما 40 سال است و آنها بالای 100 سال است که جنگ ها و اختلافات داخلی را کنار گذاشته اند و سامان پیدا کردند.
وی همچنین گفت: بله، مسیر ما و آنها در دو شکل متفاوت است و در آینده تمدن ما چیز دیگری شکل خواهد گرفت اما اینکه می خواهیم تمدن بسازیم همان است یعنی ما مانند آنها در یک تجربه تاریخی می خواهیم تمدن خود را بسازیم و قرار  نیست که در کشور ما معجزه رخ دهد.امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب نیز معتقد به معجزه نبودند و عقیده داشتند باید این فرآیند طی شود.اگر می خواهیم این فرآیند طی شود طبیعتا باید بپذیریم که در این مسیر بارهای سنگینی بر روی دوش ما قرار دارد.
این مقام مسئول با بیان اینکه مردم یکسری توقع دارند و کاری ندارند در چه وضعیتی قرار داریم اذعان داشت: مردم کاری ندارند که ما در کجای کار هستیم بلکه فقط می خواهند توقعاتشان برآورده شود و این کار را برای ما سنگین می کند. طبیعتا شورا هم در این راه کاره های زیادی را بر عهده دارد و توقعاتی که مردم دارند و شورا باید آنها را دنبال کند.
وی با ابراز خوشحالی بیان داشت: بنده بسیار خرسندم از اینکه بیان کردید به دنبال سامان دادن به مرکز پژوهش ها در شورای شهر هستید و یکسری از پژوهش ها باید جنبه راهبردی داشته باشد و یکسری از پژوهش ها با نگاه های اجرایی و عملیاتی است.این 2 فاز باید از هم جدا شود و قاعدتا ما در بحث های راهبردی نیاز جدی داریم که بگذاریم افرادی ولو با تفکر کاملا مقابل نگاه امروز شورا، به این مرکز پژوهش ها دعوت شوند و نظر خود را ارائه کنند.این حرف ها باید زده شود و بعد چکش کاری شود.
آیت الله دژکام با اشاره به اصلاح طلبان و اصولگرایان ابراز داشت: امروز هیچ کدام از 2 جریان و جناح موجود در نظام به اندازه کافی حرف برای مسائل راهبردی در مسائل شهر و شهرسازی ندارند. باید در یک فضای علمی با یکدیگر چالش کرد تا حرف اصیل عمیق رشد کند و خروجی آن شود، استدعای بنده این است فضایی ایجاد کنید که همه افرادی که ممکن است نظری داشته باشند آزادانه نظر خود را بیان کنند و لازم نیست روی این مساله مانور رسانه ای داده شود و فقط نخبگان و فرهیختگان باید در جریان قضایا قرار گیرند. وقتی حرف ها در میدان آمد و سبک سنگین کردیم قاعدتا عقل جمعی ما به انتخاب بهترین ها خواهد انجامید و هیچ کس نمی تواند ادعا کند بهترین نظر را دارد، بهترین نظر و تصمیم در بین چالش ها  و صحبت های نظریه پردازان شکل می گیرد.
وی اذعان داشت: امروزه همه ما می دانیم که وضع شهر خیلی وضع مناسبی نیست، ما اگر بخواهیم شیراز را یک شهر اسلامی معرفی کنیم این شهر اصلا متناسب با آن ایده هایی که برای آن پرداخته شده است نیست و باید برای اینکه شهر به جایی برسد که به رشد و توسعه حقیقی برسد، ما اول باید دیدگاه ها، نظریات و افکار مختلف اندیشمندان را بررسی کنیم.
امام جمعه شیراز ادامه داد: ما باید دنبال این باشیم که مسئله مردم حل شود بدون اینکه جار و جنجال به راه بیندازیم، متاسفانه این فضا در رسانه های همه جریان های مختلف ایجاد شده است که فقط سروصدا کنند و همه به جان هم افتاده اند و مسئله مردم در این میان گم شده است.
وی با تاسف گفت: بنده خیلی رنج بردم از اینکه پرونده تعدادی از شوراهای شهر در سطح استان در دادگاه است.انسان هم از نوع عمل شوراها دلخور می شود هم از نوع عملی که دوستان در مقابل آنها انجام می دهند.مسئله ناراحت کننده است که طرف در شورا تصمیماتی گرفته است که در حیطه اختیاراتش نبوده است و کارش بر روی حساب و کتاب نبوده است و دنبال اغراض دیگری است. همه این مسائل را باید یاد بگیریم تا در آینده باز دچار این مسائل نشویم.
نماینده ولی فقیه در استان فارس از پروانه های ساخت و ساز غیرقانونی گفت و اظهار داشت: امروزه در بسیاری از مناطق شهر به صورت غیرقانونی و بدون پروانه ساختمان سازی انجام می شود.عده ای قضیه را نادیده می گیرند تا قسمتی از کار پیش رود و در ادامه پرونده به کمسیون ماده 100 می رود و نوعی کسب درآمد برای شهرداری می شود.آیا شورا و شهرداری می خواهد از این نوع درآمدها داشته باشد؟ درآمد شما از کمسیون ماده 100 چقدر است؟بر روی آن به عنوان درآمد حساب می کنید یا خیر؟
وی همچنین افزود: شورای شهر با این مسائل چگونه می خواهد کار کند؟صریح و شفاف با مردم در میان می گذارید یا جزء تصمیمات درون سازمانی است؟اگر زور شهرداری به ساخت و ساز غیر قانونی یک ساختمان نمی رسد پس چرا شهرداری داریم؟اگر زور شهرداری می رسد چرا جلوی کار را نمی گیرد؟اگر منفعت دارد این منفعت حرام است.ما حرام و حلال را چگونه معنا می کنیم که این مسائل حرام نیست؟مگر  قرار بر این نیست که قانون مدار باشیم و در چارچوب حرکت کنیم؟
این روحانی اذعان داشت: حل این مسائل نیازمند شفافیت و صداقت است یعنی واقعا بگوییم بنای چنین کاری دیگر نیست و خود شورا و شهرداری در بودجه خود نباید بر روی درآمدی که از این بخش تحصیل می کند حساب کنند.
در ادامه وی عنوان کرد: مسئله بغرنج دیگری که وجود دارد بحث باغات شهر است و همه عقیده داریم باید فضای سبز و باغات شهر حفظ شود اما هر روز دارد کوچک تر می شود.برای حل مسئله این باغ ها باید دنبال راهکار مناسب باشیم.اگر می خواهیم این باغات باشد به چه شکلی باید آنها را حفظ کنیم که برای مالک آن، درامد مشروع اقتصادی هم داشته باشد؟
 
انتهای پیام/
کد مطلب : ۲۱۵۰۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما