۰
plusresetminus

اتهامات تکراری ترامپ علیه ایران

تاریخ انتشارچهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۲۶
هفتاد و چهارمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد از امروز آغاز بکار کرد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سخنان خود ادعاهای گذشته آمریکا علیه ایران را مطرح کرد.
اتهامات تکراری ترامپ علیه ایران
به گزارش حافظ خبر، دونالد ترامپ بدون توجه به 15 گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی شد که ایران در پی دستیابی به سلاح هسته ای است. ترامپ همچنین با وجود این که آمریکا را از توافق هسته ای خارج کرده اما برای تحریک اروپایی ها گفت توافق هسته ای زمان کمی برای پایان دارد و این توافق اجازه بازرسی از سایت هاي مهم را نمی دهد و به موشک ها و برنامه منطقه ای ایران نپرداخته است.
رئیس جمهور آمریکا در ادامه سخنان خود ایران را متهم کرد که موجب گسترش جنگ در یمن و سوریه شده است. ترامپ همچنین عنوان کرد تا زمانی که سیاست منطقه ای ایران تغییر نکند تحریم های آن برطرف نخواهد شد.
در سخنان ترامپ همچنین تاکید شدیدی بر شعار ملی گرایی و اولويت آمریکا وجود داشت که می توان آن را این گونه تفسیر کرد که اگر چه در پی ادامه فشار به ایران است اما نمی خواهد در این باره هزینه بدهد. بخصوص اینکه پیش از سخنرانی، دونالد ترامپ عنوان کرد قرار نیست اشتباه عراق دوباره تکرار شود.
آنچه در سخنان ترامپ از گذشته تا به امروز به وضوح آشكار كي شود اين است كه علی رغم تشدید تنش ها بین آمریکا و ایران، و افزايش تهديدات عليه ايران واکنش قاطع تهران و مشخص نبودن سرانجام درگیری ها موجب شده که ترامپ ابتدا از مذاکره و ادامه سیاست فشار حداکثری سخن بگوید و درباره استفاده از ابزار جنگ با احتیاط بسیار حرف بزند. ایران همیشه عنوان کرده آمادگی واکنش به هر گونه تجاوز نظامی را دارد و هر اقدام هر چند کوچک، محدود نخواهد ماند.
راهبرد فشار حداکثری دونالد ترامپ در دو سال گذشته به نتایج مورد نظر مقامات آمریکا نرسیده و به همین دلیل بود که اخیراً  پایگاه خبری هیل نزدیک به کنگره آمریکا در تحلیلی نوشت راهبرد ترامپ در خصوص ایران راهبرد فشار حداکثری با تاثیر حداقلی بوده است.

تلاش فرانسه و تغييرات كوچك در برجام؟
البته همزمان با سخنان ترامپ، اروپایی ها به خصوص فرانسه به شدت درگیر رایزنی و وساطت بین ایران و آمریکا هستند.
در مقابل حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در دیدار با مدیران رسانه ها امروز اعلام کرد تلاش های امانوئل ماکرون زمانی موثر و موفقیت آمیز خواهد بود که آمریکا تحریم های  اعمال شده بعد از خروج از توافق هسته ای را  لغو کند و بعد از آن در قالب 1+5 می توان به رایزنی ها ادامه داد. البته برخی رسانه ها مدعی شدند ایران پذیرفته در صورت لغو تحریم ها احتمال تغییرات کوچک در برجام وجود دارد.
محمدجواد ظریف نیز که در نیویورک بسر می برد تاکید کرد که ایران تمایل دارد در ازای لغو نهایی تحریم های ایران در کنگره، پروتکل الحاقی را به تصویب برساند و بعد از این فرایند زمینه برای دیدار با مقامات آمریکا در چارچوب 1+5 فراهم می شود.
با توجه به سخنان ترامپ و تجربه کره شمالی بسیار بعید است آمریکا تحریم های ایران را لغو كند چرا که از آن به مثابه اهرم فشاری علیه تهران استفاده می کند. اما پذیرش اصلاح برجام از سوی ایران موجب می شود که این تلقی پدید آید كه می توان با اعمال فشار در آینده تهران را وادار به عقب نشینی و اصلاح چند باره توافق هسته ای کرد و این گونه به مرور مولفه های قدرت ایران را محدود کرد و از بین برد.
البته کشورهای اروپایی طبق معمول برای به عقب راندن بیشتر ایران، بازی دوگانه ای را در پیش گرفته اند و تلاش دارند که ضمن ژست خیرخواهی، ایران را مقصر تنش های موجود معرفی کنند. به همین دلیل بود که رهبران فرانسه، آلمان و انگلیس دیروز در بیانیه مشترکی مدعی شدند ایران مسئول حمله به تاسیسات نفتی آرامکو است. بوریس جانسون، آنگلا مرکل و امانوئل ماکرون عنوان کرده اند: زمان آن رسیده است که ایران مذاکرات طولانی مدت برای برنامه هسته ای و امنیت منطقه ای از جمله برنامه موشکی خود را بپذیرد.
ادعای اروپایی ها و نقش آفرینی در راستای اهداف دونالد ترامپ در حالی است که  اتحادیه اروپا در دو سال گذشته عملاً هیچ ابتکار عملی در قبال انجام تعهدات ایران در قالب برجام نداشته است. به همین دلیل بود که وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این بیانیه اعلام کرد: فلج بودن سه کشور اروپایی در عمل به تعهدات خود بدون اجازه ایالات متحده، از ماه مه ۲۰۱۸ عیان بوده است. راه حل این نقیصه، عزم خود را جزم کردن برای شکل دادن مسیری مستقل است؛ و نه تکرار طوطی‌وار ادعاها و درخواست‌های ایالات متحده که با برجام همخوانی ندارد.
به گزارش الف، دونالد ترامپ بعد از خروج آمریکا  از برجام، تحریم های ایران را دوباره اجرایی کرد و  با قرار دادن سپاه پاسداران در لیست سازمان های به اصطلاح تروریستی، اعزام ناوگروه و بمب افکن و جنگنده به خلیج فارس و تحریم وزیر خارجه ایران در پی عقب نشینی ایران، از بین بردن مولفه های قدرت و وادار کردن ایران به مذاکره بوده است انجام داده است. همچنین وزارت خزانه داری آمریکا روز 29 شهریور اعلام کرد که بانک مرکزی؛ صندوق توسعه ملی و شرکت اعتماد تجارت پارس را تحریم کرد. ایران نیز تا کنون در سه گام مبادرت به کاهش تعهدات خود در قالب برجام کرده است.
کد مطلب : ۲۱۶۱۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما