تکذیب می شود:

وقتی که وزیر امور خارجه دولت پهلوی هم گفته های BBC را مزخرفات می نامد

10 مهر 1398 ساعت 15:00

رسانه سلطنتی بریتانیا پارسال- همزمان با ایام کودتای 28 مرداد- دست‌نوشته‌ای منتشر کرد که حاوی اطلاعاتی درباره ارتباط مالی بین کودتاگران ۲۸ مرداد و شبکه روحانیت و آیت‌الله کاشانی بود. بعد از گذشت یک سال اردشیر زاهدی صاحب سند آن را از اساس تکذیب کرده است.


به گزارش حافظ خبر، رسانه سلطنتی بریتانیا پارسال- همزمان با ایام کودتای 28 مرداد- دست‌نوشته‌ای منتشر کرد که حاوی اطلاعاتی درباره ارتباط مالی بین کودتاگران ۲۸ مرداد و شبکه روحانیت و آیت‌الله کاشانی بود. بعد از گذشت یک سال اردشیر زاهدی صاحب سند آن را از اساس تکذیب کرده است.
این سند دست نویس، که بی‌بی‌سی فارسی مدعی بود اردشیر زاهدی ــ فرزند سرلشکر فضل‌الله زاهدی عامل کودتای 28 مرداد ــ به مؤسسه هوور دانشگاه استنفورد اهدا کرده است، حکایت از آن داشت که در جریان کودتای 28 مرداد 1332 یا مدت کوتاهی پس از آن به روحانیان سرشناسی نظیر آیت‌الله ابوالقاسم کاشانی، آیت‌الله محمد بهبهانی و حجت‌الاسلام و المسلمین فلسفی مبالغی به‌خاطر حمایت از کودتا اهدا شده است.
حالا با گذشت یک سال، کسی که می‌گفتند صاحب سند است به میدان آمده و از اساس تمام آنچه را بی‌بی‌سی گفته بود زیر سؤال برد!
اردشیر زاهدی داماد محمدرضا شاه و وزیر امور خارجه دولت پهلوی بود. وی در زمان وقوع انقلاب اسلامی سفیر ایران در سازمان ملل بود و پس از فروپاشی رژیم پهلوی در خارج از کشور ماند. وی که در سال‌های اخیر مواضع متنوعی گرفته است، در یک فایل صوتی درباره این دست‌نویس چنین توضیح می‌دهد: انگلیسی‌ها مثل سگ از آیت‌الله کاشانی می‌ترسیدند و وادارش کردند به عراق برود مثل پدر من که به فلسطین تبعید شده بود. این مزخرفات بی‌بی‌سی مال CIA است وگرنه خط من نیست. من به دوتا وزیر خارجه آمریکا فحش دادم بهمین خاطر... می‌سوزد، می‌خواهند تلافی کنند. وقتی من پدرم سرِ کار است چه‌کاره‌ام که بردارم و چیزی بنویسم. در زمان مصدق هم بودجه محرمانه بوده است. بعد هم من به خودم اجازه نمی‌دادم 5 هزار و 10 هزار به این افراد بدهم. اطرافیان آنها بهشان اعتقاد داشتند...".
بی‌بی‌سی این سبک تاریخ‌نگاری را منحصر در وقایع 28 مرداد نکرده بلکه دو روز مانده به بیست و هفتمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در سال 95، در گزارشی با عنوان «پیام محرمانه آیت‌الله خمینی به دولت کندی، رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا، چه بود؟» ادعا کرد «به اسنادی دست یافته که از تماس‌های سِرّی آیت‌الله خمینی، با دولت‌های جان اف کندی و جیمی کارتر حکایت دارد». این شبکه مدعی شده بود که «بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران که آمریکا را شیطان بزرگ می‌خواند و می‌گفت تمام گرفتاریها از آمریکاست،‌ دست‌کم دوبار با رؤسای جمهوری آمریکا تماس مستقیم برقرار کرده بود». بی‌بی‌سی فارسی همچنین در گزارش خود مدعی شده بود که فردی به‌نام حجت‌الاسلام کمره‌ای پیام‌رسان امام خمینی به سفارت آمریکا بوده است.
بسیاری از مقامات عالی‌رتبه نظام، اعضای دفتر امام خمینی در پاریس، مورخان و پژوهشگران تاریخ معاصر و  حتی فرزند مرحوم خلیل کمره‌ای پاسخ این سندسازی بی‌بی‌سی را دادند.
مرحوم ابراهیم یزدی وزیر امور خارجه دولت موقت که آن زمان در پاریس در خانه امام خمینی حضور داشت نیز تأکید کرد که گزارش بی‌بی‌سی کاملاً جعلی است: "امام خمینی پیامی برای کارتر ارسال نکرده بود بلکه این کارتر بود که پیام‌هایی را ارسال کرده بود و عدد آن هم به پنج می‌رسد".


کد مطلب: 21692

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/21692/وقتی-وزیر-امور-خارجه-دولت-پهلوی-هم-گفته-های-bbc-مزخرفات-می-نامد

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir