۰
plusresetminus

تشکیل کمیسیون هوشمندسازی و فناوری اطلاعات در شورای شهر شیراز

تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۶
در صحن علنی شورای شهر شیراز تشکیل کمیسیون هوشمندسازی و فناوری اطلاعات به تصویب رسید.
تشکیل کمیسیون هوشمندسازی و فناوری اطلاعات در شورای شهر شیراز
به گزارش حافظ خبر، عصر روز گذشته صحن علنی شورای شهر شیراز با بررسی چند طرح برگزار شد.
در این جلسه دو فوریت تشکیل کمیسیون هوشمندسازی و فناوری اطلاعات در شورای شهر شیراز به بحث گذاشته شد و پس از بیان نظرات موافق و مخالف با رأی اکثریت به تصویب رسید.
احمدرضا دستغیب به عنوان مخالف این طرح با اشاره به اینکه در شورای کلانشهرهای کشور کمیسیونی با عنوان هوشمندسازی و فناوری اطلاعات وجود ندارد، ابراز داشت: در شهرهای تهران و اصفهان تعداد کمیسیون‌های شورا را کاهش دادند تا اعضا به طور تخصصی برای کمیسیون‌ها وقت بگذارند اما تعداد کمیسیون‌های شورا در شیراز زیاد است و نیازی برای اضافه کردن یک کمیسیون جدید نیست و می‌توان امور مربوط به هوشمندسازی را در کمیسیون برنامه و بودجه انجام داد.
عضو شورای شهر شیراز گفت: تعداد زیاد کمیسیون‌ها به حیثیت شورا و حضور فعال اعضا لطمه می‌زند و این شاعبه وجود دارد که در وضعیت فعلی شورا، رئیس کمیسیون انتخاب می‌شود سپس کمیسیون تشکیل و بعد شرح وظایف برای آن نوشته می‌شود.
ابراهیم صبوری به عنوان موافق بیان کرد: موضوع هوشمندسازی یکی از ضرورت‌های مدیریت شهری همچنین شهر شیراز است، با هوشمندسازی در حوزه ترافیک، حفاظت از باغات و دیگر امور می‌توان خدمات با کیفیت ارائه کرد.
وی با اشاره به اینکه روند تحقق هوشمندسازی در دوره‌های گذشته به کندی پیش رفته است، افزود: ما باید ارتباط بین کارکنان شهرداری و مردم را به حداقل برسانیم تا فساد هم کم شود، با هوشمندسازی شهروندان می‌تواند در منازل خود نیز امور مربوطه را انجام دهند؛ به دلیل اهمیت این موضوع تشکیل یک کمیسیون ضروری است تا قدمی در جهت تحقق شهر هوشمند باشد.
محمد تقی تذروی به عنوان مخالف طرح گفت: برای ایجاد کمیسیون هوشمندسازی و فناوری اطلاعات ضرورت و نیازی احساس نمی‌شود، برای شفاف‌سازی تنها نیاز به تشکیل یک کمیسیون نیست و این موضوع بای در مرکز پژوهش‌های شورا مطرح و مورد بررسی قرار گیرد سپس در صحن شورا مطرح شود.
نوذر امامی در دفاع از طرح ایجاد کمیسیون هوشمندسازی و فناوری اطلاعات ابراز داشت: موضوع آسان‌سازی و استفاده از فناوری در دنیا مطرح بوده و حیف است که شهر شیراز از این غافله عقب بماند، هوشمندسازی امور هزینه‌ها را از دوش مردم و شهرداری کم می‌کند؛ با تشکیل این کمیسیون نشان می دهیم که شفافیت و تسهیل امور برای شورا اولویت دارد.
رئیس شورای شهر شیراز در پاسخ به ایردات دستغیب و تذروی، انتخاب رئیس کمیسیون پیش از رأی‌ گیری را رد کرد و گفت: فلسفه وجودی کمیسیون هوشمندسازی و فناوری اطلاعات مشخص است و تشکیل کمیسیون قبل از تعیین شرح وظایف یک رویه غیرمنطقی و غیر معمول نیست.
بنابر این مصوبه، این کمیسیون موظف است در مدت یک هفته و در نخستین جلسه نسبت به تهیه شرح وظایف کمیسیون اقدام و به منظور تصویب صحن شورا به هیات رئیسه ارائه کند و شرح وظایف کمیسیون حقوق شهروندی در سایر کمیسیون‌های شورا ادغام می‌شود.
احمد تنوری، سعید نظری، نواب قائدی، لیلا دودمان و ابراهیم صبوری به عنوان اعضای این کمیسیون انتخاب شدند.
 آیین‌نامه ساماندهی دکل‌ها، آنتن‌ها و ایستگاه‌های مخابراتی در شهر شیراز نیز مورد بررسی قرار گرفت.
طرح دوفوریتی تغییر ساعت جلسات صحن علنی شورا، باتوجه به تغییر ساعت رسمی کشور در نیمه دوم سال و همزمان شدن این جلسات با اذان مغرب در دستور کار قرار گرفت.
با تصویب این طرح مقرر شد جلسه‌های رسمی صحن علنی شورا در نیمه دوم سال در روزهای چهارشنبه از ساعت 14 الی 17 و در نیمه اول سال از ساعت 15 الی 18 تشکیل شود.
در صحن علنی شورا، طرح دوفوریتی اعزام لیلا دودمان عضو شورای اسلامی شهر شیراز برای حضور در نشست بین‌المللی شهر دوستدار کودک در اکتبر 2019 کشور المان نیز تصویب شد.
با تصویب این طرح کلیه هزینه‌های سفر شامل (بلیط، ویزا، اقامت، ایاب و ذهاب) برعهده وی است.
با موافقت اعضای شورای اسلامی شهر شیراز همچنین طرح یک فوریتی بازنگری در شیوه آبیاری باغ‌ها و اولویت قراردادن باغ‌های محدوده شهر را برای بررسی بیشتر به کمیسیون معماری و شهرسازی شورا ارجاع شد.

لزوم حمایت شورا و شهرداری از ناشنوایان
به مناسبت روز جهانی ناشنوایان جمعی از ناشنوایان ممتاز و از بنیانگذاران انجمن ناشنوایان با حضور در صحن علنی شورا مورد تقدیر قرار گرفتند.
یکی از ناشنوایان با اشاره به کمبود امکانات و فرصت‌های آموزشی و فرهنگی همچنین کمبود مترجم، گفت: ناشنوایان نیاز به آموزش و ارتقا آگاهی و مهارت دارند در غیر اینصورت به سمت اعتیاد و دیگر آسیب‌های اجتماعی سوق داده می‌شوند.
رئیس سابق هیئت‌مدیره انجمن خانواده ناشنوایان ایران اشتغال، کمک هزینه مسکن و ازدواج را عمده مسائل ناشنوایان دانست و ابراز داشت: ما برای برگزاری کلاس‌های آموزشی رایگان در جهت توانمندسازی ناشنوایان با محدودیت مالی مواجه هستیم و توان پرداخت حق الزحمه مربیان را نداریم.
لیلا اعتماد افزود: ناشنوایان اغلب از افراد مستضعف جامعه هستند و به دلیل نداشتن شغل برای ازدواج و تهیه مسکن با مشکلات زیادی دسته‌وپنجه نرم می‌کنند، در اختیار قرار دادن وام‌های قرض الحسنه از طریق بانک‌ها به خصوص بانک شهر، مساعدت برای برگزاری کلاس‌های آموزشی و مهارت آموزی از طریق شورا و شهرداری با همکاری فنی و حرفه‌ای، بهزیستی و دیگر نهادهای متولی خواست ما است.
اعتماد در پایان تصریح کرد: کارفرمایان به ناشنوایان بها نمی‌دهند که توانمندی‌های خود را به جامعه ارائه کنند.
کد مطلب : ۲۱۷۱۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما