۰
plusresetminus

اجازه زیر پا گذاشتن قانون ممنوعیت ازدواج دختران کمتر از ۱۳ سال را نمی‌دهیم

تاریخ انتشارشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۱۵
نماینده فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: ضروری است تا تصویب لایحه جدید برای افزایش سن ازدواج از قانون فعلی مراقبت کنیم و اجازه زیرپا گذاشتن قانون منع ازدواج دختران کمتر از ۱۳ سال و پسران کمتر از ۱۵ سال را ندهیم.
اجازه زیر پا گذاشتن قانون ممنوعیت ازدواج دختران کمتر از ۱۳ سال را نمی‌دهیم
به گزارش حافظ خبر، فریده اولاد قباد نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی روز جمعه ۱۲ مهرماه در جمع اعضای جمعیت زنان نواندیش فارس درباره کودک‌همسری ابراز داشت: در حال حاضر شاهد ازدواج  کودکان زیر ۱۳ سال هستیم؛ در حالیکه در قانون مدنی ازدواج دختران زیر ۱۳ سال و پسران زیر ۱۵ ممنوع است.
وی تصریح کرد: کمیسیون زنان این سنین را برای دختران به ۱۶ سال و ۱۸ سال  برای پسران تغییر داد که در کمیسیون حقوقی مجلس پذیرفته نشد؛  هم اکنون این طرح مجدداً در این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفته است و امید است شاهد تغییراتی در آن باشیم.
رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان که قریب به یک دهه مسکوت مانده بود، گفت: این لایحه حتما پیش از اتمام این دوره از مجلس شورای اسلامی به تصویب خواهد رسید چرا که همه بندهای آن تصویب شده است و تنها یک بند در شورای نگهبان درحال بررسی است.

تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان سرنوشت آنان را تغییر می‌دهد
وی در همین زمینه به جرم‌انگاری عمل والدینی اشاره کرد که باوجود توانایی مالی اجازه رفتن کودکانشان را به مدرسه نمی‌دهند و عنوان کرد: در سیستان و بلوچستان  قریب به  ۱۰۰ هزار دانش ‌آموز بازمانده از تحصیل وجود دارد، در یکی از استان‌های شمالی کشور نیز بیش از ۲۵ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل داریم و تصویب این قانون سرنوشت این کودکان را تغییر می‌دهد چراکه در صورت عدم تمکن مالی خانواده دولت موظف به فراهم کردن شرایط برای ادامه تحصیل این کودکان شده است.
وی در ادامه به تلاش‌های فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و بیان داشت: فراکسیون زنان با رویکرد قانون‌گذاری و اصلاح و الحاق قوانین و نیز درراستای نظارت بر حسن اجرای قوانین و برنامه ششم توسعه فعالیت کرده است.
اولادقباد تلاش برای اجرایی کردن سهم ۳۰درصدی زنان از مناصب دولتی، تصویب و تامین بودجه بیمه زنان خانه‌دار، تخصیص اعتبارات حوزه زنان و خانواده که تاکنون ۱۲ درصد آن محقق شده، طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و نیز طرح مقابله با کودک همسری را از جمله اقدامات این فراکسیون برشمرد.

نیازمند همدلی و حفظ همبستگی هستیم
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در این برهه حساس نیازمند همدلی بین همه آحاد جامعه هستیم، به تلاش‌های دولت تدبیر و امید به منظور امیدافزایی و حفظ همبستگی اشاره کرد.
اولادقباد افزود: دولت تدبیر و امید در بعد سیاست خارجی در راستای برجام تلاش‌هایی کرد که مورد تایید مقام معظم رهبری نیز بود؛ همچنین برای فرجام برجام کوشش‌های بسیاری کرد تا زمانی که ترامپ به عنوان رییس جمهور آمریکا انتخاب شد.
وی به تصمیم به خروج آمریکا از توافقنامه پاریس اشاره کرد و خروج از برجام را در راستای برهم زدن نظم جهانی و خروج از پیمان‌ها دانست و گفت: این در حالی است که دیپلماسی دولت تدبیر و امید مبتنی بر اقناع و تعامل سازنده با دنیا بوده است.
اولادقباد ادامه داد: آمریکا برای تامین منافع خود در حوزه خاورمیانه منازعاتی را شکل داده است؛ با این حال مردم ما با همه محدودیت‌ها ازجمله تحریم‌های ظالمانه، همچنان با اتحاد در کنار هم هستند.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: با اینکه مردم در تنگنا هستند، شعور سیاسی آنان به قدری است که می‌توانند به‌خوبی وضعیت کشور را تجزیه و تحلیل کنند.

ایران از برجام عقب‌نشینی نکرده است
وی ابراز داشت: اگر رئیس جمهور در سازمان ملل به امریکا نه می‌گوید، از آن رو است که ایران از برجام کنار نکشیده و عقب‌نشینی نکرده است؛ به همین دلیل در این پیچ تاریخی حساس نیازمند همدلی و همراهی و مشارکت سیاسی مردم هستیم.
رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نباید مشارکت سیاسی را به دلیل سختی اقتصادی و شرایط حاکم بر جامعه را کنار بگذاریم.
ایرنا
کد مطلب : ۲۱۷۵۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما