رشته های جدید مهارتی و به منظور اشتغالزایی تعریف می شوند

14 مهر 1398 ساعت 12:29

دکتر مختار جلالی گفت: دانشگاه بیشتر هم سو با نیاز جامعه که شغل و کار است، برنامه ریزی می کند؛ با این هدف که دانشجویان با مهارتی که به دست می آورند، بتوانند اشتغال زایی کنند.


به گزارش حافظ خبر، طبق بیانات رهبری: (( آن چیزی که ما از محیط دانشجویی مان انتظار داریم، پیشرفت علم، پیشرفت اندیشه سیاسی، عمق اندیشه دینی و ایمان دینی، عمق معرفت دینی و روشن بینی دینی، دست یافتن به قلمرو های جدید، هم در زمینه علم، هم در زمینه سیاست، هم در زمینه معرفت دین، در محیط دانشجویی است البته به کمک راهنمایان هر بخشی.))
بنا به فرموده رهبری، در قالب دست یافتن به قلمرو های جدید در زمین علم، با معاون آموزشی دانشگاه علمی کاربردی استان، مصاحبه ای در رابطه با وارد شدن رشته های جدید، به این دانشگاه انجام دادیم.

در دیدار کوتاهی که با جلالی، معاون آموزشی استان داشتیم، خواستار پاسخگویی به چند سوال شدیم :::
 
** * خودتان را مختصر و کوتاه معرفی کنید.
مختار جلالی هستم، معاون آموزشی دانشگاه علمی کاربردی استان فارس.
 
** * در مورد رشته های جدیدی که دانشگاه علمی کاربردی می خواهد وارد کند و نیازمندی هایی که در این خصوص وجود دارند و همین طور در مورد اینکه تا چه حد جهات مهارتی و علمی در رشته ها گنجانده شده است، توضیح دهید.
رشته ها و گزینش های دانشگاه در جهت مهارت افزایی و آموزش رشته های خارجی است؛ بطور کلی مباحث، بصورت ۴۰ درصد نظری و ۶۰ درصد کاربردی، در دانشگاه تدریس می شود. دانشگاه بیشتر هم سو با نیاز جامعه که شغل و کار است، برنامه ریزی می کند؛ با این هدف که دانشجویان با مهارتی که به دست می آورند، بتوانند اشتغال زایی کنند.
در این خصوص خوشبختانه دانشگاه علمی کاربردی، برنامه ریزی بسیار مطلوبی دارد که در بحث مهارت، مطمئن هستیم بازده بسیار خوبی خواهد داشت.
 
** * چه رشته های جدیدی به دانشگاه علمی کاربردی وارد می شوند؟
روند کار به این شکل است که رشته آوری در دانشگاه ها براساس نیاز آن منطقه صورت می گیرد. به وسیله کاوش ها، نیاز هر منطقه مشخص و اقدام به زمینه سازی می شود؛ اما مطلب مهم این است که رشته های مورد نیاز در شیراز و تبریز و بوشهر و دیگر شهر ها ممکن است هیچ شباهتی با هم نداشته باشند، چرا که نیاز هر منطقه اقتضا می کند چه رشته ای باید در دانشگاه آن منطقه ایجاد شود؛ وقتی رشته مورد نیاز مشخص شود، تصویب و اعلام می گردد و اقدامات لازم انجام خواهد شد.
 
** * اساتید رشته های جدید بر چه اساس انتخاب می شود؟
یکی از موضوع های مهمی که ما در دانشگاه داریم، بحث انتخاب اساتید است، که قطعا نقش بسیار مهمی بر کیفیت دارد.
اساتیدی که قبلا با ما همکاری داشتند، یکبار بازنگری می شوند و کسانی که تخصصشان در این مورد بیشتر بوده، از ایشان دعوت به کار می کنیم؛ از طرفی به دلیل اینکه این رشته ها جدید هستند، ما روش دیگری را نیز برای انتخاب اساتید برگزیدیم و با توجه به اینکه در این جا، به مدرک تحصیلی کمتر توجه می کنیم و ملاک، تخصص و تجربه اشخاص است، افرادی را داریم که دارای مدرک لیسانس هستند اما تخصص لازم را نیز دارند و بنابر این می توانند در کمیسیون دانشگاه انتخاب شوند.
 
** * در شهرستان ها، نیازمندی به رشته های جدید بر چه اساسی و با چه روشی تعیین می شود؟
غالبا بر اساس بازار کاری که در هر شهرستان با توجه به شرایط آنجا موجود است، رشته مورد نظر طراحی و برنامه ریزی می شود و برای اجرا به دانشگاه های مورد نظر ارسال می گردد و در واقع استان است که نقش صفرتا صد این برنامه را بر عهده دارد.
 
علم و فناوری


کد مطلب: 21792

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/21792/رشته-های-جدید-مهارتی-منظور-اشتغالزایی-تعریف-می-شوند

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir