۰
plusresetminus

نقدی بر برنامه‌های یادروز حافظ

تاریخ انتشاردوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۰
بیست و سه سال قبل به پیشنهاد مسئولان فرهنگی و پشتیبانی مدیران سیاسی وقت فارس و همراهی و حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت و استقبال دولت قرار شد روزی به نام حافظ، قلندر غزلسرایی، ثبت شود و اشعار سراسر مهر و دوستی و محبت و جایگاه این شاعر پرآوازه موجب شد روز 20 مهر، انتخاب شود.
نقدی بر برنامه‌های یادروز حافظ
به گزارش حافظ خبر، بی تردید یکی از اهداف ثبت یک روز به نام حافظ، سعدی و دیگر شعرا و شخصیت‌های تاثیرگذار ضمن معرفی هرچه بیشتر و پژوهش عمیق تر در ابعاد شخصیتی آنان، استفاده از چنین عناصر ارزشمندی برای ارتقاء فرهنگی، هنری، اجتماعی و حتی اقتصادی و سیاسی جامعه پیرامونی آن بوده است؛ هدفی که به ظاهر در طول ایام به فراموشی سپرده شد.
بررسی روند برگزاری مراسم یاد روز حافظ، از سال 76 که اولین دوره را با حضور پررنگ مسئولان ارشد کشور در سطوح مختلف و فرهنگوران، حافظ پژوهان، ادیبان و صاحبان اندیشه و اساتید فلسفه و علما و روحانیون برجسته، برپا شد تا امروز، نشان می‌دهد که حتی در شرکت کنندگان و سخنرانان این مراسم هم مسیری رو به افول را طی کرده‌ایم.
اگرچه در چند سال اخیر به جهت همزمانی یادروز حافظ با ایام محرم و صفر، این یادمان و نوع برنامه‌های آن شکل و محتوایی مناسب با این روزها پیدا کرد اما این نمی تواند بهانه‌ای برای افول شکلی و محتوایی برنامه‌هایی باشد که قرار بود به رسیدن شیراز به آن جایگاهی که از نگاه مقام معظم رهبری، قله است؛ کمک کند.
جدای از اینکه طی در 8 سال اخیر هیچ رئیس جمهوری در مراسم یاد روز حافظ و البته یاد روز سعدی، در شیراز حضور نداشته، از نگاه کسانیکه اندکی با دیپلماسی و اهمیت حضور عالی ترین مقام اجرایی کشور در یک رویداد و جغرافیا آشنا هستند، یک ضعف و خلاء بزرگ محسوب می‌شود.
امروز و در آستانه یادروز بیست و سوم برای یکی از عقابان آسمان شعر و ادب جهان، با نگاه به دست‌آوردهای بیست و دو یاد روز گذشته، از آنچه می‌توان زیرساخت نرم یا سخت افزاری نامید، چیزی عاید شیراز نشده است؛ شهری که علیرغم جایگاه رفیعش در حوزه فرهنگ و ادب و هنر، از داشتن حداقل‌های سخت افزاری در این حوزه بی بهره مانده.

مدیر مرکز حافظ شناسی در گفت و گو با ایسنا و در پاسخ به اینکه یادروز حافظ چه دست آوردی داشته و آیا برنامه‌های یادروز در شان حافظ و شیراز است؟ تاکید کرد که از نگاه او و مرکز حافظ شناسی، هنوز نتوانسته‌ایم برنامه‌هایی در خور حافظ را به شکلی کلان و جهان شمول برگزار کنیم.
دکتر کاوس حسن‌لی در عین حال افزود: مرکز حافظ شناسی یک مرکز خیریه فرهنگی است، نه یک ارگان دولتی که اعتبار و بودجه مشخصی داشته باشد و نه یک موسسه خصوصی که بتواند با کار انتفاعی، کسب درآمد کند؛ تمام همکاران به شکل رایگان فعالیت می‌کنند.
حسن‌لی با تصریح اینکه مرکز حافظ شناسی هم در موضع مطالبه‌گری در موضوع دست‌آوردهای یادروز حافظ قرار داشته و دارد، گفت: برگزاری مراسمی در شان حافظ، یکی از مطالبات جدی ما هم بوده است و امیدواریم که مسئولان در سطوح مختلف استانی و ملی به این نتیجه برسند که چنین مراسمی هم منافع فرهنگی خواهد داشت و هم اقتصادی.
این استاد دانشگاه شیراز با بیان اینکه معمولا برنامه یادروز شعرا و شخصیت‌های ادبی و علمی، برای گردشگران چه داخلی چه خارجی فاقد جذابیت لازم است، گفت: در عین حال می‌توان با برنامه‌های جنبی، ایجاد جذابیت کرد.
وی با بیان اینکه پیش بینی بخش موسیقی در مراسم رسمی و اصلی یاد روز حافظ، با هدف ایجاد جذابیت برای عموم مردم پیش بینی شده است، گفت: طی سال‌های اخیر، بخش موسیقی هم با ایام محرم و صفر متناسب سازی شده و امسال هم این برنامه هست.
حسن‌لی ضمن دفاع از برگزاری نشست‌های علمی یادروز حافظ، گفت: اگر بخواهیم از دست‌آوردها بگوییم، همین مرکز حافظ شناسی از دست‌آوردها محسوب می‌شود و البته امروز این مرکز جایگاه خود را در ایران و مجامع مختلف جهان پیدا کرده است.
این استاد دانشگاه شیراز گفت: در این سال‌ها به همت مرکز حافظ شناسی بیش از 15 هزار نفر دوره حافظ شناسی را گذرانده‌اند و اگر حداقل اثر گذراندن این دوره، ارتقاء فرهنگ شهروندی هم باشد، دست‌آوردی خوب محسوب می‌شود.
حسن‌لی با بیان اینکه طی این مدت 300 مقاله به سفارش مرکز حافظ شناسی و توسط اندیشمندان مطرح تولید شده است، گفت: ما 30 برنامه 45 دقیقه‌ای برای کشورهای حوزه بالکان در مورد حافظ تولید و اکران کرده‌ایم.
وی در عین حال گفت: ما همچنان معتقد هستیم که برگزاری یک ویژه برنامه کلان بزرگداشت حافظ یا سعدی و دیگر شخصیت‌های مهم، می‌تواند در جذب گردشگر داخلی و خارجی و ایجاد و توسعه زیرساخت‌های مختلف فرهنگی و گردشگری، تاثیرگذار باشد و به یک رونق اقتصادی هم منجر شود.
حسن لی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته 5 نشان درجه یک حافظ شناسی به 5 حافظ پژوه داخلی و خارجی اعطاء شده است، گفت: قرار نیست هر سال این نشان به یک نفر اعطاء شود، هر کار یک شاخص‌ها و مبانی مشخصی دارد که باید رعایت شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز گفت: ما نیز بر لزوم برگزاری بهترین پاسداشت و برنامه‌ها در سطحی کلان برای بزرگانی نظیر حافظ و سعدی تاکید داشته و داریم.
صابر سهرابی خاطرنشان کرد: از ابتدای حضور در جایگاه مدیریت فرهنگ و ارشاد فارس، 2 طرح جامع فرهنگی و هنری را تهیه و به وزیر محترم ارائه داده‌ام و حتی از آقای مهندس رجبی، نماینده محترم شیراز در مجلس هم درخواست پیگیری آن را داشتم.
سهرابی گفت: تهیه و تدوین این طرح‌های جامع فرهنگی و هنری با هدف پیش‌بینی یک ردیف بودجه مشخص به نام روز حافظ و روز سعدی به شکل جداگانه انجام شده است و اگر به نتیجه برسد قطعا گشایشی در مسیر برنامه‌های کلان خواهد بود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس همچنین خاطرنشان کرد که پیگیری ایجاد گذر حافظ با همکاری شهرداری شیراز نیز در راستای ایجاد و توسعه فضاهای فرهنگی و هنری و ایجاد جذابیت‌ در این زمینه مد نظر قرار گرفته است.
سهرابی همچنین بر حمایت کامل فرهنگ و ارشاد فارس برای نهایی شدن احداث مرکز حافظ شناسی در زمین پیش بینی شده برای این مجموعه، تاکید کرد.
امسال بیست و سومین یادروز حافظ، شامگاه نوزدهم مهرماه قرار است در جوار آرامگاه آن شاعر پرآوازه و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مقامات و شخصیت‌های سیاسی ارشد فارس و با همراهی فرهنگوران، ادیبان، حافظ پژوهان، فیلسوفان و علما، برگزار شود.
آغاز ویژه برنامه‌های هفته بزرگداشت حافظ نیز از صبح پنجشنبه 18 مهر با گشایش نمایشگاه آثار نگارگری در مجموعه فرهنگی و هنری حافظ آغاز خواهد شد و با برپایی نمایشگاه‌های خوشنویسی و گباران آرامگاه خواجه شیراز و نشست‌های علمی و ... تداوم پیدا خواهد کرد.
منبع: ایسنا
کد مطلب : ۲۱۸۰۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما