۰
plusresetminus

کتیبه گورستان«دارالسلام»شیراز غیب شد

تاریخ انتشاردوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۱۵
کتیبه سقاخانه گورستان تاریخی «دارالسلام» شیراز مربوط به سال ۱۲۸۴ هجری قمری غیب شده و شهرداری به عنوان متولی این گورستان پاسخی به این موضوع نداده است.
کتیبه گورستان«دارالسلام»شیراز غیب شد
به گزارش حافظ خبر، بر اساس اسناد و پژوهش های موجود، در شیراز سابقا گورستان های وسیع و مهم وجود داشته است که در آنها دانشمندان و عرفای بسیاری مدفون بودند.
گورستان های مهم شیراز در کتاب «شدالازار» تالیف «ملین الدین ابوالقاسم جنید شیرازی»، قبرستان شیخ کبیر، قبرستان باهلیه، قبرستان دارالسلام، قبرستان ام کلثوم و شیرویه، قبرستان باغ نو، قبرستان جامع عتیق و قبرستان مصلی هستند.
گورستان دارالسلام افزون بر اهمیت تاریخی، فرهنگی و مذهبی، انبوهی از نقش و نگاره و خوشنویسی های ممتاز از سده های اول هجری تا عصر حاضر را به مانند موزه ای بزرگ در دل خود جای داده است.
این گورستان به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین آرامستان‌های جهان به‌شمار می‌رود؛ این قبرستان با قرار گرفتن در میانه بلوار سیبویه اکنون در وسط شهر شیراز واقع شده و محل دفن بسیاری از بزرگان، عرفا، علما، محققان و تاثیرگذاران فرهنگی، مذهبی و اجتماعی شیراز و استان فارس است.
یکی از معروف ترین آثار باقیمانده در گورستان دارالسلام شیراز اثری معروف به چهارطاقی دارالسلام است که به شماره ۴۵۱۷ در تاریخ ۱۳۸۰/۱۰/۱۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است؛ خلق چنین اثر زیبایی درست در مرکز گورستان جالب توجه می کند؛ این چهارطاقی یک آرامگاه خانوادگی است.

گورستانی که دستخوش آسیب های جدی است
در سال های اخیر این گورستان تاریخی دستخوش آسیب های جدی شده است و در مواردی افزون بر تخریب، دچار آتش سوزی شده است و اینک در تازه ترین رویداد یکی از کتیبه های این مکان مفقود گردید.

درپی این رویداد مدیرکل میراث فرهنگی فارس در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه این گورستان تاریخی ثبت ملی است، در عین حال مسئولیت حفظ و مرمت آن را متوجه شهرداری شیراز دانست.
مصیب امیری با بیان اینکه مرمت و بازسازی دارالسلام طی تفاهم نامه ای به شهرداری شیراز و سازمان آرامستان ها مربوط می شود، افزود: مسئولیت های این گورستان تاریخی با میراث فرهنگی نیست.
در این رابطه یک منبع آگاه که خبر مفقود شدن کتیبه فوق را که متعلق به دوره قاجار است به خبرنگار مهر داد، گفت: معمولا مسئولیت حفظ و امنیت اماکن تاریخی با یگان حفاظت میراث فرهنگی است و چنانچه سرقتی روی داده باشد یگان حفاظت باید پاسخگو باشد.

مسئولیت گورستان تاریخی دارالسلام متوجه شهرداری است
وی درعین حال با بیان اینکه با توجه به اینکه مسئولیت گورستان تاریخی دارالسلام متوجه شهرداری است، اعلام کرد: از آنجا که این گورستان ثبت ملی شده است، بنابر این یگان حفاظت میراث فرهنگی نیز مسئول حفظ و امنیت این مکان تاریخی است.
این منبع آگاه در ادامه پیرامون حفظ و نگهداری این گورستان، گفت: تنها راه حفظ این مکان تاریخی، احیا آن است و چنانچه زندگی در دارالسلام بازآفرینی نشود و در چرخه مردمی شدن قرار نگیرد در جذب گردشگر موفق نخواهد بود.

تماس های بی پاسخ مدیر آرامستان های شیراز
در پی تماس های مکرر خبرنگار مهر با مدیر آرامستان های شیراز، علیرضا چراغی از پاسخگویی در این رابطه سر باز زد.
این درحالیست که ظهر پنجشنبه ۲۸ شهریورماه، جلسه ای با موضوع بررسی احیای آرامستان دارالسلام  در دفتر معاون عمرانی استاندار فارس تشکیل شده است که در این جلسه افزون بر معاونین و مشاورین استاندار، چراغی  و گشتاسبی راد مدیران سازمان آرامستان ها و سازمان فرهنگی شهرداری شیراز و همچنین امیری مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و نماینده اداره اوقاف حضور داشتند.
مدیر عامل سازمان آرامستانها هدف از این نشست را رفع مشکلات عمده و اساسی دارالسلام عنوان نمود و از استانداری به عنوان مرجع ذیصلاح نظارتی خواست تا اولویت بندی مسائل را در حل این موانع لحاظ کرده  و طرفین را ملزم به رعایت توافق کنند.

شهرداری شیراز خواستار حق انتفاع از گورستان دارالسلام
چراغی با بیان مقدمه ای در خصوص این آرامستان، برگترین مانع در پیشرفت پروژه را عدم واگذاری زمین دارالسلام و عدم صدور مجوز بهره برداری و حق انتفاع به  شهرداری عنوان کرد.


بر اساس این گزارش، چراغی گفت: مابه طور واضح و کامل اعلام کردیم که چه از لحاظ فنی و تخصصی و چه از نظر مالی و اعتباری ،توانایی انجام کار را داریم و درخواست ما از استانداری، کمک به حل موضوع ، با رعایت  اولویت های عنوان شده می باشد.

یگان حفاظت: مسئولیت با شهرداری است
در پی مفقود شدن کتیبه سقاخانه گورستان تاریخی دارالسلام شیراز، فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی فارس گفت: چنانچه این کتیبه به سرقت رفته باشد با توجه به اینکه حفاظت دارالسلام با شهرداری است، مسئولیت آن هم با مسئولان این نهاد است.
سرهنگ محمدرضا بهمنی نژاد با بیان اینکه حفاظت باغ ارم که ثبت جهانی است برعهده دانشگاه شیراز است، افزود: حفاظت برخی از اماکن تاریخی که در اختیار بخش خصوصی و دستگاه هایی غیر از میراث فرهنگی است برعهده این یگان نیست.
وی در عین حال با اعلام اینکه پیش از آغاز بازسازی و مرمت گورستان دارالسلام توسط شهرداری یگان حفاظت نیروی مستقر در این مکان تاریخی داشت، تصریح کرد: با آغاز پروژه بازسازی توسط شهرداری شیراز که به شکل شبانه روزی انجام  گرفت مسئولیت حفاظت نیز بر عهده نیروهای شهرداری قرار گرفت.
سرهنگ بهمنی نژاد در ادامه تاکید کرد: از آنجا که مسئولیت مرمت و در عین حال حفاظت با شهرداری است، بنابر این چنانچه این کتیبه سرقت شده باشد، مسئولیت آن با این نهاد است.
وی، یادآوری کرد که یگان حفاظت میراث فرهنگی فارس با این حال جهت در راستای وظایف خود جهت سرکشی و پی گیری ها به این مکان تاریخی سرکشی می کند.
گورستان دارالسلم شیراز معروف به دارالسلام یکی از قدیمی‌ترین آرامستان‌های جهان است که نخستین قبری که در آن قرار گرفته به سال ۲۴ هجری در زمان حیات پیامبراکرم(ص) باز می‌گردد.
براساس آمار موجود نخستین قبری که در دارالسلم شیراز قرار گرفته به سال ۲۴ هجری در زمان حیات پیامبراکرم(ص) باز می‌گردد و این قبرستان جزء سه قبرستان‌ قدیمی جهان محسوب می‌شود حتی برخی بر این معتقدند که سابقه این مکان به قبل از اسلام می‌رسد.
منبع: مهر
کد مطلب : ۲۱۸۱۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما