۰
plusresetminus

حافظ در حافظه جهانی ماندگار است

تاریخ انتشارشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۰۳
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حافظ انتقال‌دهنده معنی نیست، حافظ مولد معنا هم نیست؛ حافظ معنای خامی را فراوری و مخاطب آن محتوای خام را پخته می‌کند نکته مهم دیگر این است که حافظ در حافظه جهانی مانده است.
حافظ در حافظه جهانی ماندگار است
به گزارش حافظ خبر، سید عباس صالحی در مراسم یادروز حافظ اظهار داشت: حافظ را باید از زاویه‌های مختلفی مورد بررسی قرار داد چراکه وی بعد از شش و نیم قرن هنوز در خاطر مردم زندگی می‌کند. شاعران زیادی داشته‌ایم اما بی‌گمان می‌توان گفت که حافظ مردمی‌ترین آنها بوده است.
وی گفت: به راستی چگونه است که هنوز در حوزه نشر دیوان حافظ هر سال ده‌ها دیوان حافظ با چاپ‌های مختلف منتشر می‌شود؟ کمتر ایرانی است که چند بیت از حافظ به خاطر نداشته باشد. حافظ در متن و حاشیه زندگی ما ایرانیان بوده است.
صالحی افزود: به نظر می‌آید که حافظ به خودآگاهی ما کمک کرده است چراکه تن آگاهی کار آسانی است، اما خودآگاهی کار دشواری است و این جاست که ما با حافظ خط ارتباطی پیدا می‌کنیم. ساعت‌ها می‌توان در این رابطه سخن گفت که چگونه هر کس در آینه حافظ می‌تواند خودش را ببیند و خودش را تفسیر کند.
وزیر ارشاد اسلامی بیان کرد: نکته دیگری که ما را به حافظ نزدیک می‌کند، این است که حافظ سنگ صبور دردها و رنج‌های ماست. ما در فضای حافظ آرامش می‌گیریم و امید می‌یابیم. حافظ می‌تواند به ما برای آرام بودن کمک کند. نکته دیگری که حافظ را در اذهان عمومی تعریف می‌کند این است که حافظ تنها یک شاعر نیست بلکه وی یک رسانه با ویژگی نقادانه است.
وی عنوان کرد: نقدهای او فراتاریخی است و می‌توان او را یک منتقد و مصلح اجتماعی پنداشت، حافظ به عنوان یک مصلح اجتماعی قرن‌های متمادی با مردم زندگی کرده است. حافظ انتقال‌دهنده معنی نیست، حافظ مولد معنا هم نیست. حافظ معنای خامی را فراوری و مخاطب آن محتوای خام را پخته می‌کند. نکته مهم دیگر این است که حافظ در حافظه جهانی مانده است.
صالحی بیان کرد: اروپا و غرب که از قرن 17 با حافظ آشنا هیچ گاه خودشان را از اشعار وی گسسته نکرده‌اند. به نظر می‌آید که ما جایگاه بین‌المللی حافظ را در جهان بشناسیم. امسال در 200مین سالگرد می‌توان بابی را که او بین حکمت شرقی و غربی گشود، بیش از پیش بگشاییم.
تسنیم
کد مطلب : ۲۱۸۶۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما