۰
plusresetminus
رئیس دیوان عالی کشور در جمع قضات فارس :

عزت دنیا و آخرت همه ما در حفظ جایگاه استقلال و صدور رأی عادلانه است

تاریخ انتشارشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۰۶
رئیس دیوان عالی کشور در سفر به استان فارس در نشست مشترک قضایی با قضات دادگاه های تجدید نظر و کیفری یک استان فارس گفت: از زمان حضور در دیوان عالي کشور بر تعامل نزدیک شعب دادگاه های تجدید نظر و کیفری یک استان ها با ديوان عالي كشور تأکید داشته ام.
عزت دنیا و آخرت همه ما در حفظ جایگاه استقلال و صدور رأی عادلانه است
به گزارش حافظ خبر، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد مرتضوی مقدم با بیان اینکه در صورت روبرو شدن با آراء متناقض در راستای حل موضوع، معاونت هیأت عمومی دیوان عالی کشور را در جریان بگذارید گفت: این روش زمینه طرح سریع موضوع در هیأت عمومی دیوان عالی کشور را فراهم می کنم.
وی از دعوت قضات صادر کننده آراء اصراری به هیأت عمومی دیوان عالي كشور در راستای دفاع از رأی صادره خبر داد و افزود: این امر باعث خواهد شد استدلال قضات صادر کننده آراء اصراری به دقت استماع گردد .
این مقام ارشد قضایی کشور در بخش دیگري از سخنان خود در جمع قضات تجدید نظر و کیفری یک استان فارس تأکید کرد : اخلاق نیک  قضات سبب می شود آراء محاکم با کیفیت تر باشد و دستگاه قضایی بیش از پیش در چشم مردم حق محور جلوه کند.
 وی با بیان اینکه تقوای دینی باعث می شود معیار انسان حق و اجرای عدالت شود گفت: سعه صدر و  اخلاص در کار زمینه رضایت بیشتر و امیدواری مردم را فراهم می نماید.
وی همچنین بر تکریم مراجعین بخصوص در دوران جدید تحول در دستگاه قضایی تأكيد کرد و بیان داشت: باید همه تلاش های خود را انجام دهیم تا در این دوران برخورد با مراجعین و ارباب رجوع را بهبود بخشیم.
رئیس دیوان عالی کشور حفظ استقلال قضات بخصوص در مراجع تجدید نظر را مهم خواند و افزود: دادگاه های تجدید نظر امید مردم هستند و اهمیت جایگاه این مرجع قضایی باعث می گردد فشار های صاحبان قدرت و ثروت در این دادگاه ها بیشتر باشد  بنابراین حفظ استقلال قضات در دادگاه های تجدید نظر از اهمیت بیشتری برخوردار است . وی همچنین تصریح کرد : عزت دنیا و آخرت همه ما در حفظ جایگاه استقلال و صدور رأی عادلانه است.
حجت الاسلام و المسلمين مرتضوي مقدم در ادامه با بيان اينكه ديوان عالي كشور نظارت بر كيفيت آراء را بر عهده دارد گفت: اين وظيفه تخصصي ماست و ملاك كار ما در اين مجموعه توجه به كيفيت آراء است.
وي در جمع قضات تجدید نظر و کیفری یک استان فارس تصريح كرد هر چه آراء شما مستند و مستدل تر باشد ارزش كار بالا
مي رود و بايد تلاش شود در صدور آراء به گزارشات ، اظهارات شهود، نظرات كارشناسي  و زواياي مختلف پرونده اشاره كنيد تا ميزان انتقاد به آراء كاهش يايد.
وي به قضات تأكيد كرد در آراء بايد دانش حقوقي قضات متبلور باشد و آرا به منبعي براي آموزش كارآموزان تبديل شود.
عضو شوراي عالي قضايي كشور به كارگيري هنر قضايي در كنار بهره گيري از دانش قضايي را لازمه كار قضات دانست و بيان داشت: هنر قضايي مكمل دانش قضايي در صدور آراء عادلانه است .
حجت الاسلام والمسلمين مرتضوي مقدم در ادامه به بيان اولويت هاي ديوان عالي كشور پرداخت و اظهار داشت: اولين اولويت امروز ما رسيدگي سريع و با كيفيت به پرونده هاي موجود است .
وي از پيشگيري از اطاله دادرسي و كاهش ورودي پرونده ها با آگاهي بخشي هاي عمومي ياد كرد و افزود : در طرح " هر مسجد يك حقوقدان" نيز تحقق همين موضوع يعني كاهش ورودي پرونده به مراجع قضايي مد نظر است .
گفتني است پس اين نشست رئيس ديوان عالي كشور از محاكم تجديد نظر استان فارس ديدار و به بررسي روند رسيدگي به پرونده هاي قضايي در چندين شعب تجديد نظر استان پرداخت.
کد مطلب : ۲۱۸۷۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما