۰
plusresetminus
طراحی اپلیکیشن ویژه ناشنوایان توسط جوان مبتکر آباده ای؛

هاناپ؛ نرم افزاری برای زندگی بهتر ناشنوایان

تاریخ انتشاريکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
جوان مبتکر آباده ای برای اولین بار در ایران ، اپلیکیشن موبایل برای رفع نیاز ناشنوایان طراحی کرده است .
هاناپ؛ نرم افزاری برای زندگی بهتر ناشنوایان
به گزارش حافظ خبر، فردی که شنوایی کامل خود را از دست بدهد، ناشنوا یا کر می گویند که می تواند به سبب اکتسابی و مادرزادی این اتفاق حادث شود.

 
به احترام ناشنوایان روز هشتم مهر ماه مصادف با سی ام سپتامبر روز جهانی ناشنوایان است که در ایران نیز به سبب احترام و ارزشی که برای بیش از 500 هزار ناشنوا در کشور وجود دارد، این روز را گرامی می داریم.
هدف از نام گذاری این روز، ارتقای فرهنگ ارتباط با ناشنوایان، دانسته هایی از زبان اشاره و آگاهی سیاست مداران و همچنین عموم مردم از مشکلاتی است که این قشر با آن روبه رو می باشند.
در اهمیت حس شنوایی به گفته یکی از موفق ترین انسان هایی که علاوه بر ناشنوایی، نابینا نیز بود، هلن کلر بسنده می کنیم که گفته است: " اگر این فرصت به من داده می شد که یکی از دو حس خود را بازیابم، ترجیح می دادم نابینا بمانم و لی بشنوم. "
اگر از نعمت شنوایی محروم باشیم، هرچند آموختن برای ما ناممکن نمی شود، ولی بسیار دشوار است، جوان مبتکر آباده ای برای اولین بار در ایران ، اپلیکیشن موبایل برای رفع نیاز ناشنوایان  طراحی کرده است .
حمید رضا محترم یکی از جوانان مبتکر آباده است که به همراه یک تیم تحقیقاتی پس از 5 سال تلاش ، اپلیکیشنی را برای ارتباط بهتر ناشنوایان با جامعه طراحی کرده اند .

 
مسئول این استارت آپ در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری در آباده با بیان اینکه فعالیت خود در زمینه تکنولوژی ویژه ناشنوایان را در سال 1392 آغاز کرده است افزود : در سال 1393 ایده ساخت سخت افزاری برای ناشنوایان را ارائه دادیم که به دلیل هزینه بالا و عدم توان مالی ناشنوایان، تصمیم گرفته شد تا چنین محصولی را به صورت اپلیکیشن موبایل طراحی و به بازار ارائه دهیم .
حمیدرضا محترم در ادامه افزود : پس از اینکه ایده اصلی را ارائه دادیم همراه با یک تیم تحقیقاتی حدود یک سال به برنامه نویسی پرداخته و سپس موفق به طراحی نرم افزاری به نام " هاناپ " شدیم . 
محترم که خود نیز یک ناشنواست ادامه داد :  اپلیکیشن هاناپ اکنون دو ماه است که وارد بازار شده و ناشنوایان برای ارتباط بهتر خود با جامعه  از آن استفاده می کنند که مورد استقبال هم قرار گرفته است.

 
بنیان گذار استارت آپ کوشا ناشنوایان پرتو نیز گفت : این نرم افزار به چهار بخش مستقل تقسیم می شود که شامل بخش های تشخیص صدا ، میزان صدای محیط ، مترجم و بارکدخوان است .
الهه بحری افزود : در بخش تشخیص صدا ، صوت هایی مثل تلفن ، آیفون و دستگاه های دیگر به صورت پیش فرض ضبط شده و در صورت ایجاد صدا توسط این دستگاه ها،  اپلیکیشن به ناشنوا هشدار  خواهد داد .
بحری در ادامه تصریح کرد : در بخش مترجم ، ایجاد ارتباط بهتر ناشنوایان با جامعه از طریق تبدیل گفتار به نوشتار طراحی شده است که ناشنوا به راحتی می تواند با مخاطبان خود ارتباط برقرار کند. 
بحری همچنین عنوان کرد: در بخش میزان صدای محیط ، میزان صدا از نظر حجم صدایی که در اطراف ناشنوا وجود دارد به ناشنوا  گوشزد می شود. 
وی متذکر شد: در بخش بارکدخوان این نرم افزار،  بارکد مربوط به  اماکن تفریحی ، تاریخی و گردشگری پیش بینی شده است  تا در صورت اسکن بارکد مربوطه توسط گوشی موبایل ناشنوایان، خصوصیات آن مکان به زبان اشاره به نمایش درخواهد آمد.

 
مریم دانشور کارشناس محصول این استارت آپ  گفت : این نرم افزار در حال بروزرسانی و ارتقا می باشد و در آینده بخشی به آن اضافه خواهد شد که ناشنوایان بتوانند به راحتی از امکانات امداد خودرو نیز بهره مند شوند .
پروانه حسامی مدیر پروژه زیر نویس نیز تصریح کرد : با توجه به اینکه فیلم های ویژه ناشنوایان وجود ندارد ، در این استارت آپ فیلم ها زیرنویس شده و در اپلیکیشن هاناپ قرار خواهد گرفت تا به راحتی در دسترس ناشنوایان قرار بگیرد .
شفیعی رئیس مرکز رشد و فناوری شهرستان آباده گفت : با توجه به ضرورت حمایت از استارت آپ ها ، این مرکز با همکاری اداره کل بهزیستی استان فارس و سازمان بهزیستی کشور و عقد تفاهم نامه ، این محصول را تجاری سازی کرده و اکنون توسط دستگاه های ذیربط در حال خرید  است تا ناشنوایان بتوانند از امکانات آن استفاده کنند .
وی افزود : با توجه به خدمات سمعی و بصری که این محصول در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات داشته مورد حمایت مرکز رشد و فناوری قرار گرفته و اکنون تجاری سازی شده و در اختیار ناشنوایان قرار گرفته است.

 
گفتنی است استارت آپ کوشانا شنوایان پرتو به جهت تلاش و پشتکار در زمینه فناوری ویژه ناشنوایان در نمایشگاه الکامپ 2019 در بخش توان تک رتبه برتر را از آن خود کرد .
هم اکنون می توان این نرم افزار موبایلی را از کافه بازار دانلود کرد. 
 منبع: علم و فناوری
کد مطلب : ۲۱۸۹۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما