۰
plusresetminus

دانش آموزان عشایر منطقه فارس به سرکلاس رفتند

تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۱۶
بیش از ۱۰ هزار دانش آموز عشایر در سال تحصیلی جدید به سرکلاس درس رفتند.
دانش آموزان عشایر منطقه فارس به سرکلاس رفتند
به گزارش حافظ خبر، علیرضا بهرام پور، مدیر آموزش و پرورش عشایری اداره کل آموزش و پرورش استان فارس ضمن تبریک شروع سال تحصیلی جدید، در مورد آمار و ارقام تعداد مدارس و دانش آموزان عشایری عنوان کرد: با شروع سال جدید تحصیلی تعداد بیش از 10 هزار و هشتصد نفر دانش آموز عشایر مشغول به تحصیل شده اند که ۶۵ درصد و ایل خمسه با ۳۲ درصد بیشترین آمار دانش آموزی در استان فارس را به خود اختصاص داده اند.
وی در ادامه عنوان کرد: این تعداد دانش آموز در ۴۷۶ مدرسه ابتدایی، ۲۱ مدرسه شبانه روزی و ۲ مدرسه متوسطه سال تحصیلی خود را آغاز کرده اند که از این تعداد ۲۶۱ مدرسه چادری، ۱۴۳ مدرسه کانکسی، ۳۶ ساختمان و ۳۶ ساختمان پیش ساخته می باشد.
با توجه به حرکت و کوچ ایل های عشایر، فعالیت های اداره آموزش و پرورش عشایری استان فارس محدود به استان فارس نشده و قسمت هایی از استان های بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان را نیز شامل می شود.
آموزش عشایری در ایران از زمان سلطان محمد خدابنده الجایتو به شکل مدارس سیار عشایری وجود داشته‌است. همچنین برپاشدن چادر سفید به عنوان چادر مدرسه، در کنار چادر مسکونی عشایر (چادر سیاه/ سیاه‌چادر)، حداقل از دوران قاجار مرسوم بوده‌است. شکل‌گیری مدارس دولتی عشایری از سال ۱۳۰۷ خورشیدی زیر عنوان « دارالتربیه عشایری » صورت گرفت و در ادامه، ایجاد مدارس سیار عشایری، به همت محمود حسابی وزیر فرهنگ در کابینه محمد مصدق برنامه‌ریزی شد و در نهایت در سال ۱۳۳۰ خورشیدی بنیاد گذاشته شد.
عشایر این استان با سه ایل بزرگ قشقایی، خمسه و لر ممسنی و بویراحمد دارای جمعیتی در حدود ۲۷ هزار و ۲۹۷ خانوار می باشند که این تعداد 12.5 درصد از جمعیت عشایر کل کشور و 3.5 درصد از جمعیت کل استان فارس را تشکیل می دهند.
کد مطلب : ۲۱۹۳۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما