جشن تولدی به نشانه صلح و دوستی

24 مهر 1398 ساعت 16:36

دمدم غروب در باغ ارم شیراز، وقتی آنتوان اسکارتی و پائولا رِی، دو گردشگر فرانسوی برای استراحتی اندک از گردش روزانه‌ وارد کافه این باغ شدند، یکی از غافلگیرانه‌ترین تولدهای عمرشان را جشن گرفتند.


به گزارش حافظ خبر، ماجرا از یک سال پیش شروع شد که یکی از آژانس‌های نوپا و جوان شیراز با نام "سمن‌سا" که تخصصش در جذب گردشگر خارجی برای ایران است، با آژانسی فرانسوی مکاتبه کرد تا گروهی از گردشگران این کشور را به ایران دعوت کنند.
احسان تقوی مدیرعامل این آژانس که دو ماه پیش برای گرفتن ویزای این گروه از فرانسوی‌ها  پاسپورت‌هایشان را بررسی می‌کرد، دریافت که خانم رِی متولد ۱۵ اکتبر و آقای اسکارتی نیز متولد ۱۸ اکتبر است و از همین رو تصمیم گرفت در آخرین مقصد سفرشان، شیراز،  برای آن‌ها جشنی به یاد ماندنی بگیرد که در خاطرشان بماند.
او درباره برنامه‌ریزی سفر و تصمیم به این رویداد به ایرنا گفت: سه ماه پیش کنسول فرانسه در تهران طی نامه‌ای از اتباع کشورش درخواست کرده بود که از سفرهای غیرضروری به ایران بپرهیزند؛ از همین رو تلاش برای نگه‌داشتن اعضای این تور گردشگری به یکی از دغدغه‌هایمان بدل شد.
تقوی عنوان کرد که گروه در ابتدا ۱۷ نفره بود؛ اما در پی این هشدار دو نفر تصمیم گرفتند در کشورشان بمانند و بیم آن می‌رفت که تعداد گروه چنان کاسته شود که بسیاری از برنامه‌ریزی‌ها به‌هم بریزد؛ اما در نهایت ۱۵ نفر ماقیمانده به ایران آمدند.
این فعال گردشگری تلاش برای به یاد ماندن خاطره‌ای خوش از ایران، نشان‌دادن روح مهمان‌دوستی و صلح‌طلبی ایرانیان و از بین‌ بردن تلاش‌ها برای خطرناک‌ جلوه دادن حضور گردشگران در ایران را از اهداف مهم این جشن غافلگیرانه برشمرد.
این گروه فرانسوی چند ویژگی داشت، نخست اینکه دنیادیده بودند، سن و سالی داشتند و بسیاری از کشورهای جهان را گشته بودند و دیگر اینکه همگی دانشجوی رشته تاریخ در یکی از دانشگاه‌های فرانسه بودند که به تشویق استادشان، استفان کورنبرگر که همسری ایرانی دارد، راهی ایران شدند.
عصر سهشنبه ، راهنمای تور که به دلیل تدارک جشن تولد، گردشگران را حتی بیش از حد معمول در باغ ارم چرخانده بود، آن‌ها را برای کمی استراحت به کافه دعوت کرد، در این میان، سرود تولدت مبارک به زبان فرانسوی و انگلیسی پخش شد و کاغذهای رنگی و فشفشه‌ها روی سر مسافران می‌ریخت.
بعد از آنکه گردشگران کمی به خود آمدند، پائولا و آنتوان متوجه شدند این جشن تولد متعلق به آن‌هاست، در حالی که بسیار هیجان‌زده شده بودند، از همه تشکر می‌کردند. پائولا چند دقیقه‌ای از شادی گریست و آنتوان با لبخندهای عمیقش، ژرفای شادی‌اش را نشان می‌داد.

هدیه آن‌ها دو ظرف خاتم‌کاری شده بود و کیک‌هایی با نقش باغ‌ ارم و حافظیه شیراز و همچنین کارت تبریکی با همین نقش‌ها که در آن به زبان فارسی و فرانسوی از حضورشان در ایران تقدیر شده بود.
تصویر غرب از ایران مخدوش است
پائولا در گفت‌ و گو با ایرنا سفر به ایران را زیباترین سفر زندگیش توصیف کرد و گفت: هرگز باورم نمی‌شد با سنی که دارم بتوانم بسیاری از مکان‌ها را ببینم.
او مردم ایران را مردمی مهربان دانست و عنوان کرد: حسی که در ایران تجربه کردم، چنان دوستانه بود که انتظارش را نداشتم؛ ‌چراکه تصویری که از ایران در غرب داریم مخدوش است و با واقعیت هم‌خوانی ندارد.
استفان نیز که از پیش با فرهنگ ایران، به واسطه سینما و موسیقی آشنا شده بود، گفت: گرچه با دیدن فیلم‌های کارگردانان ایرانی همچون اصغر فرهادی یا جعفر پناهی با ایران آشنا بودم اما فکرش را نمی‌کردم که جامعه ایرانی باز و پذیرنده باشد.
او آرزو کرد که درهای ایران هر روز به روی گردشگران بیشتر باز شود و بتواند پذیرای تعداد بیشتری از توریست‌ها باشد و دشمنانش هم زودتر از بین بروند.
فرهنگ ایران مهمترین خط ارتباطی با جهان
این گردشگر با بیان اینکه فرهنگ مهم‌ترین خط ارتباطی ایرانیان با دیگر کشورهاست، بیان کرد: ایران برای من بسیار متفاوت از آن چیزی بود که می‌پنداشتم و می‌دانستم ایران با بقیه نقاط جهان فرق دارد؛‌ اما نه تا آن حد که دیده و درک کرده‌ام. ایرانیان بسیار فوق‌العاده بودند، مردمانی شاد و مهربان و این برای من باعث شادمانی بسیار است.
آنتوان گفت: باید اعترافی کنم، پیش از این گمان می‌کردم اسپانیا یکی از زیباترین کشورهای جهان است؛ اما خاک ایران فرق می‌کند و حس و حالی دیگر دارد.
او همچنین گفت که در بازگشت به شهرش تولون در جنوب فرانسه از شهرداری این شهر درخواست خواهد کرد که با شیراز پیمان خواهرخواندگی ببندد.

استفان، استاد این گروه از گردشگران که نقش موثری در دعوت آنان به ایران بر عهده داشت و به واسطه همسرش اندکی هم فارسی می‌دانست به ایرنا گفت: ۲۰ سال پیش در سفری به ایران با همسرم آشنا شدم و بعد از آن دفعات بسیاری به این کشور آمدم.
او ادامه داد: در این سفرها دریافتم که ایران آن چیزی نیست که در تلویزیون می‌بینیم و کم‌کم با این کشور دوست شدم، در سفرهای مختلف شمال ایران، تهران، اصفهان و شیراز را دیدم.
استاد تاریخ دانشگاه تولون بیان کرد: اولین بار که به ایران سفر کردم، در حافظیه بودم که خانمی مرا به خانه‌شان دعوت کرد، ابتدا گمان کردم تعارف ایرانی بود؛ ولی فردای آن روز به ناهار دعوت شدم.
این گردشگر فرانسوی افزود:آن روز با خانواده‌ای ایرانی با حضور پدربزرگ و مادربزرگ روی زمین نشستیم و غذا خوردیم، بعد کاریکاتوری از من کشیدند و به من هدیه دادند و این تجربه‌ام از شیراز همیشه به یادماندنی و جالب بود.
ایران از جنس عشق است
او درباره چگونگی سفر با این گروه از دانشجویانش گفت: در دانشگاه تولون، چند واحد درسی به بانوان و آقایانی ارائه می‌دهم که سنشان از دیگر دانشجوها بیشتر است. یک روز پیشنهاد دادند که به ایران برویم و من هم گفتم "چرا که نه؛ برویم ایران" و این سفر شکل گرفت، در طول سفر از تهران، کاشان، اصفهان و یزد بازدید کردیم و شیراز آخرین مقصد ما بود. با خاطرات خوشی که از ایرانیان در ذهن ما ماند، فکر می‌کنم این گروه می‌داند ایران چیست و می‌داند جنس ایران از عشق است.  

عضو شورای شهر شیراز که در این مراسم حضور داشت، نیز در گفت‌ و گو با ایرنا ابراز امیدواری کرد که این رویداد باعث شود که روحیه ایران‌هراسی از بین برود و بتوانند شیراز را به دوستان خود معرفی کنند.
سولماز دهقانی با بیان اینکه ایرانیان با ادبیات و هنر فرانسه آشنا هستند، بیان داشت: فرهنگ می‌تواند بابی برای نزدیکی ملت‌ها باشد.
سرپرست گردشگری و امور زیارتی سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری شیراز نیز در حاشیه این مراسم عنوان کرد: شیراز از شهرهای تاریخی ارزشمند خاورمیانه است و بیشترین تعداد آثار ثبت یونسکو و ثبت ملی را در ایران دارد.
علی نیری ابراز داشت: بسیاری از جوانان با ادبیات و انقلاب و تاریخ فرانسه آشنا هستند و این کشور در بین جوانان ایرانی کشوری محبوب است؛ همچنین ادبیات فرانسه در دانشگاه‌ها نیز تدریس می‌شود که اثبات می‌کند ارتباطات فرهنگی با این کشور می‌تواند تقویت شود.
او با بیان اینکه شیراز به واسطه ادبایی که دارد تا دو ماه دیگر به شبکه شهرهای خلاق ادبی یونسکو می‌پیوندد، اضافه کرد: همه این ظرفیت‌های فرهنگی و ادبی می‌تواند کشورها را به یکدیگر نزدیک کند و مردم ایران نیز بسیار علاقه‌مند هستند که این اتفاقات بیفتد.


کد مطلب: 21943

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/21943/جشن-تولدی-نشانه-صلح-دوستی

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir