تهدید خطر اختلال روانی ٦٥٧ هزار نفر در فارس

25 مهر 1398 ساعت 9:15

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد که۶۵۷ هزار نفر از جمعیت تحت پوشش این دانشگاه در استان فارس در معرض اختلالات روانی هستند که ۱۸۱ هزار نفر از آنها تحت مراقبت قرار گرفته‌اند.


به گزارش حافظ خبر، عبدالرسول همتی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی یکی از متولیان سلامت روان در دو سطح پیشگیری و درمان است، گفت: این مهم یک موضوع اجتماعی است که باید به چرایی بروز آن در جامعه پرداخت.
او با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت به تنهایی نمی‌تواند پاسخگو باشد بلکه همه سازمان‌های متولی باید پای کار بیایند، به نقش آموزه‌های دینی، فرهنگ و معنویت، نقش مهارت‌های زندگی، جایگاه رسانه و فضای مجازی در ارتقای سلامت روان اشاره و تاکید کرد: نشاط اجتماعی با شعار در جامعه ایجاد نمی‌شود که باید در عمل شاهد آن باشیم.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه سه سال پیش هر شهرستان تنها یک کارشناس سلامت روان داشت که در سال گذشته حدود ٨٠ نفر کارشناس ارشد سلامت روان را در ٨٠ مرکز جامع سلامت مستقر کردیم، عنوان کرد: ارائه مشاوره رایگان، آموزش مهارت‌های فرزندپروری و شناسایی و مراقبت از اختلال‌های روانی از جمله وظایفی است که برای این کارشناسان تعریف شده است.
همتی همچنین از اجرای طرح رایگان توزیع داروهای اعصاب و روان ویژه افرادی که به اختلالات  روانی مبتلا هستند در شهرهای داراب، خرامه و فیروزآباد خبر داد و گفت: تا سال آینده دیگر شهرستان‌های استان فارس نیز تحت پوشش قرار می‌گیرند.
او با بیان اینکه آموزش مهارت‌های زندگی شامل مهارت‌های ارتباطی، مدیریت استرس، مدیریت خشم و ...است، افزود: سال ٩٧ بالغ بر ٢٢٨ هزار نفر این آموزش‌ها را فرا گرفتند که این تعداد نسبت به سال ٩٦ افزایش ٥٤ درصدی را نشان می‌دهد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز  به آموزش‌های فرزند پروری، تکنیک‌های مدیریت فرزندان، مهارت‌های تشویق، تنبیه، اصول دستور دادن و قانون گذاری در خانواده به عنوان آیتم‌های مدیریت فرزند پروری اشاره کرد.
همتی از تدوین سند سلامت روان هم خبر داد و گفت: این سند در استانداری فارس مصوب شده و نتایج اجرای آن در سازمان‌های عضو در حال بررسی است.
او همچنین با تاکید بر اینکه مدارس در معرض خطر و آسیب‌های اجتماعی زیادی قرار دارند که در این راستا ۱۵۰ مدرسه پرخطر ‌در سطح فارس شناسایی کرده‌ایم، عنوان کرد: برای کادر اداری، خدماتی، حمل ونقل و والدین و دانش آموزان کلاسهای چهارم تا ششم ابتدایی نیز آموزش‌ مهارت‌های زندگی برگزار شده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: در بخش کودک آزاری و همسر آزاری و عوارض ناشی از آن نیز دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تحت غربالگری قرار گرفتند که ۱۴ هزار و۵۷۷ نفر از آنها در معرض خشونت خانوادگی قرار داشتند.این افراد نیز تحت آموزش قرار گرفتند.
همتی همچنین با بیان اینکه پیشگیری از خودکشی با ۲ هدف کاهش میزان اقدام به خودکشی و کاهش فوت ناشی از آن در دستور کار قرار دادیم، گفت: باید آموزش‌های لازم برای کاهش اقدام به خودکشی و کاهش فوت ناشی از آن را تداوم بدهیم.آمار جهانی خودکشی ۱۰.۶ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است که در فارس و کشور نصف این آمار و ۵.۵ دهم است.
ایسنا


کد مطلب: 21947

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/21947/تهدید-خطر-اختلال-روانی-٦٥٧-هزار-نفر-فارس

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir