فراهم شدن امکان دسترسی اعضای کتابخانه‌ها به منابع مرکز منطقه‌ای

25 مهر 1398 ساعت 9:37

با مبادله یک تفاهمنامه بین رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس، امکان دسترسی اعضای کتابخانه‌ها در این استان به منابع پژوهشی مرکز منطقه‌ای فراهم شد.


به گزارش حافظ خبر، طی مراسمی محمدجواد دهقانی و روح‌الله منوچهری یک تفاهمنامه‌ همکاری با هدف ارتقاء سطح همکاری‌ها و ایجاد امکان دسترسی اعضای کتابخانه‌های عمومی فارس به منابع پژوهشی مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری، امضاء و مبادله کردند.
روح الله منوچهری در جلسه امضای تفاهمنامه گفت:  در استان فارس 240 کتابخانه عمومی در شهرها و روستاها با 160 هزار عضو فعال است.
او با اشاره به عضویت شماری از دانشجویان و پژوهشگران در کتابخانه های عمومی فارس، افزود: بروز رسانی خدمات کتابخانه ای و دسترسی به منابع پژوهشی از جمله برنامه های ما برای جامعه مخاطب است که در این راستا از چند سال پیش، امکان دسترسی به پایگاه های اطلاع رسانی در کتابخانه های عمومی فعال شد تا بخشی از مخاطبان و کتابداران که در این حوزه فعال هستند، بتوانند خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند.
منوچهری با بیان اینکه در مرحله نخست ده کتابخانه عمومی شهر شیراز به برخی از پایگاه های اطلاعاتی دسترسی متصل شد، افزود: تصمیم داریم که این کار را به صورت متمرکز و تخصصی با همکاری مرکز منطقه ای انجام دهیم. این تفاهم نامه به صورت پایلوت در فارس اجرا می شود و در صورت موفقیت در سطح ملی تفاهم نامه منعقد خواهد شد.
او ادامه داد: در ابتدا کتابخانه هایی که پتانسیل پژوهشی دارند شناسایی و معرفی می شوند تا  در این کتابخانه ها استفاده از تجارب مرکز را در دسترس مردم قرار دهیم.
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری فارس نیز در این دیدار با بیان اینکه مرکز منطقه ای مکان مردمی است و متعلق به مردم هست، گفت: کاربران و اعضا کتابخانه های عمومی هرچه بیشتر از منابع مرکز استفاده کنند،  خوشایندتر است.
محمدجواد دهقانی با تأکید بر اینکه  بحث ما درآمدزایی نیست؛ بلکه استفاده بهینه از منابع است، اضافه کرد: هدف این است که داشته های ما از طریق کتابخانه های عمومی هرچه بیشتر به عموم معرفی شود؛ تا هم زمینه برای شناخت مردم از این امکانات فراهم شود و خدمات بیشتر به کاربران ارائه دهیم.
او با بیان اینکه کتابخانه های عمومی پایگاه مهمی از اطلاعات و اسناد است که می تواند به این مجموعه اضافه شود، گفت: درسال های اخیر سعی کردیم منابع فارسی را به کشورهای دیگه ارائه تا علاوه بر ترویج زبان و ادبیات هویت های فرهنگی نیز حفظ و ثبت شود؛ هرچقدر داشته های علمی بیشتر  به اشتراک گذاشته و دیده شود در ارائه تصویر از وضعیت علمی و فرهنگی ایران در جامعه جهانی موفق تر خواهیم بود.
تفاهمنامه مبادله شده بین مرکز اطلاع‌رسانی علوم و فناوری و اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس، با هدف ایجاد چارچوب همکاری مشترک میان دو مجموعه در خصوص منابع اطلاعاتی، ظرفیت ها و فرصت های پؤوهشی، مطالعاتی و تخصصی و همچنین بهره مندی متقابل از توانایی ها و امکانات، منعقد شده است.
همکاری و اجرای فعالیت های پژوهشی در قالب طرح های تحقیقاتی مشترک مطابق ضوابط و مقررات مربوطه؛ فراهم سازی و استفاده از سامانه ثبت مقاله ها و کنفرانس ها  و حمایت در برگزاری همایش ها، کارگاه ها، دوره های دانش افزایی و سمینارهای ملی و بین المللی کتابخانه های عمومی؛ همکاری در چاپ کتاب های علمی اداره کل کتابخانه های عمومی و کتاب های همسو با اهداف سازمانی مرکز منطقه ای؛  امکان استفاده از پایگاه های اطلاعاتی، منابع و مدارک علمی الکترونیکی و چاپی؛ دیجیتالی کردن کتاب ها و نشریات قدیمی کتابخانه های عمومی، ارائه دسترسی به منابع، آثار، مستندات و اطلاعات علمی کتابخانه های عمومی فارس به مرکز منطقه ای، مشارکت اعضای هیئت علمی مرکز منطقه ای در طرح های پژوهشی کتابخانه های عمومی و... بخشی از  تعهدات هر دو سازمان قید شده در تفاهمنامه است.
ایسنا


کد مطلب: 21949

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/21949/فراهم-شدن-امکان-دسترسی-اعضای-کتابخانه-ها-منابع-مرکز-منطقه-ای

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir