۰
plusresetminus

دادستان شیراز مهلت یک ماهه برای پایش فاضلاب‌های این شهر تعیین کرد

تاریخ انتشاريکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۵۷
بوی مشمئز کننده فاضلاب‌های رها شده در رودخانه خشک شیراز و برخی مجاری حاشیه شهر سرانجام اراده جدی را در مسوولان شیراز و استان فارس برای کنترل معضلات این موضوع به وجود آورد ، در تازه ترین بازدیدهایی که دادستان شیراز به همراه تعدادی از مدیران از مناطق شهر صدرا صورت گرفت مهلتی یک ماهه برای پایش فاضلاب‌های رها شده در حاشیه شیراز تعیین شده است.
دادستان شیراز مهلت یک ماهه برای پایش فاضلاب‌های این شهر تعیین کرد
به گزارش حافظ خبر، بوی مشمئز کننده فاضلاب در حواشی شیراز و شهرک‌ها و روستاهای اطراف  سال‌هاست با آغاز فصل گرما ظهور و بروز می کند و دامنه آن همه مناطق شرق شیراز، فرودگاه بین المللی شیراز و خیابان ها و بزرگراه اصلی ورود به این شهر را فرا می‌گیرد و تا اواسط پاییز و اوایل زمستان ادامه می یابد.
این بو به مشام مسافرانی می رسد که از لارستان ، فیروزآباد،فسا،جهرم، نی ریز و استهبان در استان فارس و همچنین مسافران استان های بوشهر، هرمزگان،کرمان و سایر استان های جنوبی و شرقی به این شهر وارد می شوند.
این بوی مشمئز کننده افزون بر مسافران، ساکنان روستای سلطان آباد، کارکنان و مسافران فرودگاه شیراز، مسافران داخلی و خارجی و گردشگرانی را که درساعات نیمروز پرواز دارند، آزار می دهد.
همچنین ساکنان شهرک سید علاءالدین حسین، بنگاه داران و بارفروشان میدان میوه و تره بار شیراز،اهالی روستای وزیرآباد، حاشیه نشینان ، مغازه داران ، انبارداران ، نمایندگی های خودرو و همه اهالی اطراف بزرگراه شیراز - فسا را آزرده کرده است.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس اخیرا در بازدیدهای دوره ای با حضور دراین مناطق به همراه تعدادی از مدیران استان فارس بر لزوم پایش این معضل و کنترل پساب های رها شده تاکید کرد و فرصتی یک ماهه برای کنترل معظلات آن تعیین کرد.
اخیرا در نشستی در کلانتری ۲۸ شهر صدرا مشکل فاضلاب این شهر با حضور دادستان عمومی و انقلاب شیراز، مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس، مدیر عامل آبفا و برخی از مسوولان دستگاه های ذیربط برگزار شد و پس از آن مسوولان از تصفیه خانه‌های شرق و غرب شهر صدرا و همچنین مسیر انتهایی فاضلاب  دره قره پیری بازدید کردند.
حیدر آسیابی؛ دادستان عمومی و انقلاب شیراز برای مشکلات مربوط به فاضلاب شهر صدرا ضرب الاجل تعیین و اعلام کرد: اگر این مشکل هر چه سریع تر رفع نشود به طور حتم مسوولان خاطی در راستای احقاق حقوق مردم تحت پیگرد قضایی قرار می گیرند.
آسیابی در جریان این بازدید گفت: یکی از وظایف دادستانی پیگیری حقوق عامه مردم است که بر اساس قانون به عنوان مدعی العموم مکلف است در موضوعاتی نظیر مسائل بهداشت عمومی که مردم را تهدید می کند ورود کند.
این مقام قضایی  بیان داشت: بازدید از تصفیه خانه های مختلف شهر از جمله سلطان آباد و شهر صدراصورت گرفته و این ادعا مطرح شده که پساب و فاضلاب شهر صدرا باعث ایجاد مشکلاتی برای مردم شده و در برخی موارد برای آبیاری کشاورزی نیز استفاده می شود.
وی گفت: بر اساس ادعای علوم پزشکی شیراز ، فاضلاب شهر صدرا تا منطقه جوادیه شیراز می آید و وارد قنات می شود که در این امر تهدید عمومی علیه سلامت است.
دادستان عمومی و انقلاب شیراز افزود: در رابطه با کنترل پساب ها مهلت یک ماهه در نظر گرفته شده که ابتدای امر کنترل پساب ها انجام گیرد و در مرحله بعد، ظرف شش ماه آینده و طبق وعده مسوولان آبفا، تصفیه خانه و فاضلاب شهری صدرا به بهره برداری خواهد رسید.
دادستان عمومی و انقلاب شیراز پیشتر نیز به همراه مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس از محل رودخانه چنار راهدار شیراز بازدید کردند، حیدر آسیابی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس با تعیین ضرب‌الاجل برای رفع آلودگی این رودخانه بیان داشت: چنار راهدار در حال حاضر به رودخانه فاضلاب تبدیل شده و همه کسانی که در این زمینه کوتاهی کرده اند باید پاسخگو باشند.
در این نشست همچنین مقرر شد محیط زیست، شهرداری، دانشگاه علوم پزشکی و اداره آبفا برای پیگیری موضوع جلسات دوره ای برگزار کننند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس نیز در این نشست ، فاضلاب شهر صدرا را تهدیدی برای محیط زیست دانست که باید هر چه سریع تر مشکلات ناشی از آن برطرف شود.
حمید ظهرابی در جریان بازدید دادستان و سایر مسوولان استان از تصفیه خانه شهر صدرا گفت: این یک دغدغه است که فاضلاب صدرا تهدیدی برای محیط زیست و منابع آب و خاک به شمار می رود.
وی گفت: گزارش های واصله حاکی از آن است که از این فاضلاب ها برای مصارف کشاورزی استفاده می شود، اگر این اتفاق رخ دهد نیاز مند کسب مجوز از محیط زیست برای کنترل آلودگی است و قانون تکلیف کرده، فرمانداری ها به اتفاق جهاد کشاورزی در قبال عدم استفاده کشاورزان از پساب های غیر استاندارد مسوولیت دارند.
ظهرابی با اشاره به اینکه این مشکل یک تهدید علیه بهداشت عمومی است افزود: از فاضلاب های تصفیه شده بر اساس قوانین، باید برای فضای سبز و فعالیت های صنعتی استفاده شود و نباید مصارف انسانی داشته باشد.
مدیرکل محیط زیست بیان کرد: برای حل مشکل فاضلاب شهر صدرا اداره آبفا شیراز باید برنامه داشته باشد و از ریختن پساب ها در انتهای مسیر به قنات جلوگیری کنند.
الله بخش نظر پور؛ مدیر عامل آبفای شیراز  هم اظهار داشت: برای افتتاح تصفیه خانه برخی مشکلات وجود دارد.
وی گفت: جمعیت پیش بینی شده شهر صدرا در ابتدا به میزان محدودی بود اما قرار است در سال ۱۴۲۵ جمعیت این شهر  به ۵۴۰ هزار نفر برسد و با این شرایط و چنین رشد جمعیتی، مشکلات مربوط به فاضلاب و تصفیه خانه بیشتر خواهد شد.
عبدالرسول همتی؛ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی نیز گفت: متاسفانه فاضلاب صدرا بدون تصفیه رها شده و به سمت شهرک جوادیه می آید و بر اساس مشاهدات فاضلاب منتهی به قنات هایی می شود که مصارف خانگی و گاه مصرف کشاورزی دارند.
همتی خاطر نشان کرد: با ادامه این روند بهداشت و سلامت عمومی دچار مخاطره شده و در صورت عدم کنترل، تا چند ماه آینده شاهد بیماری هایی از قبیل مالاریا و سالک در شیراز خواهیم بود.
شهر صدرا از جمله شهرهای اقماری شیراز و در فاصله ۱۵ کیلومتری شمال این شهر است .
کد مطلب : ۲۲۱۷۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما