بازرگانان فارس از فرصت تجارت با اوراسیا استفاده کنند

22 آبان 1398 ساعت 9:15

عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس گفت: اوراسیا فرصت های جدید اقتصادی و تجاری با کشور ایران فراهم شده است که تجار و بازرگانان استان باید از این فرصت مغتنم برای افزایش سهم صادرات فارس استفاده مطلوب کنند.


به گزارش حافظ خبر، به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، خسرو فروغان در جلسه کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس که با حضور اعضای آن برگزار شد، بیان کرد: اوراسیا فرصت بزرگی را برای تجارت خارجی پیش روی صادرکنندگان و تجار ما قرار داده است که با توجه به پتانسیل های صادراتی استان ، باید برای حضور در این بازار برنامه ریزی دقیق و منسجم انجام شود.
وی با اشاره به نقش موثر کنسرسیوم ها در حوزه صادرات افزود: در حوزه صادرات کار گروهی و مشارکت صادرکنندگان یکی از مهمترین اقدامات است که می تواند موفقیت در بازارهای هدف صادراتی را تضمین کند.
فروغان اظهارداشت: حضور موفق صادرکنندگان استان در بازارهای هدف صادراتی اوراسیا باید در قالب راه اندازی کنسرسیوم دنبال شود لذا در این زمینه کمیته ای به دبیری صندوق توسعه صادرات استان و با مشارکت اتاق بازرگانی، سازمانهای متولی، اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی و سایر ذینفعان تشکیل شود.
رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: این کمیته ضمن ارزیابی بازار اوراسیا برای صادرات استان فارس باید شرایط تشکیل کنسرسیوم و نحوه حضور در بازار کشورهای منطقه اوراسیا را نیز بررسی کند که نتایج حاصل از آن ضمن تشکیل کنسرسیوم، در قالب همایش ویژه ای به عموم فعالان اقتصادی استان ارائه کنیم.
وی با اشاره به پتانسیل تجاری موجود بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا ادامه داد: بازار اوراسیا این قابلیت را دارد که بازار مطمین و بزرگی برای صادرات کشور ایران باشد بنابراین تحرک تجار و بازرگانان ما به ویژه در بخش کشاورزی حائز اهمیت است.
در این جلسه موسوی نماینده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز با ارائه توضیحاتی در خصوص معرفی بازار و پتانسیلهای منطقه تجاری اوراسیا گفت: اتاق های بازرگانی کشور در خصوص بهره برداری حداکثری از فرصت مغتنم تجارت با کشورهای منطقه اوراسیا نقش مهم و محوری دارند که باید برای نقش آفرینی در این عرصه برنامه ریزی مناسب انجام دهند.
وی با اشاره به سهم بخش کشاورزی از تفاهم نامه منعقد شده (28 درصد از کل مراودات) و با عنایت به ساختار اقتصادی وابسته به کشاورزی استان، برنامه ریزی صحیح و کارشناسی در این خصوص را مهم عنوان کرد.
در ادامه این جلسه مرادی رئیس اداره بازرگانی و بازاریابی راه آهن استان فارس نیز به پتانسیلهای حمل و نقل ریلی استان، مسیرهای ارسال به کشورهای عضو اوراسیا، هزینه، ضوابط و همچنین ارائه آمار مبادلات انجام شده از طریق شبکه حمل و نقل ریلی استان را عنوان کرد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تمامی طرح های توسعه خطوط ریلی در سطح استان منوط به اتصال خطوط فعلی به جنوب کشور می¬باشد اضافه کرد: امروز لزوم پیگیری بخش خصوصی و دولتی استان از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در راستای تخصیص اعتبارات ویژه به منظور توسعه زیرساختهای ارتباطی خطوط ریلی استان به منطقه اوراسیا بسیار محسوس و ضروری است.
همچنین در این جلسه رنجبر مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز گفت: با توجه به مفاد تفاهم نامه یاد شده و در نظر گرفتن تعرفه های تدریجی و از طرفی شرایط خاص تحریم ها، بهره مندی از این بازار 600 میلیون نفری بی شک منجر به توسعه اقتصادی استان خواهد شد.
وی با تاکید بر لزوم توسعه صادرات و بهره برداری حداکثری از این تفاهم نامه افزود: در صورت مشارکت مناسب در طول مدت اعتبار تفاهم نامه (3 سال) بر اساس شروط مندرج، ضوابط مراودات تجاری اعم از صادرات و واردات قابلیت تبدیل به قوانین مناطق آزاد تجاری بین کشورهای مذکور را خواهد داشت که می بایست ضمن توجه ویژه به این موضوع، پیگیری مستمر و مشارکت حداکثر تمامی بخشها در دستور کار استان قرار گیرد.


کد مطلب: 22229

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/22229/بازرگانان-فارس-فرصت-تجارت-اوراسیا-استفاده-کنند

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir