در دیدار رئیس اتاق بازرگانی فارس با سفیر آفریقای جنوبی در ایران مطرح شد:

دوران سخت تحریم های اعمال شده بر ایران گذراست و شرکای تجاری ایران کشورهایی خواهند بود که در دوران سخت در کنار ما بودند

22 آبان 1398 ساعت 10:42

دوران سخت تحریم های اعمال شده بر ایران گذراست و شرکای تجاری ایران کشورهایی خواهند بود که در دوران سخت در کنار ما بودند .


به گزارش حافظ خبر، به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، جمال رازقی در دیدار اختصاصی با سفیر آفریقای جنوبی در این اتاق بیان کرد: استان فارس پتانسیل های فراوانی در بخش های کشاورزی، پزشکی، علمی، گردشگری، معادن و غیره دارد به طوری که در بخش کشاورزی بین 10 تا 14 میلیون تن محصولات کشور را تامین می کند.
وی افزود: همچنین تنوع معادن، برخورداری از ذخایر عظیم گاز و صنایع پتروشیمی، فعالیت 700 واحد صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی استان و وجو 16 کارخانه سیمان از دیگر ظرفیت های فارس است که امسال نخستین محموله سیمان از استان فارس به آفریقای جنوبی صادر شده است.
رازقی اظهارداشت: در بخش فرهنگی و گردشگری نیز وجود آثار تاریخی مانند آرامگاه حافظ و سعدی، آثار دوران زندیه، تخت جمشید، پاسارگاد و نقش رستم و باغ ارم از جلوه های منحصر به فرد و پتانسیل های بزرگ فارس در ایران و دنیاست.
وی اضافه کرد: همچنین وجود دانشگاه های معتبر در فارس موجب شده امروز این استان به قطب پزشکی در منطقه تبدیل شود و یک سوم تخت های بیمارستانی فارس به گردشگران کشورهای مختلف که برای درمان به این استان مراجعه می کنند اختصاص داده شده و ما در این زمینه در فصول مختلف میزبان گردشگران و توریسم سلامت از کشورهای مختلف در شهر شیراز هستیم.
رئیس اتاق بازرگانی فارس با اشاره به روابط کشور ایران و آفریقای جنوبی در ادوار مختلف ادامه داد: با وجود روابط دوستانه ای که از دیرباز بین ایران و آفریقای جنوبی وجود دارد اما حجم مبادلات تجاری ما بسیار اندک است.
رازقی با تاکید بر پتانسیل های تجار فارس عنوان داشت: آماده توسعه همکاری های اقتصادی تجار و بازرگانان فارس با آفریقای جنوبی هستیم گرچه باور داریم شرایط اقتصادی و تجاری ایران هر روز امیدبخش تر می شود.
وی تصریح کرد: کشور ایران یکی از بزرگترین ذخایر گاز دنیا را دارد و به طور حتم در اقتصاد آینده جهان نقش موثری در تولید غذا و انرژی خواهد داشت.
رازقی افزود: باید برای بررسی و توسعه زمینه های همکاری اتاق بازرگانی فارس و آفریقای جنوبی، جلسات مداوم به صورت عملیاتی با هدف افزایش مبادلات دو منطقه را دنبال کنیم تا بتوانیم در سالجاری هیات اقتصادی از فارس به آن کشور اعزام و میزبان هیاتی نیز از آفریقای جنوبی در شیراز باشیم.
در این جلسه سفیر آفریقای جنوبی در ایران نیز گفت: مردم استان فارس بسیار مهربان، صمیمی، مهمان نواز و خلاق هستند و این ویژگی های شایسته و درخورشان برای این استان است.
ویکا کومالو ادامه داد: جاذبه های اقتصادی و فرهنگی استان فارس مورد توجه ماست و این موضوع را در قالب کمیسیون مشترک دنبال خواهیم کرد.
وی اظهارداشت: مردم آفریقای جنوبی در روزهای سخت در دوران های گذشته، حضور مردم ایران در کنارشان را هرگز فراموش نمی کنند و امروز آفریقای جنوبی آگاهانه در کنار مردم ایران است.
کومالو افزود: در چند هفته گذشته چهاردهمین نشست مشترک ایران و آفریقای جنوبی با حضور سران دو کشور برگزار شد که در آن نشست مسائل مختلفی مطرح و راهکارهای همکارهای بیشتر دو طرف مذاکرات مثبتی انجام شده است.
سفیر آفریقای جنوبی در ایران با بیان اینکه مردم ایران بسیار خلاق و نوآور و مقاوم هستند و دوران سخت را پشت سر  می گذارند اضافه کرد: گسترش روابط دو کشور ایران و آفریقای جنوبی را با جدیت دنبال می کنیم و این را برای خودمان یک تعهد به مردم ایران می دانیم.
وی افزود: در زمینه گردشگری تاثیر تحریم ها موجب شده هزینه سفر و گردشگری برای مردم دو کشور افزایش یابد اما تلاش می کنیم این بخش را با روابط شهر شیراز و استان فارس با آفریقای جنوبی تقویت کنیم که در این زمینه نیز مذاکرات و بررسی هایی با فعالان گردشگری شهر شیراز انجام دادیم.
کومالو بیان کرد: همچنین معدن و سلامت از بخش هایی است که موقعیت های خوبی را برای همکاری های دو طرف ایجاد خواهد کرد به طوری که کشور آفریقای جنوبی بهترین فناوری ها و تجهیزات معدنی در دنیا را دارد که می توانین از این پتانسیل ها در کوتاه و بند مدت برای تقویت روابط و جذب سرمایه گذاری شرکت های آفریقایی در بخش معدن ایران و فارس استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه خواستار تبادل تخصص ها در دو کشور را در علوم مختلف هستیم ادامه داد: در بررسی هایمان به این موضوع رسیدیم که ایران و آفریقای جنوبی در بسیاری از زمینه ها می توانند یکدیگر را تکمیل کند که در حال بازنگری ظرفیت ها برای تقویت روابط دو طرف هستیم.
کومالو عنوان داشت: انتظار ما انجام کار عملی و ملموس در روابط دو طرف برای مردم به ویژه تجار و بازرگانان دو کشور است که ما در این زمینه برنامه ریزی های مورد نیاز را انجام خواهیم داد.


کد مطلب: 22230

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/22230/دوران-سخت-تحریم-های-اعمال-شده-ایران-گذراست-شرکای-تجاری-کشورهایی-خواهند-کنار-بودند

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir