سایت ها و اپلیکیشن های داخلی و راه دراز پیش رو

7 آذر 1398 ساعت 10:21

چند روز پس از قطعی کامل اینترنت در کشور, اجازه دسترسی به برخی اپلیکیشن ها و سایت های داخلی داده شد تا مردم بتوانند به نوعی از پس کارها و نیازهای خود برآیند.


به گزارش حافظ خبر، چند روز پس از قطعی کامل اینترنت در کشور, اجازه دسترسی به برخی اپلیکیشن ها و سایت های داخلی داده شد تا مردم بتوانند به نوعی از پس کارها و نیازهای خود برآیند.
به همین منظور تبلیغات و پیامک های گسترده ای درخصوص استفاده از سایت ها و اپلیکیشن های ایرانی بجای نمونه های خارجی برای مردم ایران ارسال شد, اپلیکیشن ها و سایت هایی که بعضا حتی یک واو نیز با نمونه ای که از روی آن کپی کرده اند, در ظاهر تفاوت ندارد اما هنگامی جهت استفاده به آنها متوسل میشوی, جز اتلاف وقت و اعصاب خردی, رهاورد دیگری ندارد که در ادامه به برخی از تجربیات خود در استفاده از این سایت ها و برنامه ها خواهم پرداخت.
 
جستجوگرهای ایرانی; پارسی جو و یوز

عدم کامل بودن اطلاعات و مطالب بدیهی, سرعت کند و نتایج بسیار نامرتب از مهم ترین نقاط ضعف این دو جستجوگر ایرانی می باشد که هنگام جستجو باید دقیق و به صورت صحیح کلمه یا عبارت موردنظر را تایپ کرد و امیدوار بود از میان نتایجی که بالا می آورد, چند مورد محدود آنچه شما خواسته اید, باشد. جستجوی عکس, فیلم و سایر موارد که کلا باید بیخیال شد.
 
ایمیل; چاپار

علیرغم اسمش چاپار که در زمان خود, دوره هخامنشیان سریعترین و بهترین روش ارسال اخبار و مطالب به نقاط مختلف بود اما این ایمیل ایرانی, چاپار نتوانسته انتظارات را برآورده نماید که از مهمترین اشکالات وارده می توان به ظرفیت و حجم پایین, سرعت بسیار کند, عدم توانایی ارسال ایمیل همزمان به چند ایمیل دیگر, محدودیت در افزودن عکس و فیلم و حجم کم درنظر گرفته شده برای آن اشاره کرد.
 
اطلاعات عمومی; رشد

سایت رشد را به منظور جایگزینی ویکیپدیا معرفی کرده اند اما مقایسه اینها همانند قیاس یک استخر آب با دریا می ماند. نباید همانند ویکیپدیا انتظار داشته باشید در رشد نیز اطلاعات هرچیزی, از شیرمرغ تا جان آدمیزاد در آن موجود باشد و جای کار بسیار دارد.
 
نقشه و مسیریابی; بلد

بلد را بعنوان جایگزین گوگل مپ و وِیز معرفی کرده اند که انصافا به خوبی می تواند خلا آن دو را پر نماید. مسیرها, نام خیابان ها, محله ها و ... درست نشان شده است و مسیردهی نیز به خوبی انجام می شود. همچنین گفته می شود که بلد در حال کار بر روی نقشه سایر کشورها می باشد که نوید روزهای خوبی برای این مجموعه دارد و صدالبته باید برای رقابت در نرم جهانی کار و تلاش مضاعف تری بر روی آن انجام شود.
 
اینستاگرام; لنزور, هورسا و نزدیکا

لنزور, هورسا و نزدیکا اپلیکیشن های ایرانی با القابی همچون اینستاگرام ایرانی می باشند که بعنوان جایگزین شبکه اجتماعی تصویری, اینستاگرام معرفی شده است. لنزور باوجودی که ایرانیست اما در کافه بازار موجود نمی باشد. نزدیکا دیگر اپلیکیشنی می باشد که کپی برابر اصل اینستاگرام اورجینال می باشد اما سرعتش پایین و مدام ارتباطش با سرور خود قطع می شود, همچنین در قسمت سرچ نقص هایی دارد و نمی توان همزمان چند حساب کاربری در آن داشت. هورسا دیگر نرم افزاری است که جای کار بسیاربسیار دارد.
 
دانلود اپلیکیشن; کافه بازار

کافه بازار مرجعی قدرتمند و باسابقه در عرصه ارائه اپلیکیشن ها و برنامه های مختلف اندروید و جاوا می باشد اما باز در مقایسه با پلی استور از تنوع کمتر و تعداد کمتری برخوردار است. نقطه قوت کافه بازار را می توان پوشش مناسب و تقریبا کامل اپلیکیشن های ایرانی عنوان کرد. اگر کافه بازار بخواهد کار خود را گسترش دهد باید بتواند به شکلی فراگیرتر نرم افزارهای موبایلی و اپلیکیشن ها را پوشش دهد.
 
پیامرسان; ایتا و سروش

در کافه بازار در توضیح پیامرسان سروش نوشته که محبوبترین پیامرسان داخلی ایرانی می باشد که قصد دارد جایگزین واتساپ و پیامرسان های خارجی شود اما کیلومترها تا رسیدن به واتساپ فاصله دارد. سرورهای سروش ضعیف بوده و سرعت پایینی دارد, پیام هایی که ارسال می شود که با تاخیری چندین ساعت گاها به دست گیرنده می رسد و بسیاری از مواقع ارتباط در میان راه قطع می شود. ایتا شاهکار دیگری می باشد که عینا از روی تلگرام کپی برداری شده و تنها تفاوت آن را می توان داخل ایران بودن سرورهای فوق العاده ضعیف آن دانست. علاوه بر سرورهای ضعیف, بسیار هنگ کرده و اکثر مواقع ارتباطش با سرور قطع می باشد و در آخرین سوتی این پیامرسان پیغامی است که در ثبت نام برخی از کاربران جدید مبنی بر نبود ظرفیت برای ثبت نام جدید می باشد.
 
انتخاب از روی کیفیت و خدمات؛ نه از سر اجبار
در پایان و با توجه به قطعی اینترنت, توفیقی اجباری شده که مردم ایران از سایت ها و اپلیکیشن های داخلی باوجود نقاط ضعف و قوت استفاده نموده تا این نقاط برای صاحبان و گردانندگان آن ها بیش از پیش روشن شده تا بتوانند با ارتقای آن ها افق های روشن تری را در آینده رقم زده و توان رقابت حداکثری با نمونه های خارجی را داشته باشند و نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که باید روزی به جایی برسیم که با دسترسی کامل به کلیه شبکه ها و فضاهای مجازی، خود مخاطب با اختیار خود سایت ها و اپلیکیشن های داخلی را انتخاب کند و نه به زور و اجبار و این مهم میسر نمی شود مگر با بروزرسانی و پشتیبانی مداوم از آن ها و داشتن دیدباز.
 
 
گزارش از محمد صادقی
خبرگزاری علم و فناوری


کد مطلب: 22289

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/22289/اپلیکیشن-های-داخلی-راه-دراز-پیش-رو

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir