۰
plusresetminus

اتحادیه اقتصادی اوراسیا فضای جدیدی را برای کشور ایجاد کرده است

تاریخ انتشارسه شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۶
مدیر اداره روابط چند جانبه اتاق ایران با اشاره به اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: این اتحادیه فضای جدیدی را برای کشور ما ایجاد کرده که با توجه به حمایت های سیاسی پیرامون این موضوع، موجب شد موافقت نامه تجارت ترجیحی با این اتحادیه منعقد شد که این موافقت نامه امتیاز 882 قلم کالا در قالب 380 کالای وارداتی و 552 کالای صادراتی را به ایران ارائه کرده است.
به گزارش حافظ خبر؛ اسفندیار امیدبخش در همایش آشنایی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا که همزمان با برگزاری هفته صادرات در استان فارس در این اتاق برگزار شد، بیان کرد: در سالهای گذشته تعامل منطقه ای ایران با سایر کشورها موفق نبوده و در چند سال اخیر تمام برنامه ها در حوزه تجارت بین المللی با هدف توسعه صادرات و دسترسی به بازارهای مختلف دنبال می شود که اوراسیا یکی از این برنامه هایی مثبت و ویژه برای بهره برداری مطلوب بازرگانان کشور خواهد بود. 
وی افزود: یکی از نکات کلیدی موافقت نامه ها تشویق به سرمایه گذاری است که امکان حضور و دسترسی سرمایه گذاران بر تولید و صدور کالاهایی که با شرایط ترجیحی و یا آزاد در بازار کشورهاست که ما منتظر هستیم در این زمینه سرمایه گذاری هایی در کشور صورت گیرد. 
امیدبخش اظهارداشت: برای موفقیت در این موافقت نامه باید به سمت تجارت آزاد حرکت کنیم زیرا در غیر این صورت توفیقی نخواهیم داشت.
وی اضافه کرد: یکی از مسایل مهم در گسترش تجارت با اوراسیا توجه به کنسرسیوم های صادراتی است که متاسفانه به این بخش در کشور کم توجهی شده است به طوری که تاکنون فرصت های پیش آمده برای حضور و تامین بازار برخی از کشورها را به دلیل عدم فقدان این ظرفیت از دست داده ایم.
امیدبخش ادامه داد: دفاتر تجاری و نمایشگاه ها از دیگر اصول مهم در بازار کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا است که تجار و بازرگانان ما باید بر موضوع حضور در شبکه توزیع اوراسیا نیز تدابیری در نظر بگیرند.
وی عنوان داشت: سیاست های اقتصادی دولت در موضوع تجارت با اوراسیا بسیار کلیدی و تعیین کننده است و ظرفیت اداری و اجرایی کشور به ویژه در شرایطی که محدودیت های جدی وارداتی برای ما وجود دارد برای این موضوع باید به کار گرفته شود که کارگروه ملی در بالاترین سطح می تواند فعالیت هادر این زمینه را رصد و نظارت کند.
امیدبخش، از دیگر مباحث مهم در بحث اتحادیه اقتصادی اوراسیا به کاهش آسیب پذیری کشور در برابر تحریم های آمریکا اشاره کرد و تصریح کرد: این اتحادیه اقتصادی یک فرصت منحصر به فرد برای کشور ماست.
وی افزود: برنامه های مفصلی برای بحث های آموزشی پیرامون موضوع صادرات به اوراسیا و بهره وری بهتر تجارت خارجی کشورمان از این فرصت در اتاق ایران تدوین شده که این مهم را در اتاق های کشور دنبال می کنیم.
در این جلسه فعالان حوزه صادرات و واردات استان فارس موارد و مسایل خود پیرامون تجارت با اتحادیه اقتصادی اوراسیا را مطرح کردند.
انتهای پیام/
کد مطلب : ۲۲۴۹۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما