چالش های شرکت های دانش بنیان در حوزه تامین اجتماعی در اتاق بازرگانی فارس بررسی شد

8 بهمن 1398 ساعت 20:07

نشست تخصصی مشترک کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی - کارآفرینی، کسب و کارهای نوین و دانش بنیان اتاق بازرگانی فارس با موضوع" بررسی چالش های شرکت های دانش بنیان در حوزه تامین اجتماعی" با حضور فعالان بخش خصوصی و دولتی این بخش در اتاق بازرگانی فارس بررسی شد.


به گزارش حافظ خبر؛  به نقل از  روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، علیرضا قدرتی عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی فارس در این نشست تخصصی مشترک گفت: موضوع تامین اجتماعی یکی از مولفه های مهم و تاثیرگذار در حوزه کسب و کار است و هدف ما در این جلسه شناسایی، عارضه یابی و ارائه راهکار برای کاهش مشکلات شرکت های دانش بنیان استان با تامین اجتماعی است.
وی افزود: شرکت های دانش بنیان نسبت به بخش های دیگر فعالیت های اقتصادی شرایط ویژه ای دارند که حمایت ها و تشویق ها و قوانین در این حوزه نیز باید متفاوت باشد و این درحالی است که قوانین در خصوص این شرکت ها باید جنبه حمایت کننده و نه تهدیدکننده باشد.
قدرتی اظهارداشت: هم اکنون تمهیدات قانونی شامل معافیت ها و مشوق هایی از سوی تامین اجتماعی برای شرکت های دانش بنیان وجود دارد که متاسفانه آگاهی جامعی از این موارد نیست و ما تلاش می کنیم فضایی فراهم شود تا به نیاز شرکت های دانش بنیان استان پاسخ داده شود.
در این جلسه امید ماهرانی عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون کارآفرینی، کسب و کارهای نوین و دانش بنیان اتاق بازرگانی فارس نیز گفت: قوانین در مباحث مختلف از جمله مالیات و تامین اجتماعی در خصوص شرکت های دانش بنیان هموار و جامع نیست و ما مشکلات و معضلات این شرکت ها را در اتاق بازرگانی فارس و اتاق ایران به صورت ویژ ه دنبال می کنیم.
وی اضافه کرد: این درحالی است که دولت در حمایت از شرکت های دانش بنیان و فناور بسته حمایتی 110 آیتم را ارائه کرده است اما بخش عمده این حمایت ها در عمل محقق نشده است.
وی با بیان اینکه از این بسته 5 آیتم در خصوص مسایل بیمه و تامین اجتماعی این شرکت هاست ادامه داد: اگر به مشکلات شرکت های دانش بنیان رسیدگی و راهکارهایی برای رفع آنها ارائه نشود شاهد ضرر و زیان زیادی به این شرکت ها و فضای اقتصاد کشور خواهیم بود.
ماهرانی با بیان برخی از مشکلات این شرکت ها با تامین اجتماعی عنوان داشت: تعامل سازمان تامین اجتماعی استان فارس با فعالان اقتصادی از جمله در حوزه شرکت های دانش بنیان خوب است و تلاش اتاق بازرگانی و سازمان تامین اجتماعی استان کاهش مشکلات استانی این شرکت هاست.
سجادی نماینده سازمان تامین اجتماعی استان فارس هم در این جلسه گفت: الزام وجود کارگاه، لیست بیمه، پرونده کارگاهی و انجام بازرسی جهت مشمولیت حق بیمه است و پرداخت به عنوان پایه و اساس کار سازمان تامین اجتماعی است.
وی افزود: عمده مشکلات شرکت های دانش بنیان شامل عدم آشنایی مدیران، الزام و ضرورت برگزاری کلاس¬های آموزشی جهت ارائه دانش و مهارت لازم به مدیران شرکتها است که آشنایی با قوانین و اطلاع از حمایت ها و مشوق ها برای فعالان شرکت های دانش بنیان ضروری است و می تواند تا حدود زیادی مشکلات آنها را کاهش دهد.
سجادی تصریح کرد: ما در سازمان تامین اجتماعی استان فارس آماده هرگونه همکاری برای آشنایی با قوانین موجود با هدف کاهش مشکلات این بخش در استان هستیم.
در این جلسه موضوعات زیر از سوی نمایندگان بخش خصوصی مطرح شد: 
- عدم اعمال بخشنامه11/14 در خصوص کلیه قراردادهای منعقده شرکت های دانش بنیان با دانشگاه ها و مراکز علمی و .. که در آن شرکتهای دنش بنیان از اعمال ضریبهای سازمان تامین اجتماعی معاف گردیده اند.
- نوع بازرسی و حسابرسی از دفاتر مورد شرکت های دانش بنیان که با توجه به مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی در خصوص بازرسی یک ساله، بازرسی ها تا بازه 10 سال نیز انجام می پذیرد
- عدم تمدید و ارائه خدمات به شاغلان شرکت ها در صورت عدم ارائه لیست بر سبق ماده 36 قانون تامین اجتماعی
- عدم اعمال بخشنامه 12/14 و معافیت های لحاظ شده جهت شرکت های دانش بنیان
- تجمیع شرکتهای داشن بنیان در یک مکان ثابت و عدم امکان تفریق کد کارگاهی و کد پستی جهت ارائه و دریافت مستندات
- عدم امکان استفاده از خدمات سازمان تامین اجتماعی برای مدیران شرکت های دانش بنیان که گاهاً خود نیروی اشتغال نیز می باشند و این محدودیت باعث ایجاد فساد و دور زدن قانون در جهت استفاده از خدمات سازمان می گردد.
- عدم تفکیک بین خدمات فریلنسری و شرکت های دارای محصولات تولیدی و عدم ارائه خدمات به این نوع فعالیت ها
- عدم تفویض و تفکیک بین شرکت های دانش بنیان، فن آور و شرکت های واقع در پارک علم و فناوری
انتهای پیام/


کد مطلب: 22502

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/22502/چالش-های-شرکت-دانش-بنیان-حوزه-تامین-اجتماعی-اتاق-بازرگانی-فارس-بررسی

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir