۰
plusresetminus

کمر تولید داخلی توسط شرکت های خصولتی شکسته شد

تاریخ انتشاردوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۴۰
رئیس اسبق بسیج سازندگی کشور تصریح کرد: بی ثباتی در حوزه مدیریتی خصوصا مباحث صنعتی مشکلات فارس را به بحران تبدیل نموده است.
کمر تولید داخلی توسط شرکت های خصولتی شکسته شد
به گزارش حافظ خبر؛  بحث خصوصی سازی با هدف کوچک کردن دولت در راستای اجرای اصل 44قانون اساسی، مورد توجه و تصویب قرار گرفت، بحثی که رهبر انقلاب نیز بر آن سفارش اکید داشتند.
در این راستا قرار بود برای اداره بهتر و راندمان بیشتر، صنایع و کارخانه های بزرگ به بخش خصوصی واگذار شود اما با شروع واگذاری ها، به دلیل عدم مدیریت صحیح و لابی های پشت پرده، فامیل بازی، استفاده از رانت اطلاعاتی، ویژه خواری و... این مهم آن گونه که در خور و سزاوار بود، انجام نشد.
به عبارت دیگر در واگذاری صنایع و کارخانه ها، به اصل شایسته سالاری و اهلیت توجهی نشده است و در نتیجه، اکثر این کارخانه ها و صنایع یا تعطیل یا تولید آن متوقف گردید و ضربه سنگینی به این چرخه وارد آمد.
در مورد علت یا علل های عقب ماندگی فارس در حوزه صنعت، مصاحبه ای را با ابراهیم عزیزی فرماندار اسبق شیراز، استاندار اسبق هرمزگان، معاون اسبق استاندار سیستان و بلوچستان و رئیس سابق بسیج سازندگی کشور انجام دادیم که نظرات ایشان در این خصوص در ذیل می آید.
اشتباه بزرگ!
ابراهیم عزیزی در ابتدای این مصاحبه با بیان اینکه  موانع متعددی در حوزه صنعت و کارآفرینی وجود دارد، بیان کرد: این موضوع باید از جنبه های ملی و استانی مورد توجه قرار گیرد و راهکارهای مناسبی در حوزه قانون گذاری برای حل آن ارائه شود.
فرماندار اسبق شیراز به اشتباهی بزرگ در روند واگذاری ها اشاره کرد و افزود: از بزرگترین مشکلات این بخش که متاسفانه باری ازدوش مردم بر نداشته و مشکلات را مضاعف نموده، موضوع بیکاری نشات گرفته  از اجرای غلط اصل ۴۴ قانون اساسی است. این اصل باید ما را به سمتی می‌برد تا فرصت اشتغالزایی بسیاری  را در اختیار مردم می گذاشت اما یک اشتباه بزرگ، مسیر قانونی اجرای آنرا منحرف کرد و آن اینکه واحدهای بزرگ صنعتی را به افرادی واگذار کردیم که از جنس مردم ودلسوزصنعت نبودند.
کارخانه ای که تبدیل به محل نگهداری علوفه شد!
وی واگذاری ها را از جنس «رانتی» عنوان کرد و گفت: این واگذاری‌های رانتی باعث به تعطیلی کشاندن صنایع بزرگ وکوچک شد .بطور مثال  واگذاری رانتی کارخانه آزمایش مرودشت با ۲۵ هکتار مساحت یک فرصت بی نظیررادرسایه مدیریتی ضعیف درحوزه صنعت  از دست استان خارج کرد واشتغال موجود را خاموش نمود.
استاندار اسبق هرمزگان ادامه داد: در واپسین روزهای تنفس این برند جهانی، یک هم وطن غیر استانی  ۲۵ هکتار اراضی  کارخانه آزمایش را با همه ی تجهیزات به مبلغ هشت میلیارد تومان خرید و تبدیل به محل نگهداری علوفه کرد!دردی بزرگ که نمی توان توجهی برای آن داشت اما این خریدار به لحاظ قانونی قادر به خرید این کارخانه برابراصل 44 وبدون توجه به نتایج منفی آن در حوزه اشتغال بود.
چوب حراج به اقتصاد استان
رئیس سابق بسیج سازندگی کشور خاطرنشان کرد:  دراین بین باید به ضرورت نگاه به ترمیم واصلاح قوانین از طریق مجلس شورا توجه ویژه نمود چراکه هم باید قوانین اصلاح شوندو هم مدیران شجاعی پای کار باشند تا مانع از این ارزان خری ها شوند ودرواقع مدافع صنعتگران وکارگران شاغل باشند  .
فرماندار اسبق شیراز خاطرنشان کرد: گذشته فارس حکایت از جانمایی صنایعی داشته که در قسمت شمال استان با درنظر گرفتن نوع محصولات واستفاده از نیروهای بومی تحولی بزرگ را رقم زده بود . یک فرصت عالی که در این روزگار سخت هم تواسته ۳۲۰۰ اشتغال را حفظ کند این یعنی در گذشته با برنامه ریزی کارها انجام میشده اما این روزها هیچ برنامه ای برای ایجاد ، توسعه ورشد صنعت واشتغال نداریم . بطور مثال طراحی و ساخت پتروشیمی شیراز درنوع خود منحصر به فرد بود ودرروزگاری بسیاری فعالیت های اقتصادی را درقالب خوشه های صنعتی ایجاد واشتغال خوبی را در حوزه استخراج نمک بودجود آورده بود وحالا در تولید مواد شوینده دچار مشکل شده است .
عزیزی تصریح کرد:  به جرات می توان گفت یک سیاست کامل وحاکم بر اقتصاد نداریم .بطور مثال پیشتر  یک کارخانه تولید کمپرسور با میلیاردها تومان سرمایه در استان افتتاح شد وبرابر آنچه اعلام شده تنها شش ماه دوام آورد و هم اکنون غیر فعال است. این موضوع واین موارد نشان می‌دهد که یک نگاه عالمانه هوشمندانه و تخصصی نه در حوزه دولت و نه در حوزه مجلس وجود نداشته وندارد و هیچ برنامه‌ای برای حفظ و گسترش صنایع فارس وهمچنین کشورنداشتیم.
وی ادامه داد: ما حتی به صنایع تبدیلی وسهل الوصول هم بی توجهی کردیم . داشته های فارس بی نظیر است وتنها باید پای کار بود ومطالبات را پیگیری نمود . همین جنگل‌های کهمره سرخی پر از درخت بلوط است و می‌توان از این فرصت خدادادی استفاده کردو کارخانه تولید گز بلوط را احداث کرد. این درحالی است که جوانان این منطقه دنبال کار هستند واین بی توجهی مهاجرت به شهرهای بزرگ را تشدید می کند.
استاندار اسبق هرمزگان خاطرنشان کرد:  در منطقه دشت ارژن هم همین وضعیت حاکم شده ظرفیت خدادادی تولید سیب وجود داردوصنایع تبدیلی جا خالی کردند، جوانان منطقه بیکارند درحالیکه این فرصت به حال خود رها شده است. جالب است بدانید هیچکس دنبال صنعتی شدن این دو نقطه با استقرار صنایع تبدیلی نیست نه دولت ونه نمایندگان حوزه مربوطه.  
شرایط خاص در استان فارس
 عزیزی در عین حال گفت: حالا اگر به سایر استانهای دیگر مراجعه کنیم واحوال اقتصادی آنجا را جویا شویم درهمین شرایط تحریمی کار به این سختی که درفارس رخ داده، نیست . درواقع ما نیازمند انسجام نمایندگان فارس هستیم . دربرخی استانهای کشور حتی مهاجرت معکوس ایجاد شده ومردم از شهر به روستا ها میروند. دوستی می گفت نیروی کار معرفی کنیدو از زمان مراجعه به ما تا اشتغال فقط سه ساعت طول خواهد کشید . اما در استان فارس شرایط بسیار سخت و پیچیده است واین شرایط سخت شاید خاص استان فارس است.
رئیس اسبق بسیج سازندگی کشور تصریح کرد: بی ثباتی در حوزه مدیریتی خصوصا مباحث صنعتی  مشکلات فارس را به بحران تبدیل نموده است.ما در استان اصفهان شاهد ثبات مدیریتی هستیم و درفارس از ابتدای دولت نهم ودهم 9 استاندار عوض شده است و در اصفهان دو استاندار! یعنی در فارس طول مدت مسولیت هر استاندار حدود یکسال بوده است ودراین فرصت چگونه می توان انتظار داشت کارها برریل مراد بیفتد؟ جالب آنکه وقتی وضوع را پیگیری می کنید درسطح وزارت کشور به شما می گویند عدم ثبات مدیریت در فارس متوجه نمایندگان استانی است چراکه 18 نماینده برای انتخاب استاندار نام 23 نفر را میدهند وبا فشار سیاسی دنبال کار می افتند تا فلانی استاندار شود واین عدن اتفاق نظر کاررا سخت وغیرقابل قبول می کند . لذا پیش شرط ما برای توسعه فارس انسجام نمایندگان ومدیران اجرایی است.
دستوری که خاک می خورد!
استاندار اسبق هرمزگان همچنین به بحث اتصال فارس به خلیج فارس اشاره کرد و گفت:  اگر بخواهیم برای این آسیب مثالی داشته باشیم باید بحث اتصال فارس به خلیج فارس را پیش بکشیم. وقتی همه نامه نگاری ها انجام شدو فقط باید قانون را اجرا می کردند اما درست درنقطه اجرا برای اتصال، کارها را خواباندند. با این تفسیر که یکی از نمایندگان در سخنرانی خود اعلام مخالفت کردو وقتی جویا شدیم گفتند این کار بنام فلان گروه تمام می شود وما انجامش نمی دهیم .یعنی منافع مردم برای اتصال به خلیج فارس قربانی گروه بازی وسیاسی کاری عده ای خاص شد. دستوری که در فرمانداری پارسیان همچنان خاک می خورد.
شایستگان را به مجلس بفرستیم
عزیزی در پایان با بیان اینکه باید امیدوار بود مجلس شورا به سمتی درآینده حرکت کند که منافع مردم را در نظر داشته باشد، افزود:  منافعی که ارجح است به منافع گروهی وجناحی خاص . اگر ما به این موضوع که منافع مردم در آن لحاظ شده است پرداخت کنیم شاهد همان تحولی می شویم که در شعارها بیان شده است. اگر درواگذاری ها خصوصی سازی رابه جای خصوصی خوری لحاظ کرده بودیم وکار را به دست اهلش می سپردیم امروز با بحران بیکاری واسیب های اجتماعی و تاخیر در ازدواج جوانان مواجه نمی شدیم .
اصل داستان باز می گردد به انتخاب صحیح وبا بصیرت مردم که افراد با صلاحیت وشناخته شده را راهی مجلس کنند و نماینده شجاع که به اصلاح ساختاری قانون ومطالبه گری از وزرا بپردازد والبته وجود مدیرانی با لیاقت که قدرت ریسک و حمایت از صنعت واشتغال استان را داشته باشند.
انتهای پیام/
کد مطلب : ۲۲۵۶۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما