۰
plusresetminus

مرکز حافظ شناسی به همت شهرداری شیراز ساخته میشود

تاریخ انتشاردوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۰۲:۱۰
مدیر مرکز حافظ‌شناسی از ساخت مرکز حافظ شناسی به همت شهرداری شیراز خبر داد.
مرکز حافظ شناسی به همت شهرداری شیراز ساخته میشود
به گزارش حافظ خبر؛ مدیر مرکز حافظ‌شناسی در خصوص ساخت این پژوهشگاه، گفت: بیش از ۲ دهه از فعالیت مرکز حافظ‌شناسی می‌گذرد، مرکزی که خوشبختانه در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی دستاورد‌های بسیار خوبی داشته است.
کاووس حسنلی با بیان اینکه تنوع و گستردگی فعالیت‌ها در این مرکز به گونه‌ای بود که نیاز به مکانی مناسب را ایجاب می‌کرد، گفت: ایجاد مراکز علمی و تحقیقاتی در طراز بین‌المللی از ضرورت‌های مسلم فرهنگی و از وظایف اولیه‌ی ما در پیوند با این بزرگان است.
او با بیان اینکه از سال‌ها قبل ایده‌ی بنای پژوهشگاه حافظ‌شناسی مطرح شده بود، بر استقلال کامل مرکز حافظ شناسی و غیردولتی و غیر خصوصی بودن این مرکز اشاره و اضافه کرد: از اوایل آبان‌ماه سال ۱۳۹۷، با پی‌گیری مرکز استان و شهر شیراز، قطعه‌زمینی در کنار بنای چهل مقام، در محدوده طرح توسعه‌ی محور عرفان در حافظیه، به این مرکز اختصاص داده شد.
او با اشاره به همکاری اساتید دانشکده‌ی هنر و معماری دانشگاه شیراز، محدودیت‌های موجود برای طراحی بنا را یادآوری و اضافه کرد: اگر اهل معرفت باشیم و این بزرگان را به درستی بشناسیم متوجه خواهیم بود که در شیراز مراکزی، چون سعدی‌شناسی و حافظ‌شناسی باید از باشکوه‌ترین و کارآمدترین و زیباترین بنا‌های شهر باشند.
حسنلی با تاکید بر ضرورت دسترسی بنای مرکز حافظ شناسی به محوطه حافظیه، گفت: به غیر از دفتر مدیریت مجموعه‌ی حافظیه و نیرو‌های حفاظتی، ضروری‌ترین نهادی که باید در مجموعه‌ی حافظیه باشد، مرکز حافظ‌شناسی است. وظیفه‌ی ذاتی این مرکز، معرفی حافظ و شعر او در سطوح مختلف به شمار می‌رود و این یک مطالبه‌ی عمومی و درخواست جدی همه‌ی فرهنگ‌وران و حافظ‌دوستان است.
وجود مرکز حافظ‌شناسی که در آنجا همه‌ی اسناد، مدارک، کتاب‌ها، مقاله‌ها، نرم‌افزار‌ها و همه‌ی داشته‌های مربوط به حافظ گردآوری و طبقه‌بندی شده باشد در حافظیه بر هر مکان دیگری که در آنجا هست، مقدم است.
وی در عین حال گفت: قطعه‌زمینی با یک محدودیت مساحتی به این مرکز واگذار شده و مرکز حافظ‌شناسی ناگزیر در این شرایط باید در همین زمین محدود، ساخته شود. و، چون این زمین همجوار بنای چهل مقام هم هست ارتفاعش نمی‌تواند بلندتر از بنای چهل مقام باشد. ناچار ما باید دست‌کم در این کار، برای سه طبقه زیرزمین و یک طبقه روی زمین برنامه‌ریزی کنیم و این بنا هم با همین محدودیت طراحی شده است.
او در خصوص برآورد اعتبار لازم و محل تامین این اعتبار نیز با تکرار این نکته که مرکز حافظ‌شناسی دولتی نیست و بودجه اختصاصی ندارد، گفت: ساخت چنین بنایی به نوع سازه و مصالح و شیوه‌ی اجرا بستگی دارد؛ و هزینه‌های آن هم باید از راه‌های گوناگون تأمین شود.
حسنلی افزود: شهردار شیراز ساخت اسکلت بنا را تقبل کردند و افراد نیکوکار و خیّر فرهنگی هم می‌توانند با حمایت مالی و مشارکت در ساخت و تجهیز این بنا، نام خودشان را به جاودانگی حافظ گره بزنند و ماندگار شوند.
ما در خود این بنا طرح‌هایی را پیش‌بینی کرده‌ایم که اگر کسانی موفق به حمایت مالی باشند، نام آن‌ها را به‌شکلی ویژه در بنا‌های یادمان ثبت خواهیم کرد تا همواره در منظر دید بازدیدکنندگان باشد و دیگران را هم به چنین اقدامات نیکویی تشویق کند.
کد مطلب : ۲۲۵۸۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما