نماینده ولی فقیه در استان فارس:

نسبت حافظ با قرآن هنرمندانه شناسانده شود

5 اسفند 1398 ساعت 19:46

نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به مفاهیم عمیق و ارزشمند عرفانی نهفته در اشعار و کلام حافظ و تاثیرگیری این شاعر جهانی از قرآن کریم، لزوم شناساندن نسبت حافظ با قرآن را با استفاده از روش‌های هنرمندانه، مورد تاکید قرار داد.


به گزارش حافظ خبر؛ آیت‌الله لطف‌الله دژکام، دوشنبه پنجم اسفند در جلسه برنامه‌ریزی برگزاری کرسی بین‌المللی تلاوت قرآن کریم در حافظیه در ایام ماه مبارک رمضان گفت: در ابتدا باید ببینیم نگاه ما نسبت به پروژه کرسی بین‌المللی تلاوت قرآن کریم در حافظیه چگونه است.
وی افزود: امروز در مورد برخی از برنامه‌ها از عدم موفقیت تأسف می‌خوریم پس باید دقیقاً بدانیم که در این خصوص نگاه چگونه است و هدف چیست و چه می‌خواهیم انجام دهیم و بعد در جهت رسیدن به اهداف مدنظر خود تلاش کنیم.
آیت‌الله دژکام بیان کرد: در زمینه قرآن کریم ما گستره وسیعی کار می‌توانیم انجام دهیم مثلاً از آموزش قرآن، حفظ قرآن، علوم قرآن، معارف قرآن، هنرهای قرآنی و... کار وجود دارد و عرصه هر کدام نیز بسیار گسترده است. یک بحث هم تحت عنوان تلاوت قرآن کریم داریم که یک کار کاملاً هنری است.
امام جمعه شیراز گفت: امروزه بحث تلاوت قرآن کریم در کشورمان چندان مورد توجه ویژه نیست، گرچه سازمان‌هایی چون اوقاف تلاش‌هایی می‌کنند اما آنچنان نمودی در بحث تلاوت وجود ندارد، در حالی که مقام معظم رهبری به تلاوت اهمیت فراوان داده‌اند و فرموده‌اند که جاذبه تلاوت قرآن کریم حفظ شود.
نسبت حافظ با قرآن چندان شناخته شده نیست
وی به جایگاه حافظ نیز اشاره کرد و گفت: اسم حافظ به خاطر حفظ و تلاوت قرآن در روایت‌های مختلف است و این ویژگی در حافظ وجود داشته است. او یک شخصیت بین‌المللی است اما شخصیت حافظ شیرازی چندان به نسبت وی با قرآن شناخته شده نیست، در حالی که خود حافظ می‌گوید هرچه دارم و هر چه کردم همه از دولت قرآن کردم.
آیت‌الله دژکام ادامه داد: اکنون می‌خواهیم یک رویداد بین‌المللی قرآنی داشته باشیم که در کنار آن به معانی عرفانی و ادبی اشعار حافظ نیز اشاره شود و از هنر دست خطاطان شیرازی نیز در این برنامه استفاده کنیم و اصرار داریم که این رویداد، به لحاظ محتوا و غنای کار باید در سطحی باشد که نمود بین‌المللی داشته باشد و در ادامه به یک برند و نشان معتبر مذهبی و فرهنگی برای شهر شیراز تبدیل شود.
وی از دستگاه‌های مختلف شیراز اعم از شهرداری، میراث فرهنگی، اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی، اداره فرهنگ و ارشاد و صدا و سیما درخواست کرد تا برای این کار وارد عمل شوند و آن را مربوط به حیثیت شهری شیراز بدانند و همه مسئولان ارشد شهری و استانی نیز برای غنای هرچه بیشتر این برنامه تلاش کنند.
نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه پشت ظاهر حافظ شیرازی و اشعاری که دارد یک عمق عرفانی و قرآنی عجیبی خفته است، گفت: در کشور ما اساتیدی که می‌توانند وارد این عرصه شوند و به این مسائل به صورت صحیح و بدون انحراف بپردازند وجود دارند که باید از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم.
او اضافه کرد: این رویداد فرهنگی، موقعیت و ظرفیت مناسبی هست تا ما هم این مسئله و نیاز مهم را محقق کنیم و هم این اتفاق کاری است که برای شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع)  آبرو به همراه خواهد داشت و به شهر شیراز جلوه قرآنی می‌دهد و البته چهره واقعی حافظ شیرازی که همان چهره قرآنی وی است، را نیز بهتر و بیشتر به جهانیان معرفی می‌کند.
انتهای پیام/


کد مطلب: 22633

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/22633/نسبت-حافظ-قرآن-هنرمندانه-شناسانده-شود

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir