نشست تخصصی سند بهره وری آب و کشاورزی در اتاق بازرگانی فارس برگزار شد

5 اسفند 1398 ساعت 19:59

نشست تخصصی سند بهره وری آب و کشاورزی در اتاق بازرگانی فارس با حضور مدیران جهاد کشاورزی استان های بوشهر، هرمزگان ، کهکیلویه و بویراحمد، خوزستان و فارس در اتاق بازرگانی فارس برگزار شد.


به گزارش حافظ خبر؛ محمدصادق حمیدیان نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس در ایین افتتاح این نسشت گفت: مبحث بهره وری در کشاورزی متمرکز بر بحث کنترل بر مبانی نیاز است که این موضوع مهم سالیان متمادی مورد غفلت قرار گرفته است در حال که باید اقداماتی در حوزه افزایش بهره وری آب انجام شود.
وی افزود: در سالیان گذشته محور فعالیت ها به جای کنترل آب، متوجه کمیت بوده است در حالی که کمیت عارضه هایی مانند حجم ضایعات محصولات کشاورزی، مکانیزم مصرف و نوع مصرف را به دنبال داردکه این موارد متاثر از جیره غذایی کشور ماست.
حمیدیان اظهارداشت: جیره غذایی ما بر مبنای غلات و حبوبات است که همین نیاز در سطح تولید گریبان گیر کشور شده و کشور دچار عارضه تصمیم سازی در حوزه گره زدن معیشت به بخش کشاورزی و ایجاد مشکل افزایش بهره وری آب در کشور شده است.
وی اضافه کرد: در طی حدود شش سال گذشته اتفاق های خوبی در حوزه بهره وری آب در کشور انجام شده به طوری که در یک دوره 10 ساله میانگین تولید هر کیلوگرم ماده خشک بر اساس هر واحد آب مصرفی از یک و یک دهم کیلوگرم به یک و چهار دهم کیلوگرم در هکتار ارتقا پیدا کرده و رشد معادل 40 درصدی داشته که این مهم با توجه به منابع آب کشورمان همچنان سازگار نیست و باید بهبود بهتری داشته باشد.
وی با بیان اینکه با اجرای برنامه های متعدد در سالهای اخیر توانسته ایم سالانه 16 درصد بهره وری آب را در کشور افزایش دهیم که این رقم قابل توجهی است ادامه داد: در موضوع بهره وری آب و کشاورزی همه سازمان ها درگیر هستند و در این زمینه جلساتی با حضور کارشناسان و متخصصان استان های جنوبی در حوزه کشاورزی و آب برگزار خواهد شد که امیدواریم نتیجه این جلسات در جهت تنظیم برنامه در حوزه آب موثر باشد.
در ادامه این جلسه ابوالقاسم حسن پور مشاور مرکز ملی مطالعات راهبردی آب و کشاورزی اتاق ایران هم نیز گفت: 62 کشور با محدودیت های آب و زمین روبرو هستند که از این تعداد 22 کشور دارای محدودیت آب و 22 کشور دارای محدودیت زمین است و این درحالی است که کشور ایران و اسپانیا دارای هردو محدودیت زمین و آب هستند و شرایط مشابهی دارند.
وی افزود: با مطلعات انجام شده در سال 1393 از محل ضایعات کشاورزی کشور 9 میلیارد متر مکعب آب را از دست دادیم.
حسن پور با بیان اینکه کشور در رابطه با تامین علوفه حشبی مشکل ندارد بیان کرد: 11 میلیون ذرت علوفه ای در کشور تولید می شود که باید از تولید ذرت دانه ای در کشور به خاطر محدودیت آب دوری کرد و ذرت دانه را وارد کنیم.
وی با بیان اینکه 22 درصد مصرف آب توسط ذرت و یونجه مصرف می شود اظهارداشت: برنامه های عملیاتی برای جایگزین یونجه در کشور داریم و در صدد هستیم چغندر علوفه ای را با عملکرد 200 تن در هکتار و خسیل که می شود به عنوان کشت پاییزه در دستور کار قرار داد زیرا مصرف آب در ذرت و بونجه بسیار بالاست.
حسن پور اضافه کرد: واردات خوراک دام در حدود 13 میلیون تن معادل 4 میلیارد دلار است که قطعا باید روش و نوع تغذیه را در دام سبک و سنگین ، طیور، تغییر داد.
وی ادامه داد: به عنوان مثال امروز با یک و 9 دهم مصرف خوراک طیور یک کیلو گوشت تولید می شود که باید این عدد را به یک و هشت دهم برسانیم و این درخالی اسعت که در سایر بخش های دامی در زمینه تولید گوشت قرمز، شیر، تخم مرغ، باید ظریب تبدیل را کم کنیم.
حسن پور با اشاره به تفاهم نامه سند بهره وری آب کشاورزی مابین اتاق ایران و وزارت جهاد کشاورزی عنوان داشت: با توجه به اینکه محصولات کشاورزی از تنوع برخوردار هستند ما سعی کردیم بهره وری اقتصادی را نیز در این طرح تفاهم نامه سند افزایش بهره وری آب کشاورزی مد نظر قرار دهیم.
وی تصریح کرد: می توان با استفاده از فناوری و تکنولوژی جدید عملکرد محصولات کشاورزی در واحد سطح را افزایش و زیمنه افزایش بهره وری آب را فراهم کنیم.
در این جلسه فرامک عزیز کریمی مدیر کل دفتر امور غلات و محصولا اساسی وزارت جهاد کشاورزی هم گفت: 14 میلیون تن محصولات دامی در کشور نیاز به 52 میلیون تن علوفه دارد که 35 درصد آن در کشور تامین می شود و مابقی به صورت واردات است.
وی بیان کرد: سطح باغات کشور 2 میلیون و 400 هزار هکتار است که از این میزان 400 هزار هکتار در حال باروری و 2 میلیون هکتار آن ثمرده است و 28 و نیم میلیارد متر مکعب آب مصرف می کند.
کریمی اظهارداشت: قطعا با اجرای آبیاری نوین و برنامه ریزی آبیاری 30 درصد از مصرف آب باغات کشور را کم کنیم.
 در ادامه این جلسه محمد مهدی قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز گفت: بهره وری معلول است و به نظر می رسد علت اینکه بهره وری در بخش کشاورزی پایین است باید ارزش واقعی آب کشاورزی مشخص شود.
وی افزود: در استان فارس حدود ۸۰ درصد از منابع آب زیرزمینی است از این رو طرح تعادل بخشی در دستور کار قرار گرفته و در این طرح به بحث مسلوب المنفعه چاه های غیر مجاز توجه شده است.
قاسمی با اشاره به ضرورت حل مشکل چاه های غیر مجاز، اظهارداشت: در صورتی که آب به صورت حجمی و کنترل شده تحویل کشاورز داده نشود، انگیزه کافی برای بالا بردن بهره وری آب در کوتاه مدت ایجاد نخواهد شد.
وی به ضرورت آموزش و فرهنگ سازی ترویجی به منظور افزایش بهره وری نیز اشاره و اضافه کرد: با همین میزان آب در دسترس می توان تولید قابل قبولی داشت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ادامه داد: به منظور صرفه جویی در مصرف ذخایر آب های زیر زمینی باید وزارت نیرو  و شرکت های آب منطقه ای نیز مشارکت داشته باشند.
قاسمی عنوان داشت: رایزبد، الگوی کشت بهاره و پاییزه، بذور مختلف، تناوب زراعی، استفاده از ارقام جدید، افزایش چشمگیر ضریب مکانیزاسیون در چند سال اخیر، توسعه آبیاری تحت فشار با تخصیص یارانه از جمله اقدامات وزارت جهاد کشاورزی به منظور صرفه جویی در مصرف آب است.
وی تصریح کرد: با عزم جزم تر و همکاری اتاق بازرگانی بهره وری آب را دنبال خواهیم کرد تا بر چالش خشکی فایق آییم.
در این جلسه کارشناسان و مدیران جهاد کشاورزی استان های مذکور و فعالان بخش خصوصی، دولتی و دانشگاهی در حوزه کشاورزی استان فارس به بیان دیدگاه ها و نظرات تخصصی خود پیرامون موضوع سند بهره وری آب و کشاورزی پرداختند.
انتهای پیام/


کد مطلب: 22636

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/22636/نشست-تخصصی-سند-بهره-وری-آب-کشاورزی-اتاق-بازرگانی-فارس-برگزار

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir