۰
plusresetminus

شرم ۱۲ درصدی!

تاریخ انتشارشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۲۰
کمک بلاعوضِ کرونایی که هیچ، گفتیم دولت دستش خالی‌ست و بار مضاعف بر دوشش نیاید، اما دولت می‌خواهد از همین وام یک میلیون تومانی کمک به مردم هم سود بگیرد!
شرم ۱۲ درصدی!
به گزارش حافظ خبر؛ اول حسن روحانی و بعد همتی، رییس بانک مرکزی و بعد نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه با فخر و ژست "چه کارهای بزرگی داریم انجام می‌دهیم" خبر از اعطای وام یک میلیون تومانی به سرپرستان خانوار دادند.

این وام، نقدی نیست و اعتبارِ خرید است و به حساب یارانه‌ی فرد شارژ می‌شود. ۴ ماه اول قسط ندارد و پس از آن طی ۲۴ ماه از یارانه کم می‌شود. نکته اما سود گرفتن دولت از این وام است؛ وامی که برای جبران بخشی از هزینه‌های اقتصادیِ تحمیلی کرونا بر مردم است، ۱۲ درصد سود دارد!

کمک بلاعوضِ کرونایی که هیچ، گفتیم دولت دستش خالی‌ست و بار مضاعف بر دوشش نیاید، اما دولت می‌خواهد از همین وام یک میلیون تومانی کمک به مردم هم سود بگیرد! کمکی که نقدی هم نیست؛ اعتبارِ خرید است؛ و در واقع دولت از پولی که می‌داند هزینه خورد و خوراک ملت می‌شود، ۱۲ درصد سود می‌گیرد. آیا ربا تعریف دیگری هم دارد؟ از سویی، بحث شرعی بماند، شرم نمی‌کنند؟ دوست به دوست قرص‌الحسنه می‌دهد، دولت دنبال سود خود است؟!

ضمانت وام‌ مذکور هم پول یارانه است. این هم که تدبیر و امیدی‌ها چطور حساب کردند که به یک خانوار مثلاً ۵ نفره و یک خانوار یک نفره به طور مساوی یک میلیون وام داده می‌شود، بماند! دولتی که پیِ گرفتنِ سود مالی از مردم خود، برای کمک به آنهاست، جای بحث باقی نمی‌گذارد.
کد مطلب : ۲۲۷۶۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما