۰
plusresetminus

عصر طلایی فارس

تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۲۶
“افتتاح مدرن ترین کارخانه تولید آلومینیوم غرب آسیا در استان فارس” این تیتر خبری بود که در برخی رسانه های ملی و استانی خواندیم. این روزها که دغدغه شیوع ویروس کرونا هر موضوع دیگری را از درجه اهمیت ساقط کرده است و غبار این ویروس ظهور هر خبر دیگری را محو می کند باید روی این خبر تامل و مکث بیشتری نمود.
عصر طلایی فارس
 ایران ریپورتس98 نوشت: هرچند حفظ جان و غم نان در روزهای کرونایی مجالی برای اندیشیدن به مباحث توسعه ای نمی دهد اما کارشناسان علوم اقتصادی و سیاسی می دانند پرداختن به مسائل توسعه ای همان پرداختن به نان، رفاه و سلامتی است.
در اهمیت این خبر همین بس که سرمایه پروانه های بهره برداری صادر شده در استان فارس در سال ۹۶ حدود هزار میلیارد تومان، در سال ۹۷ حدود سه هزار میلیارد تومان، در سال ۹٨ حدود چهار هزار میلیارد تومان و تنها همین کارخانه در سال ۹۹ حدود هجده هزار میلیارد تومان بوده است.
با اینکه استان فارس را به عنوان استانی کشاورزی می شناسند و در این حوزه استان فارس رتبه دوم را میان استان های دیگر دارد اما در سال های اخیر شاهد خیز استان فارس در مسیر توسعه صنعتی نیز بوده ایم. بگونه ای که در سال گذشته ۳۰ درصد GDP استان در حوزه صنعت و ۲۰ درصد در حوزه ی کشاورزی بوده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند آلومینیوم، فولاد قرن بیست و یکم است و سرمایه گذاری در این صنعت و صنایع بالادستی آن از ارزش بسیار بالایی برخوردار است.
کل آلومینیوم تولیدی در کشور ۴۶٨ هزار تن در سال بود که ظرفیت ۳۰۰ هزار تنی فاز اول این کارخانه ظرفیت تولید در کشور را به ۷۶٨ هزار تن می رساند. بعبارتی از این پس شاهد این خواهیم بود که ٤۰ درصد آلومینیوم کشور در فارس تولید می شود. از آنجایی که قیمت جهانی آلومینیوم تقریبا پنج برابر قیمت فولاد است، این کارخانه علاوه بر تاثیراتی که در اشتغال استان بصورت مستقیم و غیر مستقیم خواهد داشت، میزان تولید ناخالص داخلی و صادرات استان را نیز بالاتر می برد.
این کارخانه رتبه تولید آلومینیوم کشور در جهان را از رتبه هجدهم به رتبه چهاردهم ارتقا می دهد تا علاوه بر تاثیرات سطح استانی، در سطح ملی نیز شاهد ثمرات آن باشیم. اما این پایان کار نیست فاز دوم این کارخانه دو برابر فاز اول ظرفیت دارد و بهره برداری از طرح های دیگری همچون تولید اتان، بنزین، کارخانه فولاد و کارخانه کربنات سدیم در آینده ای نزدیک، بعد صنعتی استان فارس را بیشتر تقویت می کند تا در کنار حوزه کشاورزی و پتانسیل بالای گردشگری استان، شاهد شتاب بیشتر  در توسعه اقتصادی و تکامل بخش های مختلف باشیم.
لذا همچنان که فارس در حوزه سلامت و آمار فوتی های ناشی از کویید ۱۹ به نسبت جمعیت دارای بهترین شرایط به نسبت دیگر نقاط درگیر است، در شاخص ها و مولفه های دیگر مانند شاخص فلاکت، نرخ تورم شهری، نرخ بیکاری، جذب سرمایه گذاری خارجی، توسعه اماکن ورزشی، سرمایه گذاری صنعتی، توسعه گلخانه های کشاورزی، توسعه نیروگاه های خورشیدی و افزایش ظرفیت سدها جزء استان های پیشتاز قرار گرفته است. اگر واقعیت های موجود از جمله تحریم ها را در نظر بگیریم قطعا استان فارس در عصر طلایی مدیریتی خود بسر می برد.
محمدرضا روستایی، کارشناسی ارشد علوم سیاسی
انتهای پیام/
کد مطلب : ۲۲۸۰۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما