۰
plusresetminus

مرودشت شهری به دیرینگی تاریخ

تاریخ انتشارجمعه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۱۳
مرودشت یکی از باستانی ترین مناطق ایران است که با پیشینه کهن خود در طول تاریخ توجه بسیاری از باستان شناسان و دوست داران فرهنگ و تمدن ایرانی را به خود معطوف داشته است،مجموعه آثار به جای مانده ماقبل تاریخ و آثار شگفت انگیز تاریخی بیان گر این مطلب است که این شهرستان با اهمیتی ویژه، همواره مورد توجه بوده است.
مرودشت شهری به دیرینگی تاریخ
 ایران ریپورتس98 نوشت: وجود ۳۰۳ اثر گرانبهای باستانی، تاریخی و طبیعی در این شهرستان به خصوص آثار برجای مانده تخت جمشید، نقش رستم، نقش رجب و دیگر آثار باستانی موجود که هرکدام به نوبه خود منحصر به فرد هستند باعث شده تا مرودشت گردشگاهی مناسب و زیبا برای مردم و جایگاه ویژه ای برای جذب گردشگر از گوشه گوشه دنیا که با این آثار به خوبی آشنایند و خیره به عظمت وشکوه آنند باشد.                                        
تاریخچه شکل گیری شهر مرودشت                                                                         
همزمان با آغاز به کار ساخت کارخانه قند در سال ۱۳۱۲ هجری، نقطه آغازین شهر امروزی مرودشت بسته شد و صدای سوت بازگشایی کارخانه قند درسال ۱۳۱۴ بسان گریه نوزاد در بدو تولد، تولد شهر مرودشت را نوید داد.
تا سال ۱۳۲۹ تنها کارگران کارخانه قند در منازل سازمانی و تعدادی از فروشندگان تجهیزات مورد نیاز کشاورزی سکونت داشتند که خیابان منتهی به روستای امیرآباد درفاصله ۱/۵کیلومتری غرب کارخانه ساخته شد و به خیابان امیر آباد شهرت یافت.
شهرداری خودگردان درسال ۱۳۳۲ هجری توسط انجمن شهرتاسیس و با رشد سریع چند خیابان کوچک اطراف، شهرداری رسمی درسال ۱۳۵۲ هجری باهدف رسیدگی به وضعیت تخت جمشید تا پل خان جهت برگزاری جشن های ۲۵۰۰ ساله  بوجود آمد.
 بخشدار زرقان به عنوان اولین شهردار رسمی مرودشت شروع به کار نمود. هجوم‌کشاورزان مهاجر و همچنین سکونت سریع عشایر  درآن سالها، رشد مرودشت را سرعتی صد چندان بخشید و درچشم‌برهم زدنی وسعت گرفت.
ساخت سد درودزن، درفاصله ۴۵ کیلومتری جنوب غرب و کارخانه پتروشیمی در فاصله ۵ کیلومتری جنوب غرب کارخانه(مرودشت)و همچنین آثار میراث جهانی تخت جمشید، همه و همه باعث شد تا بسیاری از مردم که از نبود امکانات رفاهی آن زمان در رنج بودند، دراین شهر نوپا منزل گزینند.
وسعت قابل توجه و پتانسیل های بالقوه و بالفعل ویژه منطقه باعث شد تا درسال ۱۳۵۷ و همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی، شهر مرودشت به عنوان شهرستان مستقل جای خود را در تقسیمات کشوری ثبت کند.
مرودشت هم اکنون بعد از شیراز، دومین شهر پرجمعیت استان و چهارمین شهر بزرگ استان فارس می باشد. انتهای پیام/                     
کد مطلب : ۲۲۸۱۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما