۰
plusresetminus

آمیختگی عطر قرآن با بهار رمضانی شهرداری شیراز

تاریخ انتشاريکشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۲۱
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با اشاره به مبارکی پیوند ماه رمضان و هفته شیراز، از شهروندان دعوت کرد به ضیافت رمضانی و قرآنی بپیوندند و دقایقی را در فضای مجازی با برنامه‌های مبتنی بر کلام وحی میهمان سازمان فرهنگی شهرداری باشند.
آمیختگی عطر قرآن با بهار رمضانی شهرداری شیراز
به گزارش حافظ خبر، دکتر مرتضی جعفری ضمن تبریک میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (ع) ابراز داشت: پیوند ماه پربرکت و معنوی رمضان با اردیبهشت سبزفام شیراز و گرامی‌داشت هفته‌ای به نام کلان‌شهری که با عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) شناخته می‌شود، برکت و فضایی آکنده از معنویت همراه داشته است؛ چنانکه آمیختگی عطر بهارنارنج با صدای دلنشین اذان، روزه‌داران را از آرامشی بهار‌گون سرشار می‌کند. 
 
وی افزود: شیراز افزون بر بهره‌مندی از صبغه تاریخی و هنری، شهر امام‌زاده‌ها و گنبدها و مناره‌هایی بی‌نظیر است که یادگار دوران حیات این شهر، در ادوار مختلف تاریخ به‌شمار می‌رود و نشان‌ از آمیختگی و ذوق شیرازیان با عرفان و معنویت دارد؛ از همین رو بی‌راه نیست که شیراز با نام شهر اولیا‌ نامبردار است.
 
معاون فرهنگی شهردار شیراز ابراز داشت: مردم روزه دار و نمازگزاران شیراز این روزها به واسطه شیوع بیماری کرونا از حضور در مساجد بی‌بهره‌اند؛ اما به همت شهرداری شیراز محراب و ستون‌های باشکوه این بناهای معنوی و تاریخی همچون همیشه میزبانی شایسته برای کلام وحی به‌شمار می‌روند.
 
××× مناره‌های ملکوت، پیوند زیبایی و نوای ملکوتی
 
دکتر جعفری با بیان اینکه در این ایام، شهرداری شیراز با برگزاری آیین‌هایی رمضانی، نوای ملکوتی قرآن را در گلدسته‌های مساجد سراسر شهر برافراشته است، گفت: در برنامه ای با عنوان "مناره‌های ملکوت"،که با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیره ناحیه سه شیراز و هیات امنا مساجد تاریخی شیراز در فضای مجازی،هر شب یکی از مساجد تاریخی شیراز  را به شهروندان و دوستداران معرفی می‌کنیم و همزمان، آنان را به کلامی از قرآن مجید با تلاوت یکی از قاریان ممتاز و برجسته دعوت می‌نماییم؛ بدین‌ترتیب در ۳۰ شب، در ۳۰ مسجد، ۳۰ جزء قرآن کریم را در فضای مجازی و در کنار شما ختم می‌کنیم.
 
وی توضیح داد: تاکنون مسجد بزرگ مشیر، مسجد تاریخی سیاوشان، مسجد سردُزک یا قدس، مسجد علمدار، مسجد مقیمیه، مسجد‌ آقاباباخان، مسجد حاج باقر شیراز، مسجد بزرگ و تاریخی وکیل، مسجدآقا لَر، مسجد بغدادی‌‌ها، مسجد زیبا و تاریخی نصیرالملک، مسجد حاج میرزا کریم صراف و مسجد حاج‌علی از دل کوچه پس کوچه‌های بافت تاریخی، شیراز را عطرآگین به بوی کلام وحی کرده‌اند.
 
××× ۳۰ قرار عاشقانه با کنکاش مفاهیم قرآنی
 
دکتر جعفری ابراز داشت: بجز آیین مناره‌های ملکوت، ۳۰ قرار عاشقانه با کنکاش در عمق مفاهیم قرآنی، از دیگر برنامه‌های بهار رمضان سازمان فرهنگی شهرداری شیراز است و براساس آن شهروندان آیاتی از سبک زندگی قرآنی را به‌صورت روزانه دریافت می‌کنند که در آن خداوند متعال به یکی از آیین‌ها و ضرورت‌های شهروندی اشاره می‌کند.
 
معاون فرهنگی شهردار شیراز گفت: این آیات در طرحی گرافیکی با بهره‌گیری از هنر مکتب شیراز و کاشی‌های هفت رنگ و الهام از مساجد تاریخی این شهر، ارائه می‌شود که تاکنون با استقبال بسیار کاربران در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است.
 
××× شهر رمضان، حکایاتی از قرآن برای کودکان 
 
وی در ادامه به برگزاری برنامه‌ای با عنوان شهر رمضان اشاره کرد و اظهار داشت: این آیین نیز یکی دیگر از برنامه‌های قرآنی شهرداری سومین حرم اهل بیت (ع) به‌شمار می‌رود که مخصوص کودکان است و آنان را به ورایتگری داستان‌ها و حکایاتی دعوت می‌کند که با محوریت قصه‌های قرآنی است و فرزندانمان را در درک عمیق مفاهیم آن حکایت‌ها با استفاده از هنر نقاشی فرا می‌خواند.
 
××× آیه‌های زندگی، پلی به درک مفاهیم قرآنی
 
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز عنوان کرد: آیه‌های زندگی نیز از دیگر آیین‌های ماه مبارک رمضان امسال است که در آن از شهروندان درخواست شده است ۵ آیه با رویکرد آموزه‌های اجتماعی و فردی را برگزینند و برای دبیرخانه جشنواره‌های رمضانی شهرداری شیراز ارسال کنند تا به این بهانه قرائت قرآن را به خوانش قرآن بدل کنیم و از مفاهیم ناپیدای آن بیاموزیم.
 
وی با بیان اینکه در تمامی این برنامه‌های ملکوتی و قرآنی، رویکرد شهرداری شیراز مشارکت همه مردم ایران بوده است، گفت: با این هدف، هموطنان افزون بر الفت‌گیری با کلام وحی، با داشته‌های عرفانی و معنوی شهر شیراز، خاصه در ایامی که به نام آن شهر در تقویم به ثبت رسیده است،‌ آشنا خواهند شد.
 
وی ادامه داد: تاکنون شهروندان از شهر‌هایی همچون اصفهان، مشهد، ساری، بابل، تهران، و... همپای مردمان نیک‌نهاد شیراز میزبان این برنامه‌های رمضانی در خانه‌های خود بوده‌اند.
 
به گزارش حافظ خبر، مشارکت در این طرح‌ها از طریق صفحات مجازی شهرداری شیراز به آدرس @farhangi.shiraz؛ @municipality.shiraz از این برنامه‌ها بهره‌مند شوند و نیز از طریق شماره 09338428687 در نرم‌افزار واتس‌اپ برای شرکت در مسابقات قرآنی با دبیرخانه برنامه‌های رمضانی شهرداری شیراز باعنوان "ماهِ ماه" در تماس باشند.
 
انتهای پیام/
کد مطلب : ۲۲۸۴۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما