۰
plusresetminus

قیمت‌های متفاوت برای برخی مسئولان

تاریخ انتشاريکشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۰۸
برخی از مسئولان و متولیان به نحوی صحبت میکنند گویی در فضایی جدا از سایر مردم زندگی میکنند و دنیای آنها با عموم مردم متفاوت است.
قیمت‌های متفاوت برای برخی مسئولان
به گزارش حافظ خبر، ایران ریپورتس98 در گزارشی پیرامون افزایش قیمت اجناس مختلف نوشت: ویروس کرونا بر جنبه های مختلفی تاثیر گذاشته، بسیاری از موارد را دستخوش تغییر کرده و متاسفانه باعث روند افزایشی قیمت های اجناس شده تا بسیاری از مردم به ویژه قشر ضعیف و آسیب پذیرتر جامعه که خود بخود پس از آمدن کرونا دچار بحران شده اند، استرس تهیه کالاهای مورد نیاز خاصه موادغذایی برای خانواده خود را به سایر مشکلات خود اضافه نمایند.
افزایش قیمت هایی که برخلاف رویه بسیاری از مردم در مواسات و همدلی، بسیار ناحق میتوان تلقی کرد.
طبق بررسی های میدانی خبرنگار ایرنا از سطح بازار قیمت های اجناس نسبت به هفته گذشته تا یک ماه قبل با افزایش گاها دو برابری همراه بوده تا فشار بر طبقات پایین جامعه بیشتر شود.

قیمت برخی از اجناس در بازار
به عنوان مثال خرمای بسته بندی موسوم به خرمای خشت که ۲ هفته پیش هرکیلوگرم ۱۳ هزار تومان بود در حال حاضر به ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان رسیده است.
قیمت شکر نیز که کیلویی چهار هزار و ۵۰۰ تومان بود در حال حاضر در بازار به صورت قاچاقی(تحویل به آشنایان و چون شما هستید) هفت الی هشت هزار تومان به فروش می رسد.
افزایش قیمت حبوبات و برنج خارجی نیز در این روزها چشمگیر است که به عنوان مثال قیمت لپه و لوبیا در اسفندماه ۹۸ کیلویی هشت الی ۹ هزار تومان بود و در حال حاضر به کیلویی ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان رسیده است.
قیمت روغن مایع یک لیتری نیز از هفت هزار تومان به حدود ۱۳ هزار تومان و رب گوجه از ۹ هزار تومان به ۱۳ هزار تومان افزایش یافته است.
همچنین قیمت میوه و تره بار افزایش چشمگیری داشته است به طوری که لیمو شیرین انبار شده کیلویی ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان، طالبی ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان، لیموترش ۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان، پرتقال دارابی ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان و موز کیلویی ۲۱ هزار و ۸۰۰ تومان در بازار شیراز به فروش می رسد که به  طور میانگین حداقل ۵۰ درصد افزایش قیمت نسبت به دو ماه پیش داشته اند.
برنج وارداتی جی تی سی هندی نیز از ۸۰ هزار تومان به ۱۲۰ هزار تومان افزایش یافته است البته برخی از مغازه ها این برنج را به صورت قیمت تعاونی در یک ساعت مشخص با قیمت ۸۰ هزار تومان به فروش می رسانند که این امر باعث شده با صف تحویل هنگام توزیع مواجه شوند.
قیمت تن ماهی نیز از ۱۵ هزار تومان به ۱۸ هزار تومان رسیده و انواع کیک ها و شکلات ها افزیش۳۰ درصدی، سوسیس و کالباس افزایش ۲۰ درصدی و لبنیات افزایش ۱۰ درصدی داشتند.
نرخ هرکیلوگرم گوشت گوساله که پیشتر ۸۶ هزار تومان بود، اینک ۱۰۰ هزار تومان است. 
همچنین لوازم خانگی این روزها افزایش سرسام آوری داشته و برخی لوازم به قیمت ۲ یا سه برابری نسبت به گذشته عرضه می شوند.

افزایش قیمت نداشته ایم
درهمین خصوص ظفر افشون معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار فارس از ثابت بودن قیمت ها برای کالاهای اساسی خبر داده و خواهان برخورد با گرانفروشان از سوی تعزیرات حکومتی شده است.
وی ادامه داد: شکر و برنج هندی به اندازه کافی و نیاز استان تامین شده و افزون بر هفت هزار تن در ۲۰ روز گذشته توزیع شده است.
قائم مقام ستاد تنظیم بازار استان فارس گفت: فکر می کنم مطرح شدن افزایش قیمت کالاها یک مقدار شایعه باشد البته یک مقدار افزایش قیمت در خصوص برخی کالاها وجود داشته است.
افشون با بیان اینکه نرخ مصوب برنج خارجی هفت هزار و ۲۰۰ تومان و نرخ مصوب شکر چهار هزار و ۲۰۰ تومان است، افزود: این قیمت عرضه عمده محصولات است و ممکن است تا رسیدن به سطح خرده فروشی برنج خارجی به قیمت هشت تومان نیز برسد و اداره کل تعزیرات حکومتی باید با فروش بیشتر از هشت هزار تومان برنج خارجی برخورد کند.
وی ادامه داد: کالاهای اساسی مورد نیاز مردم برای چند ماه ذخیره سازی شده است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد و مردم نگرانی در این زمینه نداشته باشند.

معاون استاندار از قیمتهای کجا میگوید که افزایش نداشته ؟
ایران ریپورتس98: اگر چرخی در بازار بزنید و طبق گزارش ایرنا پیرامون قیمت های بازار میتوان از عدم انطباق صحبت های معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار فارس با واقعیت گفت به نحوی که به واقع قیمت های اجناس حتی کالاهای اساسی طی هفته گذشته تا یک ماه قبل ثابت نبوده، برخی از کالاها نظیر شکر کمیاب شده و اگر جایی پیدا شود قیمت چند برابری خواهد داشت.
وی در حالی افزایش قیمت های اجناس را شایعه عنوان میکند که مردم همه روز در بازار با آن مواجه هستند و با چشم خود شاهد بالارفتن روزانه قیمت ها هستند.
علیرغم گفته ظفر افشون که مردم نگرانی درخصوص کالاهای اساسی نداشته باشند اما در واقعیت بسیاری از مردم نگران حتی نان شب خود هستند و این قبیل دلداری ها را شعارهای تو خالی و صرفا حرف می دانند.

نظارت میشود؛ خبری نیست
محمدابراهیم صداقت، معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز درمورد قیمتهای اجناس مختلف در بازار با ایرنا گفتگویی داشته و بررسی قیمتها که بوسیله خبرنگار ایرنا صورت گرفته بود را با بررسی های کارشناسان سازمان صمت فارس متفاوت میداند.
صداقت از نظارت و بازرسی 300 نفر بر بازار در استان فارس خبر داده که بصورت روزانه اجناس را در بازارهای مختلف رصد میکنند.

به امید روزهای بهتر
ایران ریپورتس98: درحالیکه ماهانه، هفتگی و حتی روزانه شاهد افزایش قیمت کالاهای مختلف هستیم، برخی از مدیران و مسئولان حوزه تنظیم بازار به نوعی همه گرانی ها را تکذیب میکنند یا بهانه هایی جورواجور برای برخی از آنها که غیرقابل انکار است می آورند تا شاید توپ را از زمین خود خارج کرده باشند.
ایرنا در پایان گزارش خود به نکته جالبی اشاره کرده است: پیشتر هم این مقام مسوول چنین اظهاراتی را بیان کرده که در رسانه ها منعکس شده بود. یکی از اشخاصی که پیشتر این نویدها و گفته ها را در رسانه ها خوانده بود گفت: کسانی که منکر کمبودها و گرانی هستند، مطمئن هستم اجناس را از بازارهایی که مردم عادی در آن رفت و آمد دارند، خریداری نمی‌کنند. 
انتهای پیام/
کد مطلب : ۲۲۸۴۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما