مجلس برای مردم

23 ارديبهشت 1399 ساعت 1:20

از جمله گرفتاریهای امروز کشور در حوزه اقتصاد، سیاسی کاری وعدم نظارت مجلس بررفتار دولت است.نمایندگان دوره دهم بشدت سهل انگاری کردند وبدلیل عدم شناخت از قانون وعدم بهره گیری از خرد جمعی کارشناسان ونخبگان قادر نبودند بررفتار دولت تاثیر بگذارند ومانع بسیاری ندانم کاری ها شوند. حالا باید دید کدامیک از نمایندگان دهم درفرصت باقی مانده از عمردولت دوازدهم پست های مشاوره ای ویا ریاستی در قوه مجریه می گیرند. هرچند دولت دوازدهم در مجلس دهم مدافعی نداشت اما توانست به هر طریق صدای اعتراض ضعیف منتقدان را خنثی و ادامه راه بدهد.


 ایران ریپورتس98 نوشت: افرادی که نامزد شرکت در انتخابات می شوند گاهابه یک شیوه رفتارمی کنند وپس از توفیق وجلوس برصندلی بهارستان به شیوه دیگری رفتار می کنند. این تضاد رفتاری آغازبروز گرفتاری های بزرگ وکوچک است، وقتی نمایندگان باید وکیل مدافعه حقوق ملت باشند وبه مدافع حقوق دولتی تبدیل می شوند.
رد صلاحیت شمار قابل توجهی از نمایندگان حاضر در مجلس دهم به منظور مشارکت در انتخابات یازدهم وحضوری دوباره در مجلس نمایانگر اوج رفتارهای تضادگونه افرادی است که بعضا در سودای قدرت وحضور در قوه مقننه هستند. این افراد ضمن حضور در مجلس درتفکر حضور در بدنه قدرت قوه مجریه پس از طی دوران نمایندگی می باشند، هرچند شمار قابل توجهی از نمایندگان از بدنه دولت راهی مجلس می شوند ودر یک حرکت دایره وار از دولت به مجلس واز مجلس به دولت تغییر مکان میدهند.
تقسیم قدرت بین گروههای خودی  به یک آفت بزرگ تبدیل شده است وهسته اولیه رانت وفساد درون دستگاهی از همین نقطه وبا همین نطفه پی ریزی می شود. وقتی نمایندگان به دولت تذکر نمی دهندحکایت عجیبی از رفتارهای سیاسی را در ذهن مخاطب تداعی می کنند. اینکه شخص نماینده چه صنمی با دولت دارد که اینگونه دست به سینه وگوش به فرمان دارد و از حقوق ملت دفاع وپشتیبانی نمی کند.
برزمین ماندن حقوق ملت ومطالبات آنان را می توان در شمار وعده های انتخاباتی تیم جدید مشاهده نمود.تیم جدید اغلب با شعار محرومیت زدایی اقدام به حضور در انتخابات می کنند و دستاویزی ندارند جز تاکید به محرومیت ها واعلام شمار بی شمار آنها در اقصی نقاط استان وکشور. انگاربا بیان این شعارها وانتقادات بعضا تند نامزدهای انتخاباتی مجلس کل دستاورهای چهل ساله زیر سوال می رود چراکه نامزدهای انتخابات در تبلیغات خود اقدام به پررنگ نمودن نقطه ضعف ها می کنند تا هم گروه رقیب را بکوبند وهم خودشان را قهرمان داستان نشان بدهند.

| جنب‌وجوش منتخبان مجلس یازدهم؛ رقابت براي خدمت
| سخنی با منتخبین مجلس یازدهم

در انتخابات گذشته مجلس  نوک پیکان حمله ،متوجه مدیران نا کارآمد استانی بودند. مدیرانی که جرات ریسک نداشتندو به دلیل عدم توان در مدیریت بحران ، وضعیت اقتصاد وسرمایه گذاری را به این مرحله رساندند. استانی با جوانان بیکار اما علاقمند وتوانا که میدان عمل به آنها داده نشده است. پتانسیل های فراوان که مورد توجه قرار نگرفته و انگار فرصت سوزی شده است. اما در خلال این وعده ها باید به اختیارات مدیریتی نیز نیم نگاهی انداخت ،آیا مدیران استانی وحتی بعضا ملی دربسیاری امور اجازه تصمیمی گیری داشته و دارندو اختیارات لازم از سوی پایتخت نشینان به آنان داده شده است ؟
حالا نمایندگان یازدهم با انبوهی از مطالبات عمومی روبرو هستند، اولین حرکت آنان در دوران جدید دیدار با مدیران استانی وشهرستانی بوده است . گویا منتخبان دراین دوره در حال شناسایی مشکلات برای طرح آنان در مجلس هستند. مشکلاتی که در ده دوره گذشته بارها وبارها مطرح واینک دوباره آماده طرح می باشند.مشکلاتی که دردوران تبلیغاتی مجلس یازدهم با عنوان مدیران ناکارآمد مطرح شده بود حالا دردیدار با مدیران ! بررسی ومورد توجه دوباره قرار می گیرند.
اولویت های نمایندگان یازدهم روشن است ودریک کلام خلاصه می شود ، انسجام باید به اصل واساس کارهای نمایندگان دریک مجمع بازسازی شده تبدیل شود. ارتباط با مردم دراین انسجام شرط اصلی است. آنچه باعث می شود وشاید در دوره دوازدهم مجلس، نمایندگان رااز اکثریت آرای مردمی برخوردارسازد ونه با مشارکت ضعیف وارد مجلس شوند. درواقع گرفتاری های  گذشته وعدم اعتماد عمومی نسبت به این رویداد باعث واکنش منفی از سوی مردم می شود وباید دراین دوره روی اعتماد سازی کار کرد وترمیم اعتماد را به عنوان یک اصل مهم سر لوحه امورقرار داد تامشارکت ها دوباره حداکثری شود.
نمایندگان دراین دوره باید به خواسته های مردم جامه عمل بپوشانند، از همفکری اساتید دانشگاهی با هدف توفیق دربرنامه های عمرانی پژوهشی بجای همفکری با لیدرهای سیاسی استفاده کنند. درواقع اتاق فکر خودرا با حضور افراد حقوقدان با تجربه وکارآمد وکارشناسان زبده تشکیل دهند. اتاق فکری که با مجمع نمایندگان فارس مرتبط واجرای برنامه ها را هدفمند وپر قدرت نمایند.
پیش بینی های خوبی از سوی تحلیل گران سیاسی ارایه نمی شود. گویا بعضی در انتظار درگیری شدید دو قوه مقننه ومجریه هستند. حالا نوبت استیضاح واقعی است . نمایندگان از جبهه مقابل برای استیضاح وزرایی که در دور گذشته از لبه تیغ استیضاح به سلامت جسته اند، آماده اند تا با شعار استیفای حقوق ملت ، ناکارآمدی مدیران و وضعیت بد معیشتی وتورم ، وزرا ی مشخص وتاثیر گذار را استیضاح کنند. هرچند دولت دوازدهم عمر چندانی تا پایان ندارد اما باید خودرا برای دفاع درمقابل این هجمه بزرگ آماده کند . هرچند پاسخگویی نسبت به عملکرد گذشته اگر روشن وپاکیزه باشد چندان سخت ودشوار نیست. امید است مجلس یازدهم الگویی باشد برای مجالس آینده دربعد آینده اندیشی وتوجه به مطالبات یک ملت . اگر یک مجلس الگو داشته باشیم وساختار سیاست دراین مجلس تعریف وترمیم شود خواهیم توانست به اهداف توسعه دستیابیم . انشالله

پایان/


کد مطلب: 22855

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/22855/مجلس-مردم

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir