رونمایی کتاب فرهنگ و آداب و رسوم دو روستای بنه کلاغی و ریزاب نی‌ریز

3 دی 1399 ساعت 21:39

از ویژگی‌های این کتاب، گردآوری مطالب به صورت میدانی و گفتگو با ریش‌سفیدان این دو روستا بود که از سال 93 آغاز و در سال 1396 پایان یافت.


به گزارش حافظ‌خبر؛ آیین رونمایی کتاب «بررسی و مقایسه توصیفی فرهنگ و آداب و رسوم و ادبیات شفاهی دو روستای بنه کلاغی و ریزاب نی‌ریز» نوشته معصومه رهروی با حضور حضور برخی از اهالی قلم و فرهنگ، روز چهار‌شنبه سوم دی ماه در نگارخانه زنده‌یاد رجبی برگزار شد.
معصومه رهروی در این آیین با بیان اینکه پیشرفت فن‌آوری‌های نوین، همواره در پی آن است که آنچه در گذشته فرهنگی مناطق است به دست فراموشی سپرده شود پس نیاز به تلاش برای پاسداشت سنت‌ها، آداب و رسوم احساس می‌شود، گفت: در این مجموعه، تلاش شده تا آداب، رسوم، باورها و سنت‌هایی که از گذشته در این دو روستا به نسل کنونی رسیده است، ثبت و ماندگار شود.
وی افزود: از ویژگی‌های این کتاب، گردآوری مطالب به صورت میدانی و گفتگو با ریش‌سفیدان این دو روستا بود که از سال 93 آغاز و در سال 1396 پایان یافت.
پدیدآورنده با اشاره به پنج بخش این کتاب، ادامه داد: در این نوشتار، اطلاعات تاریخی و جغرافیایی، فعالیت‌های تولیدی، فرهنگ و آداب و رسوم، ادبیات شفاهی و وضعیت آموزش و پرورش دو روستا توصیف و به نگارش در آمده است.
بهبود خادمی، دکترای جامعه‌شناسی توسعه و عضو هیأت علمی دانشگاه نیز در این آیین گفت: گردآوری اطلاعات و فرهنگ شفاهی کار دشواری است که نویسنده توانست گوشه‌ای از ادبیات و فرهنگ عامه دو روستای آبا و اجدادی خویش را بشناساند.
وی با برشمردن ویژگی‌های این کتاب، به تلاش گردآورنده کتاب اشاره کرد و افزود: این رویداد، به وی فرصت داد تا از نزدیک و گفتگو با افراد گوناگون به خوانش ادبیات شفاهی، آداب و رسوم، عقاید و باورهایی که نسل به نسل منتقل شده است را گردآوری و مکتوب نمایند. این کار پسندیده‌ای است که باید گفت، کار گسترده‌تری در سطح شهرستان و در این زمینه می‌تواند انجام شود.
در آئین پایانی رونمایی کتاب عبدالحسین برزگر، رئیس اداره فرهنگ ارشاد اسلامی نی‌ریز بر لزوم پویایی فرهنگی و پاسداشت ارزش‌های فرهنگی و آداب و رسوم محلی تأکید و از فعالان این زمینه، به ویژه گردآورنده این کتاب تقدیر کرد .
در این برنامه ادبی که به همت انجمن ادبی گلبانگ برگزار شد، فرشته یاربی و مژده رنجبر، به سرایش ادبی خود پرداختند.
گفتنی است معصومه رهروی، زاده 1371 در روستای ریزآب شهرستان نی‌ریز و دانش‌آموخته کارشناسی ارشد ایران‌شناسی است. او گردآوری این کتاب را با راهنمایی دکتر معصومه حجتی عضو هیأت علمی دانشگاه یزد در 224 صفحه و 500 نسخه در انتشارات جالیز به چاپ رساند. این کتاب نخستین اثر پژوهشی رهروی است.
 
 


کد مطلب: 22931

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/22931/رونمایی-کتاب-فرهنگ-آداب-رسوم-دو-روستای-بنه-کلاغی-ریزاب-نی-ریز

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir