۰
plusresetminus

مازوت سوخت نیروگاه های ایران شده است

تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۲۸
تا امروز مصرف مازوت به عنوان سوخت در برخی کلان شهر ها تایید شده است اما همچنان اقدامی جدی در این راستا برای تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه ها صورت نگرفته است.
مازوت سوخت نیروگاه های ایران شده است
به گزارش حافظ خبر؛ چندی پیش آلودگی های شدید در شهر تهران و افزایش روز افزون آن سبب شد تا کاربران فضای مجازی عکس هایی را از این آلودگی شدید منتشر کنند و رسانه ها در پی علت این الودگی به سراغ مسئولین رفتند.

اما قبل از پاسخ مسئولان خبرهایی حاکی از اینکه نیروگاه های اطراف تهران مازوت را به عنوان سوخت خود انتخاب کرده اند در فضای مجازی پیچید.

اما مازوت چیست؟ مازوت یا نفت سنگین برشی از برج تقطیر نفت خام است که این ماده، ارزانترین سوخت برای کوره‌ها، حمام‌ها، تنور‌های نانوایی، موتور‌های دیزلی و برخی نیروگاه‌ها نیز محسوب می‌شود.

در 13 دی 99 رییس سازمان حفاظت از محیط زیست اعلام کرد: درحال‌حاضر ظرفیت پالایشگاه‌ها از مازوت پر شده و به واسطه تحریم‌های بین‌المللی کسی خریدارشان نیست بنابراین مجبوریم در برخی نقاط از سوخت مازوت استفاده کنیم.

این خبر به همراه شرایط شیوع کرونا نگرانی های مردم و فعالان محیط زیست را به همراه داشت.

در تاریخ 13 دی 99 شاخص کلی کیفی هوای تهران در ۲۴ ساعت عدد ۱۵۷ ناسالم برای تمامی افراد جامعه را نشان می‌داد، و صدا و سیما اعلام کرد که به دلیل این آلودگی جلسه کمیته اضطرار در استانداری بدون حضور خبرنگاران و پشت درب‌های بسته تشکیل شد تا تصمیم لازم در خصوص تعطیلی احتمالی تهران گرفته شود.

مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست نیز سوخت مازوت در نیروگاه ها را تایید کرد و گفت: متاسفانه بر اساس آخرین آمار از روزهای ابتدایی هفته گذشته تعدادی از نیروگاه‌ها در تهران نیز به سمت مازوت‌سوزی رفته‌اند. به‌هرحال ما به دادستانی نامه زده‌ و خواسته‌ایم که به‌سرعت جلوی این اقدام گرفته شود.

در تاریخ 15 دی 99 عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط‌ زیست عنوان کرد: برخی نیروگاه ها مشکل سوخت دارند بنابراین مجبورند برای تولید برق از مازوت استفاده کنند در غیر اینصورت مجبوریم قطعی برق را تحمل کنیم.

وی ادامه داد: البته مصرف مازوت استثنا نیز دارد به طوری که ستاد ملی کرونا تصویب کرده که مازوت در کلانشهرهایی مانند تهران، کرج و اصفهان استفاده نشود اما شهرهای دیگر مجبورند که مازوت بسوزانند چون به علت مصرف بالای گاز، گاز کم داریم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: ملت یا باید نبود برق را بپذیرند یا اینکه ناچاریم برای مدت کوتاهی مازوت سوخته شود، وزیر نفت هم اعلام کرد که به علت مصرف زیاد گاز توسط خانواده ها کمبود گاز وجود دارد بنابراین یا باید برق تولید نشود یا اگر بخواهد تولید شود بخشی باید با مازوت باشد.

بیژن زنگنه وزیر نفت روز نیز در 14 دی 99 در نشست مشترک وزرای نیرو عنوان کرد: مایل نیستیم مازوت مصرف شود اما چاره‌ای جز تحویل مازوت به نیروگاه‌ها نداریم، گازوئیل هم در حداکثر میزان ممکن تحویل می‌شود و بیشتر از این امکانش وجود ندارد.

وزیر نفت ادامه داد: مصرف کنونی گاز کشور روزانه بیش از ۸۲۵ میلیون مترمکعب است و از این میزان ۵۵۶ میلیون متر مکعب مصرف خانگی، عمومی و صنایع کوچک است. البته این مقدار نسبت به پارسال عدد بزرگی است و بیش از ۶٠ میلیون مترمکعب نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

محمد درویش یک فعال محیط زیست در 15 دی 99 در گفت وگو با انتخاب عنوان کرد:
اگر بخواهیم اهمیت تاثیر 37 درصدی مازوت در آلودگی هوای تهران را بهتر متوجه شویم، من این مثال را برای شما مطرح می‌کنیم که تمام خودروهای تهران با این حجم زیاد و این همه خودروی فرسوده و غیراستاندارد کلا 9/13 درصد در تولید ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون سهم دارند و همین سهم درباره موتورسیکلت‌ها که این همه درباره آلایندگی آنان صحبت می‌شود 1/10 درصد سهم دارند و در واقع این همه خودرو و موتورسیکلت مجموعا 24 درصد سهم داشته ولی مازوت به تنهایی 35 تا 37 درصد در تولید ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون نقش دارد.

وی ادامه داد: مازوت به خاطر ترکیب گوگردی که دارد برای محیط زیست بسیار ضرر دارد. همچنین مازوت چون نقش بالایی در تولید ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون دارد، این ذرات چون در بدن انسان نفوذ زیادی دارند، باعث شیوع بیماری‌های تنفسی و همین طور سرطان خون بین شهروندان می‌شود.

به نقل از تسنیم در تاریخ 16 دی 99 سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی بعد بازدید سرزده خود از یک نیروگاه مازوت‌سوز اطراف تهران عنوان کرد: به جهت عمل به وظایف نظارتی مجلس و در راستای رسیدگی به علل آلودگی هوای شهر تهران، روز گذشته (دوشنبه، ۱۵ دی) از یک منبع آلوده‌کننده هوای تهران بازدید کردم؛ استفاده از سوخت بدون استاندارد در این نیروگاه قابل مشاهده بود؛ نمی‌توانم به صورت صددرصدی بگویم که این نیروگاه از سوخت مازوت استفاده نمی‌کرد.

 نماینده مردم تهران تصریح کرد: سوخت گازوئیل نیروگاه فوق غیراستاندارد بود و ۱۲۰ برابر از حد مجاز، آلایندگی بیشتری تولید می‌کرد! هجوم این آلاینده‌های سمّی به سمت شهر تهران از علل آلودگی هوا است.

امروز 17 دی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به نقل از ایرنا اعلام کرد، در صبحگاه چهارشنبه (۱۷ دی ۹۹) عدم وزش باد مؤثر، انباشت آلاینده‌ها از شب گذشته و افزایش ترافیک صبحگاهی سبب افزایش غلظت ذرات معلق شده و کیفیت هوا در بیشتر مناطق در محدوده ناسالم و ناسالم برای گروه‌های حساس قرار خواهد گرفت.

با تداوم جو آرام در طی روز، شرایط مناسب جهت پراکندگی آلاینده‌ها فراهم نخواهد شد و پیش‌بینی می‌شود کیفیت هوا در مناطق پرتردد در وضعیت نامطلوب باقی بماند. در شامگاه چهارشنبه نیز با افزایش حجم ترافیک بر غلظت آلاینده‌ها به‌ویژه ذرات معلق افزوده شده و به‌تبع آن کیفیت هوا در بیشتر مناطق در وضعیت ناسالم (به‌ویژه برای گروه‌های حساس) قرار خواهد گرفت.

صبح روز پنج‌شنبه (۱۸ دی ۹۹) برقراری وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس در بیشتر مناطق دور از انتظار نخواهد بود که ناشی از حاکمیت جو پایدار و آرام همراه با آغاز تردد خودروها است. در طی روز با استمرار پایداری و سکون جو پیش‌بینی می‌شود تجمع آلاینده‌ها سبب کاهش کیفیت هوا در بیشتر مناطق گردد. همچنین افزایش ترافیک شامگاهی وعدم وزش باد مؤثر تا اواخر وقت پنج‌شنبه، برقراری وضعیت ناسالم و ناسالم برای گروه‌های حساس در بیشتر مناطق پایتخت را به‌دنبال خواهد داشت.

همه این صحبتها و موارد تاییدی است بر آسیب جدی که بر سلامت مردم ایران وارد می شود،  ، با اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تعداد فوتی‌های منتسب به آلودگی هوا در ایران سالانه ۱۲ هزار نفر برآورد می‌شود که ۴ هزار نفر از این تعداد مربوط به تهران است و به عبارتی، به طور متوسط در تهران به دلیل آلودگی هوا روزی ۱۱ مرگ زودرس اتفاق می‌افتد.

امروز نیز محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه تبریز را تایید کرد.

وی عنوان کرد که در حال حاضر وضعیت هوای شهر تبریز برای همه گروه‌ها، ناسالم است و انتظار می‌رود در صورت حذف سوخت مازوت وضعیت هوا تغییر کند.

پورمحمدی گفت است که امکان استفاده از گازوئیل به دلیل مسائل فنی در نیروگاه تبریز وجود ندارد و سوخت جایگزین این نیروگاه نیز مازوت است، از وزارت نفت درخواست داریم سهمیه گاز نیروگاه تبریز به میزان دو میلیون مترمکعب افزایش دهد.

استاندار آذربایجان شرقی از تشکیل کمیته اضطراری مدیریت مصرف انرژی این استان در اجرای مصوبه شورای عالی امنیت کشور خبر داد و افزود که مدیریت مصرف برق و گاز به تمام دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های دولتی و خصوصی ابلاغ شده است.

این روند اگر ادامه دار باشد و همه نیروگاه ها مجبور به استفاده از سوخت مازوت باشند تنها مردم هستند که از این تصمیم نادرست در شرایط شیوع کرونا متضرر خواهند شد، کاش مسئولان فراموش نکنند که خود نیز جزئی از این مردم هستند و اگر سلامتی مردم و خود آنها مهم است باید سریع تر اقدامی برای جلوگیری از این آلودگی شدید انجام شود.
گزارشگر :
کد مطلب : ۲۲۹۴۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما