۰
plusresetminus
استاندار فارس:

طرح انتقال آب دریا به فارس در مراحل خوبی قرار دارد

تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۴۸
استاندار فارس، با بیان این که در استفاده از فرصت انتقال آب دریا به استان به هیچ وجه عقب ماندگی نداریم گفت: از اولین استان‌هایی بودیم که این موضوع را پیگیری کردیم و هم‌اینک نیز پیگیری این طرح در مراحل خوبی قرار دارد.
عنایت‌الله رحیمی، استاندار فارس
عنایت‌الله رحیمی، استاندار فارس
به گزارش حافظ خبر؛ عنایت‌الله رحیمی، پنجشنبه در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان فارس در شیراز افزود: فرایند انتقال آب خلیج فارس به درون استان با جدیت در حال پیگیری است و تا رسیدن به نتیجه دنبال خواهد شد.
وی ادامه داد: انتظار داریم سایر نهادها و دستگاه‌های مسئول نیز حمایت‌های قانونی، حقوقی و قضایی از این موضوع داشته باشند و با حذف قوانین دست و پاگیر، از کوشش‌ دستگاه‌های اجرایی حمایت مناسبی داشته باشند تا بخش صنعت و سرمایه‌گذاران با سرعت و سهولت بیشتری بتوانند در این زمینه فعالیت کنند.
او اظهار داشت: فارس یک استان خشک است که ۱۱ سال خشکسالی را پشت سر گذاشته و امسال نیز میزان بارندگی نسبت به پارسال کاهش ۵۰ درصدی داشته است.
استاندار فارس بیان کرد: کاهش بارندگی در استان نسبت به میانگین کوتاه مدت و بلند مدت زنگ خطر تغییرات اقلیمی را برای ما به صدا درآورده که ضرورت دارد تدابیر جدی در زمینه انتقال آب دریا به استان اندیشیده شود.
رحیمی، تعهدات شرکت‌های آب به صنایع استان فارس را در صورت وجود آب پابرجا دانست و گفت: چنانچه در استان دچار خشکسالی شویم و امکان تامین آب وجود نداشته باشد ناگزیر باید راه‌های جایگزین را پیگیری کنیم و به نتیجه برسانیم تا تولیدات صنعتی استان وابسته به میزان بارندگی نباشد و دچار وقفه و رکود ناشی از خشکسالی نشود.
وی، میزان آب تخصیص یافته دریا به فارس برای انتقال به این استان را ۲۹۰ میلیون متر مکعب برشمرد و گفت: در مرحله نخست این آب به شهرستان‌های مهر و لامرد که در نزدیکی دریا قرار دارند و دارای صنایع آب بر نیز هستند اختصاص خواهد یافت.
او اظهار داشت: در مرحله دوم می‌کوشیم با انتقال آب دریا به درون استان از مسیر استان‌های مجاور دریا و همچنین استان‌های کرمان و یزد که خطوط انتقال آب دریا را احداث کرده‌اند نیازهای آبی فارس را تامین کنیم.
رحیمی گفت: قیمت آب انتقالی از دریا با قیمت آب موجود در استان متفاوت خواهد بود و بهره برداران باید به این موضوع توجه داشته باشند.
او افزود: ضرورت‌هایی که انتقال آب دریا را به استان الزامی می‌کند، مصرف آشامیدنی، رفتن به سمت کشاورزی دانش بنیان و تولید محصولات پربازده است.
استاندار فارس گفت: اولویت در استفاده بهینه از آب‌های درون استان مانند آبهای خاکستری، پساب و آب زه با هزینه کمتر، بازدهی بیشتر و در کوتاه مدت است در حالی که استفاده از آب دریا بلندمدت و با هزینه‌های بیشتر صورت خواهد گرفت.
رحیمی ادامه داد: بخش خصوصی باید مسئولیت پذیری بیشتری در خصوص تامین آب مطمئن داشته باشد و در این زمینه از ظرفیت بازار سرمایه نیز استفاده کند.
وی گفت: اگر طرح‌های روشن و شفاف داشته باشیم شرکت‌های تامین سرمایه حتما حاضر به سرمایه‌گذاری خواهند بود.
استاندار فارس اضافه کرد: عقل و منطق حکم می‌کند همانگونه که کارخانه‌ها برای سوخت جایگزین گاز تدابیری اندیشیده‌اند، در زمینه تامین آب جایگزین هم اقداماتی انجام شود.
کد مطلب : ۲۳۱۵۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما