۰
plusresetminus

مرکز حافظ‌شناسی نخستین جشنواره داستان‌نویسی حافظ را برگزار می‌کند

تاریخ انتشاريکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۵۲
مدیر مرکز حافظ‌شناسی گفت: مرکز حافظ‌شناسی به‌ مناسبت بیست‌ و پنجمین سال فعالیت علمی و فرهنگی خود، نخستین جشنواره‌ داستانی‌نویسی را با موضوع حافظ برگزار می‌کند.
کاووس حسن‌لی
کاووس حسن‌لی
به گزارش حافظ خبر؛ کاووس حسن‌لی عنوان کرد: هدف از این جشنواره که با همکاری "کرسی پژوهشی حافظ" برگزار خواهد شد، آشنایی و پیوند بیشتر نسل امروز با شعر و اندیشه‌ حافظ و فرهنگ اصیل و پُر مایه‌ کهن ایران است.
او افزود: کرسی پژوهشی حافظ در مرکز حافظ‌شناسی، برای هم‌سخنی نسل امروز با شعر حافظ، برنامه‌های متنوعی تدارک دیده و جشنواره‌ داستان‌نویسی با موضوع حافظ یکی از همین برنامه‌هاست.
مدیر کرسی پژوهشی حافظ با اشاره به پیوند جهان امروز و تاریخ کهن این مرز و بوم، اظهار داشت: مردم بخشی از سرفرازی امروز خود را از بزرگانِ سربلند گذشته و نیاکان افتخارانگیز خود وام گرفته‌اند و تاریخ گذشته ما کتابی‌ است پُر برگ‌ و بار که البته صفحات تاریکی هم دارد، اما صفحات زرین آن رشک ملت‌های دیگر را برمی‌انگیزد.
حسنلی، با بیان اینکه در ۲۰۰ سال گذشته بسیاری گمان کرده‌اند، برای زیست شایسته در جهان امروز باید از همه گذشته خود برید، گسست و از آن دست کشید، گفت: برخی افراد نیز فهم درستی از جهان معاصر ندارند و هنوز در گذشته زندگی می‌کنند.
وی ادامه داد: امروز ناگزیریم با درک درست جهان معاصر، بدون آن‌که گرفتار واپسگرایی شویم، از سرمایه‌های ارزشمند فرهنگی و ادبی خود بهره‌مند باشیم، در همین زمینه شاعر بزرگ، حافظ شیرازی از گنجینه‌های ارزشمندی به ‌شمار می‌رود که بسیاری از اندیشمندان جهان معاصر را به ستایش واداشته است.
دبیر جشنواره داستانی حافظ تأکید کرد: ادبیات داستانی می‌تواند یکی از راه‌های پیوند نسل امروز با شعر و اندیشه‌ حافظ باشد و به همین دلیل بر آنیم نخستین جشنواره‌ داستان‌نویسی این مرکز را با دعوت از نویسندگان ملی با موضوع حافظ برگزار کنیم.
فراخوان جشنواره داستانی حافط
وی، ضمن اعلام فراخوان جشنواره داستانی حافظ از امروز (دوم اسفندماه ۹۹) گفت: علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره، می‌توانند آثار خود را حداکثر تا پانزدهم امرداد ۱۴۰۰ به‌نشانی story.hafez@gmail.com ارسال کنند.
حسن‌لی در مورد مقررات و شرایط شرکت در این جشنواره نیز بیان داشت: داستان‌ها باید در پیوند با شعر، اندیشه، زندگی یا زمانه حافظ باشد و نویسنده در انتخاب موضوع، سبک داستان و زمان رویدادها (معاصر یا گذشته) محدودیتی ندارد البته داستان‌های ارسالی باید به‌زبان فارسی و حداکثر چهار هزار کلمه باشد و هر داوطلب امکان ارسال یک یا ۲ اثر را خواهد داشت و داستان‌های ارسالی نباید پیش از این در جایی منتشر شده باشد.
وی، با اشاره به اینکه آثار برگزیده از سوی مرکز حافظ‌شناسی در مجموعه‌ای چاپ و منتشر می‌شود، گفت: نویسنده با ارسال اثر داستانی خود و نیز تکمیل فرم ثبت‌نام، حق انتشار اثر را (در صورت انتخاب از سوی داوران) به مرکز حافظ‌شناسی واگذار می‌کند.
خواجه شمس‌الدین محمد، ملقب به خواجه حافظ شیرازی و مشهور به لسان‌الغیب در سال ۷۲۶ هجری قمری در شیراز تولد یافت.
این شاعر نامی در دوران جوانی بر بسیاری از علوم مذهبی و ادبی روزگار خود تسلط یافت و به یکی از مشاهیر علم و ادب دیار خود تبدل شد. وی در این دوره علاوه بر اندوخته عمیق علمی و ادبی خود، قرآن را نیز کامل از حفظ داشت و از این روی تخلص "حافظ" بر خود نهاد.
این غزلسرای نامی در سال ۷۹۱ هجری قمری در شیراز چشم از جهان فرو بست.
 
کد مطلب : ۲۳۲۰۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما