رئیس سازمان صمت فارس؛

۲۸ معدن راکد، فعال و ۱۹ بهره بردار در فارس سلب صلاحيت شدند

5 اسفند 1399 ساعت 13:08

گزارشگر :

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس : ۲۸ معدن راکد، فعال و ۱۹ بهره بردار در فارس سلب صلاحيت شدند، مزایده معادن ، گواهینامه های کشف  و پروانه های اکتشاف  تا یک ماه آینده  برگزار می شود.


به گزارش حافظ خبر؛ رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس با اشاره به بخشنامه ابلاغي وزارت صمت مبنی بر آزادسازي حدود ۲۰۰۰ محدوده معدنی بلوكه شده در استان، از فعال سازي ۲۸ معدن راکد و سلب صلاحيت ۱۹ بهره بردار (طبق ماده ۲۰ قانون معادن) خبر داد.

حمیدرضا ایزدی گفت: بر اساس ويژگي هاي زمين شناسي- معدني، در حال حاضر ۲۳ نوع ماده معدني از معادن استان فارس استخراج مي شود كه از آن جمله می توان به سنگ آهك، سنگ گچ، سنگ لاشه، شن و ماسه، مارن، منگنز، لاتريت نيكل دار، خاك نسوز و صنعتي، سنگ چيني، سنگ مرمريت، سنگ تراورتن، سنگ آهن، سيليس راديولاريتي، باريت، مس، سرب و روي، بوكسيت، گوگرد دولوميت دونيت و خاك پيت،گرانيت، فسفات، منيزيت و... اشاره کرد.

وی  با بیان این که بخش معدن استان فارس را می توان از لحاظ شاخص هاي مختلف مورد توجه قرار دارد، اظهار داشت: برخورداری استان از انواع سنگ هاي تزئيني و نما با مزيت ذخيره و تنوع در رنگ و كيفيت، توليد ۹۰ درصد انواع خاك هاي نسوز و صنعتي كشور در فارس و کسب رتبه اول در این زمینه، وجود منابع عظيم انواع مصالح ساختماني شامل سنگ آهك، سنگ گچ، مارن، شن و ماسه، قابليت تأمين مواد معدني مورد نياز صنايع معدني شامل سيمان، آجر و تأمين مصالح مورد نياز پروژه هاي عمراني سطح استان، كشف ذخاير دولوميت در جنوب استان فارس و پتانسيل ايجاد واحدهاي فرآوري دولوميت و توليد شمش منيزيم، وجود ذخاير نهفته و شناسايي نشده سنگ آهن در شهرستان‌های ني ريز و قطرويه، وجود صنايع معدني بزرگ شامل سيمان، كربنات سديم، ذوب آهن، كاشي و سراميك و... بخشی از شاخص های مورد اشاره هستند.

ایزدی مواد معدني عمده در استان فارس را شامل سنگ مرمريت و چيني، انواع خاك‌هاي نسوز و صنعتي، مواد معدني فلزي شامل سرب، روي و سنگ آهن، مصالح ساختماني شامل سنگ آهك، سنگ گچ، شن و ماسه و مارن عنوان کرد و ادامه داد: تمرکز مواد معدنی بر اساس ويژگي هاي زمين شناسي بیشتر در نواحي شمال، شمال شرق، شرق و تا حدودي مناطق مرکزی استان و شهرستان هاي آباده، بوانات، خرم بيد، ني ريز، ارسنجان و شيراز می باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس در خصوص آخرين وضعيت بخش معدن استان به لحاظ پروانه اكتشاف، گواهينامه كشف، میزان ذخایر معادن و مجوز برداشت از آن ها نیز گفت: در حال حاضر پروانه اكتشاف صادره برای معادن ۲۶۶ فقره می باشد و در کنار آن ۱۴۴ فقره گواهينامه كشف نیز صادر شده است.

به گفته ایزدی، ذخيره قطعي معادنی که برای آن ها گواهينامه كشف صادر شده بالغ بر ۵۲۰ ميليون تن و ۲۱۰ ميليارد ريال سرمايه گذاري می باشد.

وی با اشاره به این که كل پروانه هاي بهره برداري موجود در بخش معدن ۶۴۷ فقره می باشد، ابراز داشت: ذخيره قطعي معادن ۳ هزار و ۳۴۳ ميليون تن با سرمايه گذاري ۸ هزار و ۶۰۹ ميليارد ريال است که ظرفیت استخراج اسمي این معادن ساليانه ۵/۵۱ ميليون تن اعلام شده است.

رئیس سازمان صمت استان فارس، سهم بخش معدن از اشتغال استان را ۸ هزار و ۷۸۲ نفر اعلام کرد و گفت: تا کنون ۳۹ فقره مجوز برداشت با ظرفیت استخراج ۸/۱ ميليون تن نیز برای متقاضیان صادر شده است.

ایزدی در پاسخ به این که دولت به طور متوسط وسالیانه از معادن استان فارس چقدر درآمد دارد، گفت: پرداخت حقوق دولتي وصولي از معادن استان در سال ۹۸ بالغ بر ۳۸۲ ميليارد ریال بوده كه این میزان در سال ۹۹ حدود ۸۰۰ ميليارد ريال برآورد مي شود.

وی با تأکید بر این که جایگاه معدنی استان فارس در سطح کشور جایگاه مناسبی است، تصریح کرد: فارس از لحاظ تعداد معادن فعال رتبه ۲، اشتغال معادن فعال رتبه ۶، استخراج واقعي رتبه ۷، استخراج اسمي رتبه ۵ و از نظر ذخایز قطعی رتبه ۲ کشور را در اختیار دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس در بخش دیگری از این گفت و گو درباره اقدامات انجام شده براي فعال سازي معادن استان نیز گفت: با توجه به بخشنامه هاي ابلاغي وزارت صمت آزادسازي حدود ۲۰۰۰ محدوده معدنی بلوكه شده در فارس در دستور کار قرار دارد و طی هفته هاي اخير بيش از ۷۰ درخواست صدور پروانه اكتشاف تعيين تكليف شده اند. همچنین براي بيش از ۳۰ پرونده موافقت های لازم اخذ شده است.

ایزدی همچنین از صدور ۳۵ فقره پروانه اكتشاف، گواهينامه كشف و پروانه بهره برداري از ابتدای مهر ماه سال جاري تاكنون خبر داد و افزود: صدور بيش از ۱۰۰ اخطار و انجام صورت جلسه تعيين تكليف در خصوص معادن راكد باعث شد تا شاهد فعال سازي ۲۸ معدن راکد و سلب صلاحيت ۱۹ بهره بردار (طبق ماده ۲۰ قانون معادن) باشیم.

وی همچنین به شروع فرآیند احصاء و پايش اطلاعات گواهينامه هاي كشفي كه مهلت يك ساله اولويت آن ها بر اساس ماده ۸ قانون معادن سپري شده اشاره و خاطرنشان کرد: مزايده معادن، گواهينامه هاي كشف و پروانه‌هاي اكتشاف حائز شرايط مزايده در يك ماه آینده برگزار می شود.


کد مطلب: 23215

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/23215/۲۸-معدن-راکد-فعال-۱۹-بهره-بردار-فارس-سلب-صلاحيت-شدند

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir