در یک طرح نوروزی؛

مناطق تاریخی و گردشگری فارس از معتادان متجاهر پاکسازی می‌شوند

30 اسفند 1399 ساعت 12:30

با هدف کاهش جرائم خرد و افزایش ضریب امنیتی با مناطق تاریخی، گردشگردی، زیارتی فارس در طرح نوروزی از حضور معتادین کارتن خواب پاکسازی خواهد شد.


به گزارش حافظ خبر،  دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس، امروز (جمعه 29 اسفند) در پاسخ به موضوع مطلب یکی از رسانه ها در مورد مراکز ترک اعتیاد به خبرنگاران گفت: همجواری کشور ایران با کشورهای افغانستان و پاکستان از یک‌ سو و از سوی دیگر نقش وسیع تهاجم فرهنگی و اجتماعی از سوی دشمنان نظام از طریق نفوذ و هجوم نرم و خاموش در حصار فرهنگی جامعه و همچنین نقش برخی از عوامل ساختاری بعضا معیوب در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، عوامل روان‌شناختی، عوامل فرهنگی و عوامل خانوادگی سبب شده اعتیاد به مواد مخدر و روان‌گردان‌ها جایگاه ویژه‌ای در عرصه آسیب‌های اجتماعی در سطح کشور به خود اختصاص دهد.
 «سلیمان کرمی» افزود:  اعتیاد و مواد مخدر به‌ عنوان اولین اولویت در بین پنج آسیب اجتماعی کشور، شامل اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی، فساد اخلاقی و مناطق حاد و بحرانی تعیین شده است و بیش از 90 درصد مردم کشور نسبت به اعتیاد در جامعه ابراز نگرانی کرده اند.
وی اضافه کرد: سامان دهی معتادان متجاهر و کارتن ‌خواب به‌ عنوان اولویت کوتاه‌ مدت ستاد مبارزه با مواد مخدر بوده که مطالبه جدی مردم و مسئولین استانی است که سالانه هزینه سنگینی را به ستاد مبارزه با مواد مخدر تحمیل می کند.
کرمی بیان کرد: با این حال جهت کاهش جرائم خرد و افزایش ضریب امنیتی با اولویت پاکسازی از حضور معتادین کارتن خواب در مناطق تاریخی، گردشگردی، زیارتی، طرح نوروزی ساماندهی معتادان متجاهر در چند ماهه آغاز سال با حمایت مالی ستاد مبارزه با مواد مخدر در مرکز استان اجرایی می شود.
وی تصریح کرد: ایجاد اشتغال معتادان بهبودیافته به‌ طور جدی در دستور کار شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس قرار گرفته که اقدام اخیر در خصوص راه‌اندازی مراکز اشتغال و توانمندسازی معتاد بهبودیافته در مرکز ماده 16 شیراز برای اولین بار موید این مهم است.
کرمی اعلام کرد: در حال حاضر 221 نفر از بهبودیافتگان با همکاری کارآفرینان و خیرین مشغول به کار شده‌اند و طی پیگیری‌ها و هماهنگی‌ها و نشست‌های متعدد با دستگاه‌های متولی امر اشتغال و خیرین و کارآفرینان متقاضی طی دستور استاندار فارس، اقدامات قابل‌توجهی نظیر ایجاد مشوق‌هایی شامل تامین حق پرداخت بیمه، اعطای تسهیلات و خدمات دیگر در دهکده «سلامی» پیش‌بینی‌شده است.
وی ادامه داد: ظرفیت مرکز ماده 16 شیراز 400 نفر است و با توجه به آمار نزدیک به سه هزار نفری معتادان متجاهر و کارتن‌خواب ضرورت دارد از ظرفیت مراکز خصوصی شامل کمپ‌ها جهت ساماندهی معتادان متجاهر بهره‌گیری شود.
کرمی تاکید کرد: این اقدام در راستای اجرای تبصره 2 ذیل ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر صورت پذیرفته و با توجه به همه نظارت‌های انجام‌شده دور از ذهن نیست که حادثه ای مانند مورد اخیر در مراکز اتفاق بیافتد که پس از اطلاع از وقوع ضرب و شتم در یکی از مراکز درمانی ظرف همان روز از طریق کمیسیون ماده 26 بهزیستی و دستگاه قضایی با افراد خاطی برخورد قضایی صورت گرفت و ضمن جلب متهمین، مرکز پلمپ و پروانه فعالیت آن ابطال شد.
وی افزود: در ادامه نظارت‌ها به‌ صورت حضوری، سرزده و مانیتورینگ بر مراکز شدت یافته و اقدامات سخت‌گیرانه در کمیسیون مربوطه جهت پیشگیری از هرگونه تخلف در نظر گرفته شده است که البته نمی‌توان با یک اتفاق در یکی از مراکز، همه فعالیت‌های صورت پذیرفته را نادیده گرفت.
منبع: شبستان


کد مطلب: 23293

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/23293/مناطق-تاریخی-گردشگری-فارس-معتادان-متجاهر-پاکسازی-می-شوند

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir