۰
plusresetminus

جست‌وجوی پول مفت در میان «صفر و یک‌»ها

تاریخ انتشارسه شنبه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۱۴
۷۱ درصد جرائم فضای سایبری استان فارس مربوط به حوزه مالی و اقتصادی است.
جست‌وجوی پول مفت در میان «صفر و یک‌»ها
رئیس پلیس فتا استان فارس با بیان اینکه کشف پرونده‌های جرائم سایبری ۲۷ درصد در استان فارس افزایش داشته‌ است، گفت: ۷۱ درصد جرائم فضای سایبری استان فارس مربوط به حوزه مالی و اقتصادی است.
سرهنگ حشمت سلیمانی، از کاهش 15 درصدی وقوع جرائم سایبری در سال 99 خبر داد و اظهار داشت: در زمینه کشف پرونده‌های جرائم سایبری 27 درصد در استان فارس افزایش داشته‌ایم که در این راستا تعداد زیادی از مجرمین سایبری دستگیر شدند.
وی با اشاره به اینکه اولویت پرونده‌های جرائم سایبری به ترتیب کلاهبرداری اینترنت، برداشت اینترنتی غیر مجاز و مزاحمت اینترنتی بوده است، افزود: 37 درصد از جرائم فضای مجازی پارسال این استان مربوط کلاهبرداری‌های اینترنتی (به واسطه سایت‌های آگهی محور از جمله دیوار و یا شیپور) و 34 درصد مربوط به برداشت غیرمجاز یا فیشینگ بوده است.
رئیس پلیس فتا استان فارس با بیان اینکه 71 درصد جرائم فضای سایبری مربوط به حوزه مالی و اقتصادی است، گفت: همچنین سال گذشته هتک حیثیت و نشر اکاذیب 13 درصد و تهدید، اخاذی و مزاحمت‌ها 15 درصد افزایش داشته است.
سرهنگ سلیمانی با بیان اینکه پلیس فتا استان با راه‌اندازی مرکز فوریت‌های سایبری در تمام روز‌های هفته به صورت 24 ساعته آمادگی لازم برای رسیدگی به شکایت مردم و ارائه مشاوره دارد، بیان کرد: شهروندان در ایام تعطیل می‌توانند با تماس با شماره 09380 با کارشناسان این پلیس ارتباط برقرار کنند.
وی در ادامه اظهار کرد: علی‌رغم اینکه پارسال شاهد کاهش عقوبات در استان بوده‌ایم و با توجه به شیوع بیماری کرونا، در بحث پیشگیری و آگاه‌سازی مردم با تولید محتوا با موضوعات پیشگیرانه سایبری و انتشار در بین کانال‌ها و گروه‌ها فعالیت‌های مهمی انجام شد.
این مقام انتظامی در استان با تاکید بر اینکه کاربران فضای مجازی به‌ویژه بانوان از انتشار اطلاعات خصوصی و عکس‌های شخصی در فضای مجازی خودداری کنند و توجه داشته باشند فضای مجازی حریم شخصی نیست، تصریح کرد: در حوزه انتشار فیلم و عکس شاهد افزایش 5 درصدی جرائم بوده‌ایم.
سرهنگ سلیمانی گفت: همچنین کارشناسان پلیس فتا این استان با رصد ویژه فضای مجازی 35 سایت و کانال تبلیغاتی شرط بندی و قمار با هماهنگی مقام قضایی در این استان شناسایی و مسدود کردند.
رئیس پلیس فتا استان فارس ادامه داد: سال گذشته 36 تفاهم نامه در جهت پیشگیری جرائم سایبری با سازمان‌ها و ارگان‌ها از جمله دانشگاه‌ها، صدا وسیما، اداره کار، آموزش و پرورش، شهرداری و غیره به امضاء رسیده و در این راستا با برگزاری کلاس، آموزش‌های لازم به افراد داده شده است.
وی درباره خرید‌های اینترنتی و سوء استفاده کلاهبرداران دراین فضا به کاربران مجازی هشدار داد و گفت: با توجه به گسترش شیوع ویروس کرونا، افزایش کسب و کار مجازی، خرید‌های اینترنتی افزایش یافته که ضروری است کاربران هنگام خرید از این سایت‌ها از هویت اصلی آن‌ها مطلع شوند.
سرهنگ سلیمانی به همه کاربران فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی توصیه کرد ضمن بهره‌برداری صحیح از فضای سایبر از انتشار هرگونه کلیپ صوتی و تصویری در تضاد با ارزش‌ها و هنجار‌های اجتماعی و فرهنگی به نحوی که باعث توهین و یا جریحه‌دار شدن احساسات عمومی در جامعه شود، اکیدا خودداری کنند.
منبع: ایسنا
 
کد مطلب : ۲۳۴۵۸
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما