۰
plusresetminus

برگزیدگان جایزه پژوهش‌های ادبی سیمین در شیراز معرفی شدند

تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۲۷
۶ مقاله مربوط به پژوهش‌های ادبیات داستانی و نیز ۶ مقاله با موضوع سیمین دانشور، به عنوان آثار برتر معرفی شدند.
برگزیدگان جایزه پژوهش‌های ادبی سیمین در شیراز معرفی شدند
در این آیین که شامگاه سه‌شنبه در تالار حافظ شیراز برگزار شد، ۶ مقاله مربوط به پژوهش‌های ادبیات داستانی و در بخش ویژه نیز ۶ مقاله با موضوع سیمین دانشور، به عنوان آثار برتر معرفی شدند.
دبیر همایش و رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری شیراز با بیان اینکه نخستین همایش ملی یکصدمین زادروز سیمین دانشور همزمان با هفته شیراز برپا شد اظهار داشت: این همایش با هدف گردآوری و ارائه نتایج پژوهش های علمی و دانشگاهی در کنار آثار هنرمندان و نویسندگان حوزه ادبیات داستانی برگزار شد تا این چهره فاخر ادبی و فرهنگی شهر شیراز و کشورمان ، بیش از گذشته به مردم این شهر معرفی شود.
مرتضی جعفری در ادامه افزود: این همایش در دوبخش اصلی و ویژه به مدت یک روز در شیراز برگزار شد که پس از بررسی ۷۶ مقاله دریافتی از سراسر کشور ، درنهایت در بخش اصلی، ۱۲ برگزیده در دو بخش معرفی شدند.
در مراسم اختتامیه همایش پژوهش های ادبی سیمین، صابر سهرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و همچنین دهقانی، مسئول کمیسیون گردشگری شورای شهر شیراز در سخنانی ضمن اشاره به نقش مهم آثار سیمین دانشور در ادبیات داستانی، یاد و خاطره این نویسنده شهیر و همچنین مرحوم منصور اوجی ، شاعر فقید شیرازی را گرامی داشتند.
ابوالقاسم فقیری از صاحب نظران عرضه ادبیات داستانی و استاد حوزه فرهنگ عامه مردم شیراز نیز در سخنانی با اشاره به بخش هایی از بزرگترین اثر فاخر سیمین دانشور و نقش فرهنگ عامه مردم شیراز در کتاب سووشون اظهار داشت: سووشون داستانی است همه چیز تمام و خواندنی که در آن عشق و محبت ، گذشت ، مردم دوستی و مقاومت در مقابل مشکلات ، به شکلی هنرمندانه در قالب داستان نگاشته شده است.
مصطفی ندیم استاد دانشگاه شیراز و یکی از برگزیدگان این همایش، موضوع مقاله منتخب خود را، نقش فرهنگ عامه در رمان سووشون بیان کرد و گفت: استفاده از واژگان گویش شیرازی ، اصطلاحات ، ضرب المثل ها و حتی اشاره به مکان های عامه مردم شیراز باعث شده تا این اثر در بحث فرهنگ عامه ، دارای ارزش خاصی باشد.
در پایان این همایش یک روزه، ضمن تجلیل از برگزیدگان ، از پوستر جشنواره داستان کودک با عنوان سفرهای جادویی رونمایی شد.
سیمین دانشور نویسنده و مترجم متولد هشتم اردیبهشت ۱۳۰۰ در شیراز بود، وی نخستین زن ایرانی بود که به صورتی حرفه‌ای در زبان فارسی داستان نوشت. مهم‌ترین اثر او رمان سووشون است که نثری ساده دارد و به ۱۷ زبان ترجمه شده‌است. دانشور، همراه همسرش جلال آل احمد، عضو کانون نویسندگان ایران بود و در نخستین انتخابات (فروردین ۱۳۴۷) به عنوان رئیس کانون نویسندگان ایران برگزیده شد. دانشور ۱۸ اسفند ۱۳۹۰ در تهران درگذشت.
منبع: ایرنا
کد مطلب : ۲۳۵۲۸
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما