۰
plusresetminus
رئیس انجمن کتاب فارس:

بررسی آثار جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان فارس در انجمن‌های کتاب شهرستان‌های فارس

تاریخ انتشاريکشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۲۳
رئیس انجمن کتاب فارس گفت: این دوره از جام باشگاه‌ها به صورت نیمه‌متمرکز و با محوریت شهرستان‌ها انجام می‌شود.
جمشید رضایی؛ رئیس انجمن کتاب فارس/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
جمشید رضایی؛ رئیس انجمن کتاب فارس/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
به گزارش حافظ خبر؛ جمشید رضایی، رئیس انجمن کتاب فارس در فراخوانی از همه کسانی که فعالیت‌های گروهی کتاب‌خوانی برای کودکان و نوجوانان به هر سبک، شیوه و گونه‌ای دارند، خواست تا با فرستادن گزارش‌های خود، به جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان بپیوندند.
رضایی افزود: این گروه‌ها بایستی پس از نام‌نویسی در بخش جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان سامانه شبکه ترویج کتاب‌خوانی کشور به نشانی http://bookpromotion.ir، گزارش کارکرد خود را به انجمن‌های کتاب شهرستان دهند.
رئیس انجمن کتاب فارس ادامه داد: داوری گام نخست این جشنواره در انجمن کتاب هر شهرستان از روز ۱ تیرماه تا ۱۰ تیرماه ۱۴۰۰ انجام خواهد شد و گروه‌های برتر هر شهرستان، به‌طور مستقیم، به مرحله کشوری جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی راه خواهند یافت.
وی با اشاره به اینکه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌های گوناگون دولتی و غیردولتی، پنجمین دوره جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان را در کشور برگزار می‌کند، بیان داشت: جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان در بخش‌هایی همچون باشگاه برگزیده، نامه به نویسنده، فیلم موبایلی شناخت کتاب و نویسنده برگزیده، مهدکودک برگزیده و تسهیلگر برگزیده برگزار خواهد شد. همچنین امسال بخش کتاب‌فروشی‌های پویای برتر که با این جشنواره همکاری داشته‌اند نیز به بخش‌های جشنواره افزوده شده است.
رضایی خاطرنشان کرد: در جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی، اعضای باشگاه‌ها پس از راه‌اندازی و نام‌نویسی، هر یک از اعضا، کتاب‌هایی را که خوانده‌اند در فضای فیزیکی یا مجازی باشگاه، معرفی و بررسی خواهند کرد. این کار با دست‌به‌دست شدن کتاب‌ها در هر باشگاه‌ها ادامه خواهد یافت و ازاین‌رو کتاب‌های بیشتری با نظر همه اعضا خوانده می‌شود. در طول برپایی باشگاه‌ها و با خواندن کتاب‌های بیشتر، اعضا تصمیم می‌گیرند که برای یک نویسنده یا پدیدآور کتاب، ‌نامه‌ای بنویسند. همچنین اعضا برای معرفی، بررسی، یا بازآفرینی داستان کتاب، یک کلیپ خلاقانه کوتاه تهیه می‌کنند و اگر دوست داشتند، آن را در فضاهای شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند. مستندات باشگاه‌ها شامل برگزیده نامه‌های نوشته‌شده و کلیپ‌های ساخته‌شده، به همراه گزارش مکتوب تسهیلگر باشگاه درباره اقدامات باشگاه و جلسات برپا شده است.
رئیس انجمن کتاب فارس گفت: همان‌گونه که در شیوه‌نامه جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان آمده است، این دوره از جام باشگاه‌ها به صورت نیمه‌متمرکز و با محوریت شهرستان‌ها انجام می‌شود. بدین معنا که باشگاه‌های کتاب‌خوانی مستندات شامل گزارش فعالیت‌ها و پرونده کلی باشگاه را به دبیرخانه شهرستان ارسال کرده و دبیرخانه‌های محلی به ارزیابی و داوری این آثار رسیده می‌پردازند. درنهایت هر شهرستان برگزیدگان نهایی را به دبیرخانه مرکزی معرفی می‌کند.
 
باشگاه‌های کتاب‌خوانی می‌توانند به یکی از شیوه‌های زیر، آثار خود را به دبیرخانه شهرستان (مستقر در فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان) تحویل نمایند:
١. ارسال مدارک از طریق سایت شبکه ترویج کتاب‌خوانی به آدرس اینترنتی Www.bookpromotion.ir در این سایت یک فرم با عنوان ارسال آثار و مستندات باشگاه‌های کتاب‌خوانی تهیه‌شده است و تسهیلگران می‌بایست برای ارسال آثار به این نکات توجه کنند.
الف. در قسمت ورود به فرم از نام کاربری و رمز عبوری که باشگاه خود را ثبت کرده‌اید استفاده کنید.
* اگر رمز را فراموش کرده‌اید از همان‌جا گزینه فراموشی رمز را استفاده کنید.
ب. پس از ورود به فرم مشخصات فردی خود را کامل وارد کنید.
ج. یک پرونده حداکثر با حجم ٢٠ مگابایت و در قالب pdf از قبل که حاوی فعالیت‌های باشگاه شما است آماده کنید و در قسمت ارسال پرونده باشگاه بارگذاری کنید.
د. حداکثر ١٠ نامه از اعضای باشگاه را اسکن یا با گوشی موبایل عکس باکیفیت بگیرید و در قسمت ارسال نامه‌های باشگاه بارگذاری کنید.
ه. فیلم‌های معرفی کتاب توسط اعضای باشگاه را حداکثر در ۵ فیلم در سایت آپارات و یا اینستاگرام بارگذاری کنید و لینک این فیلم‌ها را در قسمت ارسال فیلم‌های باشگاه جای گذاری کنید.
توجه داشته باشید اگر فیلم‌ها را در اینستاگرام بارگذاری می‌کنید حتماً اینستاگرام شبکه ترویج کتاب‌خوانی ایران به آدرس http://instagram.com/bookpromotion.ir را دنبال نمایید تا داوران بتوانند به این فیلم‌ها دسترسی داشته باشند؛ در پایان گزینه ارسال آثار را کلیک نمایید.
٢. ارسال آثار از طریق لوح فشرده: آن دسته از مربیان و تسهیلگرانی که دسترسی به اینترنت ندارند می‌توانند آثار خود را در یک لوح فشرده با شرایط زیر به دبیرخانه ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان محل سکونت خود ارسال کنند.
الف. در لوح فشرده ۳ فولدر مجزا آماده کنید.
ب.یک فولدر با نام پرونده باشگاه نام‌گذاری شود.
*در این فولدر پرونده فعالیت‌های کتاب‌خوانی باشگاه در قالب فرمت PDF حداکثر در ٢٠ مگابایت بارگذاری شود.
* سایر فعالیت‌ها مانند عکس و فیلم‌های فعالیت باشگاه را می‌توانید در آن جای گذاری کنید.
پ. یک فولدر با عنوان نامه‌های باشگاه نام‌گذاری و ۱۰ نامه از نامه‌های اعضا که اسکن یا از آن‌ها عکس باکیفیت گرفته‌شده است در این فولدر جای گذاری شود.
ت. یک فولدر با عنوان فیلم‌های معرفی کتاب نام‌گذاری شود و حداکثر ۵ فیلم از فیلم‌های معرفی کتاب در آن قرار داده شود. در اینجا نیازی نیست که فیلم‌ها در فضای مجازی بارگذاری شود. اصل فیلم بلامانع است.
۳. ارسال آثار به روش پستی: آن دسته از تسهیلگران و مربیان که امکان ارسال آثار به دو روش بالا برای آنان مقدور نباشد می‌توانند آثار و مستندات باشگاه کتاب‌خوانی خود را به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان محل سکونت خود تحویل دهند تا پس از بررسی آثار برتر به دبیرخانه مرکزی ارسال شوند.
الف. تعداد نامه‌های اعضای باشگاه‌ها حداکثر ۱۰ نامه باشد.
ب. فیلم‌های معرفی کتاب باشگاه در قالب یک لوح فشرده و حداکثر ۵ فیلم باشد.
 
نحوه داوری و ارسال آثار مرحله شهرستان
داوری مرحله نخست (شهرستان) از تاریخ ۱ تیرماه لغایت ۱۰ تیرماه ۱۴۰۰ است.
الف. دبیرخانه‌های ترویج کتاب‌خوانی مستقر در ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی هر شهرستان پس از جمع‌آوری آثار رسیده به دبیرخانه با سه روش فوق با استفاده از شاخص‌های داوری که از سوی دبیرخانه مرکزی اعلام شده است به داوری آثار و مستندات باشگاه‌های کتاب‌خوانی در تاریخ مشخص شده خواهند پرداخت.
ب. پس از داوری آثار در هر بخش با توجه به شاخص‌های اعلامی
– پنج باشگاه برگزیده به همراه تمامی مستندات
– پنج فیلم برگزیده باشگاه‌های شهرستان
– پنج نامه برگزیده باشگاه‌های شهرستان
را معرفی و به دبیرخانه مرکزی ارسال نمایید.
تبصره
شهرستان‌های دارای ۱ تا ۵۰ باشگاه کتاب‌خوانی حداکثر ۵ اثر برگزیده در هر بخش
شهرستان‌های دارای ۵۰ تا ۱۰۰ باشگاه کتاب‌خوانی ۸ اثر برگزیده در هر بخش
شهرستان‌های دارای ۱۰۰ تا ۲۰۰ باشگاه کتاب‌خوانی ۱۰ اثر برگزیده در هر بخش
شهرستان‌های دارای بیش از ۲۰۰ باشگاه کتاب‌خوانی ۱۵ اثر برگزیده در هر بخش
به دبیرخانه مرکزی ارسال کنند.
 
نحوه ارسال آثار به دبیرخانه مرکزی
دبیرخانه‌های ترویج کتاب‌خوانی در ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی به سه شکل می‌توانند آثار برگزیده را به دبیرخانه مرکزی ارسال کنند:
الف. آثار برگزیده فیزیکی یا پستی را به همان شکل ارسال کنند.
ب. آثار برگزیده که به صورت لوح فشرده ارسال شده‌اند به دو روش زیر ارسال شود:
* لوح فشرده باشگاه‌های برگزیده را به همان شکل دریافتی با تمامی مستندات به دبیرخانه مرکزی ارسال شود
* برگزیده‌های بخش‌های دیگر را در یک لوح فشرده مجزا ارسال نمایید.
ج. آثار الکترونیکی که در سایت به دبیرخانه ارسال شده‌اند پس از داوری آثار توسط اعضای داوران طی نامه‌ای به دبیرخانه مرکزی معرفی شود.
در هر شهرستان دبیرخانه ترویج کتاب‌خوانی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی یک کتاب‌فروشی برتر را با توجه به شاخصه‌های تعیین شده در شیوه‌نامه پنجمین دوره جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان (صفحه ۱۷ و ۱۸) به دبیرخانه مرکزی معرفی نماید.
 
گزارشگر : محمدمهدی اسدزاده
کد مطلب : ۲۳۵۹۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما