۰
plusresetminus

پایان همایش «شعر و چاووش رضوی» در بوانات

تاریخ انتشارچهارشنبه ۲ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۱
دهمین همایش شعر و چاووش رضوی استان فارس همزمان با دهه کرامت و دهمین یادواره حضرت شاه میرحمزه(ع) در روستای امامزاده بزم شهرستان بوانات برگزار شد.
دهمین همایش شعر و چاووش رضوی در بوانات
دهمین همایش شعر و چاووش رضوی در بوانات
به گزارش حافظ خبر؛ همزمان با ایام دهه کرامت، دهمین همایش شعر و چاووش رضوی استان فارس همراه با دهمین یادواره حضرت شاه میرحمزه(ع) عصر دیروز، اول تیرماه در روستای امامزاده بزم شهرستان بوانات برگزار شد.
 حسین برزگر، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بوانات در این همایش با بیان اینکه چاووش‌خوانی در فهرست میراث معنوی ایران به نام شهرستان بوانات ثبت ملی شده است، گفت: بوانات خواستگاه هنر و ذوق هنری است و داشتن چنین هنرمندان متعهد و با اخلاقی مایه افتخار هستند.
وی افزود: عالی‌‌ترین ارزش وجودی انسان در نظام خلقت، عبودیت حق تعالی است که شکل و فرم ویژه آن از زیباترین جلوه‌های استعداد هنری یک انسان می‌تواند باشد. انسان مسلمان، لحظه‌های عبادتش، هنگامه نمایش عشق و دلدادگی او با خدا است که آن را با هیچ‌چیز جایگزین نمی‌کند.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بوانات با اشاره به اینکه زیارت و حضور در آستان مقدس اولیای حق، از پربارترین نمونه‌های این تجلی و نمایش دلدادگی است که  زائر عارف دلباخته، پیوسته آن را از خداوند طلب می‌کند، ادامه داد: در طول تاریخ، مسلمانان برای انجام زیارت، جان و مال خود را فدا کرده‌اند و در این راه سختی‌ها را به جان خریده‌اند تا بتوانند لحظاتی در حرم اهل بیت علیهم السلام، از فیض آنان بهره ببرند. از جمله این سنت‌ها که نشانی از تعظیم شعائر و تقوای قلوب مؤمنان است، سنت «چاووشی‌خوانی» است. چاووشی‌خوانی چنین بوده است که کاروان عشق، هنگام عزیمت به خانه خدا و عتبات عالیات عطر صلوات و سلام بر محمد و آل‌محمد صلی الله علیه و آله و سلم را در فضای شهر و روستا و در کوچه پس کوچه‌های آن به مشام شیعیان می‌رساندند.
یادآور می‌شود، در این همایش شاعران برتر استان فارس و شهرستان بوانات با قرائت اشعار خود در مدح و ثنای امام هشم و ولی‌نعمت مردم ایران زمین و دهه کرامت و بزرگداشت امامزادگان  شهرستان، دهمین یادمان امامزاده شاه میرحمزه ابن موسی الکاظم(ع) را گرامی داشته و از پیرچاووشان رضوی تجلیل شد. برادران برزگر از روستای فخرآباد، عطاءالله اسلامی و سید اکبر صفری ازشهر مزایجان، حسن زارعی و سید آقا خادمی از روستای امامزاده بزم به اجرای این آیین ملی پرداختند.
 
گزارشگر : محمدمهدی اسدزاده
کد مطلب : ۲۳۵۹۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما