۰
plusresetminus

پایان جشنواره شعر رضوی غرب فارس

تاریخ انتشاريکشنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۴۸
آیین پایانی دومین دوره جشنواره شعر رضوی غرب استان فارس برگزار شد.
دومین جشنواره رضوی غرب استان فارس
دومین جشنواره رضوی غرب استان فارس
به گزارش حافظ خبر؛ سلیمان شریفی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فیروزآباد و دبیر دومین جشنواره استانی شعر رضوی منطقه غرب فارس در آیین پایانی دومین جشنواره استانی شعر رضوی منطقه غرب فارس گفت: شعر ولايى و آئینی ارزش معنوى فراوانى دارد؛ زيرا شاعر آئینی با كلام رسا و هنر الهى خويش، پیام دین و شریعت اسلامی و امامان و معصومین(ع) را به مردم می‌رسانند و با خواندن مردم به اطاعت و پيروى از آن‌ها، راه و طریق رستگاری و حيات طيّبه و مدينه فاضله الهى را به آن‌ها مى‌شناساند.
شریفی افزود: همواره سروده‌هایی با درون‌مایه، مدح و ثناى اهل‌بيت، گفتمان و ارزش‌های دین مقدس اسلام و کرامات و فضائل این خاندان جلیل‌القدر، مقدس و نماد احسان است.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فیروزآباد ادامه داد: دبیرخانه دومین جشنواره شعر رضوی، محورهای جشنواره را ابعاد نورانی زندگی حضرت امام رضا (ع)، در وصف و فراق حضرت امام رضا(ع)، سفر تاریخی حضرت امام رضا(ع) از مدینه تا توس، حضرت امام رضا(ع) و جهان اسلام، حضرت امام رضا(ع) و عدالت‌خواهی و اثرگذاری امروزی بارگاه قدسی حضرت امام رضا(ع) و مشهد مقدس در جنبه‌های گوناگون زندگی مردم، دانست.
دبیر دومین جشنواره‌ی شعر رضوی غرب استان فارس با اشاره به حضور شاعران برجسته در دومین جشنواره شعر رضوی منطقه غرب فارس، همه آثار دریافتی را دارای ارزش معنوی، کیفیت بالا و جایگاه ویژه‌ای برشمرد و یادآور شد: شعر در شکل‌گیری هویت ایرانی اسلامی و ترویج فرهنگ دینی ما جایگاه والایی دارد.
شریفی جشنواره شعر رضوی را رویداد مهم و غنی فرهنگی خواند و حضور پررنگ شعرای منطقه را از رخدادهای دومین دوره جشنواره دانست که به همبستگی آنها می‌انجامد و بیان داشت: فراخوان این جشنواره در تیر ماه سال جاری منتشر شد که پس از پایان مهلت ارسال آثار، یکصد و پنج سروده از ۶۸ شاعر هشت شهرستان منطقه غرب فارس به دبیرخانه رسید.
وی با بیان این که دکتر نادر فخرآور و یاسمن جم‌پوری داوری این جشنواره را بر دوش داشته‌اند، گفت: جشنواره‌های شعر همیشه از حساسیت بالایی برخوردار هستند و شرایط ویژه کرونایی امسال هم این سختی را دو چندان کرد؛ هرچند داوران جشنواره با دقت زیاد پس از خوانش چند باره اشعار فرستاده شده، سروده‌ها را بر پایه ویژگی‌های شعری بررسی و 5 تن را برگزیدند.
گفتنی است آیین پایانی دومین جشنواره استانی شعر رضوی غرب فارس، امسال با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و بر بستر مجازی برگزار شد. نخستین دوره جشنواره شعر رضوی غرب استان فارس، مردادماه 1398 در شهرستان کازرون برگزار شد.
 
شعر کلاسیک:
1-راضیه عربی با شعر «و قبل از آن که مرا حجم باتلاق بگیرد»: برخورداری از بیانی نو و تصویرآفرینی‌های خیال‌انگیز و استفاده همه‌جانبه از ظرفیت‌های شعری
2- شهلا امیری با شعر «نمی‌شود که به شوقت کبوتری برسد»: استفاده از زبان و ساختاری نو و امروزی در شعر  و قدرت بیان احساس
3-نسرین مرادی با شعر «از حریم چشم‌هایم یک نگاه آورده‌ام»: به کارگیری زیبای واژگان و گرفتن بار معنایی مناسب از آن‌ها وهمچنین نگاه کردن از دریچه‌ای نو و امروزی به پیرامون خود
داوران همچنین رضا شایسته‌نیا برای شعر از آستان قدس پیامی رسیده است و سجادحیدری برای شعر صدای خسته برای تو هدیه آوردیم را برای کشف‌های شاعرانه و بهره‌گیری از بیانی نو و امروزی و استفاده خوب و زیبا از احساس، شایسته تقدیر دانست.
بخش شعر نو: هیات داوران هیچ شعری را دارای احراز مقام ندانست.
در این دوره از جشنواره شاعران ۹ شهرستان فیروزآباد، شیراز، فراشبند، کازرون، کوهچنار، نورآباد ممسنی، سپیدان، رستم و کوار حضور داشتند.
گزارشگر : محمدمهدی اسدزاده
کد مطلب : ۲۳۶۱۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما