۰
plusresetminus
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس:

سروده‌های حماسه، سمند صاعقه زین کرده‌اند در دریای غزل‌

تاریخ انتشارسه شنبه ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۰۵
باز دفتری گشوده شد ز عشق، تا سروده‌هامان را باز خوانیم؛ سروده‌هایی که سمند صاعقه، زین کرده‌اند تا ما را دوباره در دریایی از غزل‌های حماسه شناور سازند.
صابر سهرابی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
صابر سهرابی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
به گزارش حافظ خبر؛ به افتخار هفته شعر و ادب پارسی و فرا رسیدن هفته دفاع مقدس در آیین شب شعری با عنوان "قاب ارغوان" پوستر «اولین نمایشگاه کتاب غیر حضوری قاصدک مهر» و همچنین کتاب «ندیدن دلیل نبودن نبود» مرتضی کشاورز با مراسم امضای پوستر در آرامگاه شیخ اجل سعدی شیرازی با حضور سرهنگ پاسدار سعید کوشکی جهرمی مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس فارس، صابر سهرابی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و شعر خوانی جمعی از شاعران به نام استان فارس، رونمایی شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس سخن را با خوانش سروده‌ای شناخته‌شده‌ از زنده‌یاد نصرالله مردانی اینگونه آغاز کرد: گذشت کشتی خورشید از جزیره موج؛ به غرقه گاه خطر، زین کناره باید رفت/ بپوش جوشن آتش به تن سوار فلق؛ که در مصاف خسان چون شراره باید رفت... 
-باز دفتری گشوده شد ز عشق، تا سروده‌هامان را باز خوانیم؛ سروده‌هایی که سمند صاعقه، زین کرده‌اند تا ما را دوباره در دریایی از غزل‌های حماسه شناور سازند. سروده‌هایی که برای‌مان از شیرمردان بیشه عشق سخن می‌گویند و یادها را با نسیم مهرشان نوازش می‌کنند. در این گعده نشسته‌ایم و بازمی‌شنویم آهنگ روزهای شهادت عاشقانه عارفان سبک‌بال را که بر بال فرشتگان می‌نشستند و بر افلاک پرواز می‌کردند. آنان که آهنگ‌شان پاسداری از میهن و ارزش‌های والای انسانی آموخته در مکتب حسین بود و مکتب حسین، مکتب آزادگی، دادخواهی و انسانیت است.
-حسین وارث آدم، وارث نوح، وارث ابراهیم، وارث اسماعیل، وارث موسی، عیسی، محمد و علی، وارث همه آزادگان بشر، در آموزشگاه عاشورایش‌ می‌آموزد که خون بر شمشیر پیروز است؛ خون‌هایی مقدس که بر شمشیر جهان‌خواران پیروز شد، شاید بزرگترین سروده انقلاب و دفاع مقدس ما، این بود. خون سرداران شهید سرافراز و بلندنامی که در نبردگاه حق بر باطل، حقانیت خود را بر شمشیر‌های آخته فتنه‌گران جهانی، فریاد کشیدند. چه امروز اربعینی را می‌بینیم که دگربار، شیعیان حسین، دست در دست هم، شانه به شانه هم، گرد می‌آیند تا سرود رهایی‌بخش یگانه عاشورا را بخوانند و جهانیان بدانند که حسین، رمز ایستادگی و مانایی در همه تاریخ است.
-سلام بر حسین، سلام بر یاران حسین، سلام بر عاشورای حسین، سلام بر زینب مادر عاشورای حسین، سلام بر آنان که پرچم حسین را در همه گذرگاه‌های تاریخ برافراشتند و سلام بر خمینی، پور حسین که رستاخیر حسینی را بار دیگر با خیزشش به جهانیان نشان داد. سلام بر بسیجی‌های او که چون یاران حسین بر تاریکی طاغوت‌های روزگار تاختند و با خون خویش، درخت اسلام، آزادگی و دادخواهی را آبیاری کردند. حسین، این امام عاقلانه‌های عاشقانه‌های عارفانه‌های سرخ شهادت، منادی آزادگی و داد است که با رقص خون در پهن‌دشت کربلای عاشورایش، زندگی سرافرازانه و آزادانه را بر تارک تاریخ نوشت تا راهی برای همه باشد؛ و دفاع مقدس ما، مقدس شد چراکه پیامدی بزرگ از مکتب حسین بود.
-امروز در فصل اربعین، راهی از عاشورا آمده‌ایم و اینک بر آستان شهدای‌مان سر فرود می‌آوریم که اربعین، فصل شکفتن گل‌های عاشوراست.  پس امروز، همراه با کاروان آزادگان کربلا که می‌آیند تا سرود آزادگی‌شان را بر آرامستان شهدای‌شان بخوانند، ما نیز سرود چهلم آزادگی شهدای‌مان را که میراث‌داران کربلای حسین‌اند، با خویشتن می‌خوانیم./ یادشان گرامی و راه‌شان پررهرو باد.
سردار سعید کوشکی جهرمی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس فارس نیز با اشاره به اینکه به ما برکت انقلاب اسلامی داده شده، گفت: خدا را شاکریم که ما را همراه با شهیدان و ارواح مطهرشان گذاشته و این برکت را بخشیده است و امروز خدا را شاکریم که همه را در مسیر دین خدا قرار داده و افتخار ما است که عزیزان شعرای انقلاب اسلامی و شعرهای دفاع مقدس شان، باعث قوت بخشیدن به شب های عملیات می شد و با خانواده رزمندگان همراه می گشتند و به تعبیری، بزرگراه شهادت را این اشعار روح می داد و روح را پرواز می داد و روح ها را آماده می‌کرد و یادم نمیرود در عملیات مختلفی که توفیق حضور داشتیم، شعر شعرای دفاع مقدس و حتی شاعرانی چون سعدی استفاده می شد.
-با نماز و با شعر های فاخر روح جلا پیدا می کند و امروز شعر قله ای برافراشته در فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است که از عزیز دل من رهبری برجست، این معنا و مفهوم گرفته شده و در یک کلام این لطافت در شعر و روح ایرانی خودش را بیشتر نشان می دهد
در پایان به مناسبت هفته شعر و ادب پارسی و فرا رسیدن هفته دفاع مقدس، رونمایی پوستر «اولین نمایشگاه کتاب غیر حضوری قاصدک مهر» و همچنین کتاب «ندیدن دلیل نبودن نبود» مرتضی کشاورز با مراسم امضای پوستر در آرامگاه شیخ اجل سعدی شیرازی انجام شد و با حضور سرهنگ پاسدار سعید کوشکی جهرمی مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس فارس، صابر سهرابی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، جمعی از شاعران استان فارس پس از شعر خوانی مورد تکریم قرار گرفتند.
شاعران فارس در شب شعر قاب ارغوان دفاع مقدس شیراز/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
گزارشگر : محمدمهدی اسدزاده
کد مطلب : ۲۳۶۳۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما