۰
plusresetminus
اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان

ثبت ملی تعزیه حضرت شاهچراغ (ع)

تاریخ انتشاريکشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۲۳
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از ثبت ملی تعزیه حضرت احمد بن موسی شاه‌چراغ (ع) خبر داد.
ثبت ملی تعزیه حضرت شاهچراغ (ع)
به گزارش حافظ خبر، هادی شه‌دوست شیرازی بیان کرد: تعزیه، ازجمله نمایش‌های آیینی است که به‌طور عمیقی با باورهای شیعی و عشق به خاندان عصمت و طهارت پیوندیافته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: زندگی و شهادت حضرت احمد بن موسی شاه‌چراغ (ع) منبع آفرینش چند نسخه تعزیه بوده و در این تعزیه نامه‌ها، حضرت احمد بن موسی (ع) و برادرانش برای دیدار با برادر خود، حضرت امام رضا (ع)، از مدینه عازم طوس می‌شوند، اما در شیراز، با ممانعت قتلغ خان، حاکم دست‌نشانده‌ی مأمون، روبرو می‌شوند و طی دفاعی جانانه به شهادت می‌رسند.

وی با اشاره به اینکه این ثبت ملی در ایام مابین اربعین حسینی و دهه آخر ماه صفر به انجام رسید، افزود: هم‌زمان با ثبت ملی این اثر تعزیه حضرت احمد بن موسی (ع) به‌صورت زنده برای کارشناسان ثبت ملی وزارتخانه از مسجد جامع عتیق شیراز در مجاورت حرم احمد بن موسی شاه‌چراغ (ع) پخش می‌شد که اتفاقی کم‌نظیر است.

شه‌دوست شیرازی تصریح کرد: علاوه بر اجرای تعزیه حضرت احمد بن موسی شاه‌چراغ (ع)، آیین‌های محرمی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی ناملموس همچون چک‌چکوی استهبان و چاووش‌خوانی بوانات نیز در مسجد جامع عتیق به‌صورت نمادین برگزار شد.
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۳۷۵۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما