۰
plusresetminus

آغاز برنامه های یاد روز حافظ با گشایش سرای اهل قلم و نمایشگاه کتاب

تاریخ انتشارجمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۴۴
بیست و پنجمین دوره برنامه های یادروز حافظ با گشایش نمایشگاه کتاب و سرای اهل قلم در غروب دل انگیزِ آرامگاه خواجه شمس الدین محمد، حافظ شیرازیِ اهل راز آغاز شد/ استاد ادبیات دانشگاه شیراز: نزدیک به یکصد نفر مفسر قرآن، عارف و شاعر در قرون مختلف اسلامی با تخلص یا نام حافظ پدیدار شده اند.
گشایش نمایشگاه کتاب هفته بزرگداشت حافظ در حافظیه/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
گشایش نمایشگاه کتاب هفته بزرگداشت حافظ در حافظیه/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
به گزارش حافظ خبر؛ نخستین بخش از برنامه های یادروز حافظ، «نمایشگاه کتاب حافظ و قرآن» به همت داریوش نویدگویی، مدیر انتشارات بین المللی نوید شیراز با حضور هادی شه‌دوست شیرازی، مدیرکل میراث‌‎فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس؛ مهدی امیدبخش، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، امیرحسین حکمت نیا، مدیر گردشگری شهرداری شیراز آغاز به کار کرد.
در همین ارتباط مدیر انتشارات بین المللی نوید شیراز با بیان اینکه طی 50 سال گذشته بالغ بر 1800 نسخه قرآن با ترجمه های مختلف جمع اوری شده است، اظهارداشت: در زمینه جمع آوری دیوان های حافظ هم اهتمام جدی به خرج داده شده و بالغ بر 1200 نسخه مختلف خطی و چاپ سنگی از دیوان این شاعر بزرگ گردآوری شده که برخی از آنها در قالب این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است.
به گفته وی، دیوان برخی شاعران بزرگ دیگر مانند فردوسی و خیام نیز در کنار دیوان حافظ در معرض دید قرار گرفته است.
مدیر انتشارات بین المللی نوید شیراز در ادامه از چاپ دیوان حافظ تحت عنوان کلک جوهرین به همت هوشنگ حکمتی خبر داد و گفت: در این مجموعه بالغ بر 500 غزل از حافظ با شرح گردآوری شده است.
به گفته نویدگویی، در این کتاب بسیاری از اصطلاحات و اسامی محلات قدیم شیراز مورد اشاره و توضیح قرارگرفته است.
این فعال فرهنگی در پایان سخنان خود، خواستار توجه بیشتر مدیران ارشد استان به مقوله حافظ و حافط شناسی  شد و گفت: امیدواریم مدیران به این موضوع اهتمام بیشتری داشته  باشند تا در برنامه های مختلف هنگام خواندن اشعار شاعران بزرگی مانند حافظ و سعدی دچار اشتباه نشوند.
گشایش «سرای اهل قلم»
پس از آغاز به کار «نمایشگاه کتاب حافظ و قرآن» نوبت به گشایش «سرای اهل قلم» در جوار آرامگاه خواجه شمس الدین محمد رسید. این مراسم با سخنرانی دکتر محمد مرادی، استاد ادبیات دانشگاه شیراز همراه بود.
وی در یک سخنرانی با عنوان «شاعران حافظ و حافظان شاعر» به بررسی شهرت حافظ در میان ادبا، مفسران و عارفان قرون مختلف پس از اسلام پرداخت و گفت: براساس تذکره های موجود نزدیک به یکصد نفر مفسر قرآن، عارف و شاعر در قرون مختلف اسلامی با تخلص یا نام حافظ ظهور کرده اند، اما هیچ کدام نتوانستند جایگاه و شأن خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی را پیدا کنند.
وی با تاکید براینکه جایگاه این افراد در طول تاریخ قابل بحث و بررسی است، تصریح کرد: واقعیت این است که ما نسبت به این مفسران، عرفا و شاعران دچار نوعی فراموشی زمانی و مکانی شده ایم و شمع وجود هنری آنها تحت نام نورانی حافظ، به خوبی دیده نشده است.
مرادی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه در جوار آرامگاه حافظ شاعران و عارفان بزرگی مانند اهلی شیرازی، فرصت شیرازی و ذهبی شیرازی به خاک خفته اند، اما کمتر دیده شده و مورد توجه قرار گرفته اند؛ ابرازداشت: این در حالی است که برپایه آنچه که در برخی تذکره ها آمده شهرت حافظ عموماً از دهه پنجم زندگی اش بوده و از قرن نهم جایگاه شناخته شده تر و والاتری یافته است، بطوری که برخی بزرگان تلاش کرده اند در اندیشه قرآنی و عرفانی حافظ غوطه ور شوند و برخی تلاش کردند در اندیشه شاعری او مستغرق باشند و از او تقلید کنند؛ اما هیچ کدام حافظ نشدند.
ما را در واتساپ دنبال کنید: https://chat.whatsapp.com/L8u9s2fZKaIG9Uxy02GNUo
کد مطلب : ۲۳۷۹۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما