۰
plusresetminus
دانشگاه شیراز

همایش ملی تربیت شهروندی کودکان در شیراز برگزار می شود

تاریخ انتشاردوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۳۵
عضو هیئت علمی و مدیر قطب علمی تربیت شهروندی دانشگاه شیراز اعلام کرد که نخستین همایش ملی «تربیت شهروندی در کودکان؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» با محوریت دانش‌آموزان، طی روزهای هشتم و نهم اسفند امسال به میزبانی این دانشگاه برگزار می‌شود.
همایش ملی تربیت شهروندی کودکان در شیراز برگزار می شود
به گزارش حافظ خبر، محبوبه البرزی دوشنبه ۱۹ مهرماه در یک کنفرانس خبری بیان کرد: قطب علمی تربیت شهروندی دانشگاه شیراز، فعالیت پژوهشی و اجرایی خود را رسما از ابتدای سال گذشته همزمان با شیوع و گسترش همه‌گیری کرونا با همکارانی از دانشگاه شیراز، تهران و مشهد با هدف انجام پژوهش‌های هدفمند در خصوص شناسایی و تبیین فرایندهای تربیت شهروندی در دانش آموزان مقطع ابتدایی آغاز کرد.
 
این مقام مسئول در دانشگاه شیراز افزود: مرکز تأکید ویژه‌ای بر شهروندی و تربیت شهروندی در عصر جهانی‌شدن و جهانی زیستن در پژوهش‌ها و فعالیت‌های آموزشی و ترویجی خود دارد.
 
البرزی اظهار کرد: در ابتدای فعالیت‌های این مرکز، وبینارها، کارگاه‌های آموزشی، پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی متعددی در رابطه با مؤلفه‌ها و شاخص‌های شهروندی و تربیت شهروندی در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی با توجه به بافت خانواده، مدرسه، کتب درسی، سیستم آموزش و پرورش و... ترتیب داده شد.
 
مدیر قطب علمی تربیت شهروندی دانشکده علوم تربیتی وروان‌شناسی دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: این مرکز همکارهای متعددی با سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری، شورای شهر، مرکز مطالعات ادبیات کودک، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آموزش و پرورش و معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شیراز داشته است. 
 
وی با بیان اینکه متأسفانه هنوز فرهنگ لازم برای زندگی جمعی سالم که با مشارکت، همکاری، احترام به حقوق خود و دیگران، بهره‌برداری مناسب از منابع طبیعی و زیست مسالمت‌آمیز با طبیعت و محیط در افراد جامعه شکل نگرفته است، به بیان ضرورت برگزاری این همایش پرداخت و گفت: ضرورت تعلیم و تربیت در این خصوص به ‌ویژه در سال‌های اولیه بسیار زیاد است، به‌ همین ترتیب برگزاری همایشی ملی که متخصصان و صاحب‌نظران و پژوهشگران فرصتی برای هم‌اندیشی و تبادل افکار و تجارب داشته باشند، ضروری است و اهمیت بسزایی دارد.
 
البرزی با تاکید بر اینکه دغدغه و مسئولیت‌پذیری محققان قطعا در ارائه‌ی راهکارهای آموزشی و تربیتی مؤثر است،به نقش هنر، ادبیات، معماری، آموزه‌های دینی، فلسفه، جامعه‌شناسی، اقتصاد و فرهنگ به‌عنوان ارکان اساسی در تربیت شهروندی دانش‌آموزان اشاره و برگزاری این همایش را فرصتی برای فعالیت‌های بین‌رشته‌ای در حوزه‌ تربیت شهروندی عنوان کرد.
 
وی همچنین به معرفی محورهای همایش از جمله تربیت شهروندی و جایگاه آن در نظام تعلیم و تربیت؛ تربیت شهروندی در عصر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات؛ تربیت شهروندی، خانواده و سبک زندگی؛ تربیت شهروندی، هنر و ادبیات؛ تربیت شهروندی، برنامه‌ریزی درسی و مدیریت آموزشی؛ تربیت شهروندی و علوم ورزشی؛ تربیت شهروندی و علوم ورزشی و تربیت شهروندی، نخبگی و هدایت استعدادهای برتر اشاره کرد.
 
مدیر قطب علمی تربیت شهروندی دانشکده علوم تربیتی وروان‌شناسی دانشگاه شیراز از برگزاری کارگاه‌ها و نمایشگاه‌های مختلف و همین‌طور پنل اختصاصی «تجارب آموزشی و پرورشی طرح شهاب (شناسایی و هدایت استعدادهای برتر)» به‌عنوان برنامه‌های جنبی همایش هم خبر داد.
 
البرزی خاطرنشان کرد: طبق فراخوان اعلام ‌شده از سوی دبیرخانه نخستین همایش ملی تربیت شهروندی کودکان؛ علاقه‌مندان می‌توانند چکیده مقالات خود را تا ۱۵آذرماه به دبیرخانه همایش ارسال و برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس https://citizenshipeducation.shirazu.ac.ir مراجعه کنند.
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۳۸۲۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما