دانشگاه شیراز

همایش ملی تربیت شهروندی کودکان در شیراز برگزار می شود

19 مهر 1400 ساعت 16:35

گزارشگر : منیره خسروبیگ

عضو هیئت علمی و مدیر قطب علمی تربیت شهروندی دانشگاه شیراز اعلام کرد که نخستین همایش ملی «تربیت شهروندی در کودکان؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» با محوریت دانش‌آموزان، طی روزهای هشتم و نهم اسفند امسال به میزبانی این دانشگاه برگزار می‌شود.


به گزارش حافظ خبر، محبوبه البرزی دوشنبه ۱۹ مهرماه در یک کنفرانس خبری بیان کرد: قطب علمی تربیت شهروندی دانشگاه شیراز، فعالیت پژوهشی و اجرایی خود را رسما از ابتدای سال گذشته همزمان با شیوع و گسترش همه‌گیری کرونا با همکارانی از دانشگاه شیراز، تهران و مشهد با هدف انجام پژوهش‌های هدفمند در خصوص شناسایی و تبیین فرایندهای تربیت شهروندی در دانش آموزان مقطع ابتدایی آغاز کرد.
 
این مقام مسئول در دانشگاه شیراز افزود: مرکز تأکید ویژه‌ای بر شهروندی و تربیت شهروندی در عصر جهانی‌شدن و جهانی زیستن در پژوهش‌ها و فعالیت‌های آموزشی و ترویجی خود دارد.
 
البرزی اظهار کرد: در ابتدای فعالیت‌های این مرکز، وبینارها، کارگاه‌های آموزشی، پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی متعددی در رابطه با مؤلفه‌ها و شاخص‌های شهروندی و تربیت شهروندی در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی با توجه به بافت خانواده، مدرسه، کتب درسی، سیستم آموزش و پرورش و... ترتیب داده شد.
 
مدیر قطب علمی تربیت شهروندی دانشکده علوم تربیتی وروان‌شناسی دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: این مرکز همکارهای متعددی با سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری، شورای شهر، مرکز مطالعات ادبیات کودک، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آموزش و پرورش و معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شیراز داشته است. 
 
وی با بیان اینکه متأسفانه هنوز فرهنگ لازم برای زندگی جمعی سالم که با مشارکت، همکاری، احترام به حقوق خود و دیگران، بهره‌برداری مناسب از منابع طبیعی و زیست مسالمت‌آمیز با طبیعت و محیط در افراد جامعه شکل نگرفته است، به بیان ضرورت برگزاری این همایش پرداخت و گفت: ضرورت تعلیم و تربیت در این خصوص به ‌ویژه در سال‌های اولیه بسیار زیاد است، به‌ همین ترتیب برگزاری همایشی ملی که متخصصان و صاحب‌نظران و پژوهشگران فرصتی برای هم‌اندیشی و تبادل افکار و تجارب داشته باشند، ضروری است و اهمیت بسزایی دارد.
 
البرزی با تاکید بر اینکه دغدغه و مسئولیت‌پذیری محققان قطعا در ارائه‌ی راهکارهای آموزشی و تربیتی مؤثر است،به نقش هنر، ادبیات، معماری، آموزه‌های دینی، فلسفه، جامعه‌شناسی، اقتصاد و فرهنگ به‌عنوان ارکان اساسی در تربیت شهروندی دانش‌آموزان اشاره و برگزاری این همایش را فرصتی برای فعالیت‌های بین‌رشته‌ای در حوزه‌ تربیت شهروندی عنوان کرد.
 
وی همچنین به معرفی محورهای همایش از جمله تربیت شهروندی و جایگاه آن در نظام تعلیم و تربیت؛ تربیت شهروندی در عصر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات؛ تربیت شهروندی، خانواده و سبک زندگی؛ تربیت شهروندی، هنر و ادبیات؛ تربیت شهروندی، برنامه‌ریزی درسی و مدیریت آموزشی؛ تربیت شهروندی و علوم ورزشی؛ تربیت شهروندی و علوم ورزشی و تربیت شهروندی، نخبگی و هدایت استعدادهای برتر اشاره کرد.
 
مدیر قطب علمی تربیت شهروندی دانشکده علوم تربیتی وروان‌شناسی دانشگاه شیراز از برگزاری کارگاه‌ها و نمایشگاه‌های مختلف و همین‌طور پنل اختصاصی «تجارب آموزشی و پرورشی طرح شهاب (شناسایی و هدایت استعدادهای برتر)» به‌عنوان برنامه‌های جنبی همایش هم خبر داد.
 
البرزی خاطرنشان کرد: طبق فراخوان اعلام ‌شده از سوی دبیرخانه نخستین همایش ملی تربیت شهروندی کودکان؛ علاقه‌مندان می‌توانند چکیده مقالات خود را تا ۱۵آذرماه به دبیرخانه همایش ارسال و برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس https://citizenshipeducation.shirazu.ac.ir مراجعه کنند.


کد مطلب: 23826

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/23826/همایش-ملی-تربیت-شهروندی-کودکان-شیراز-برگزار-می-شود

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir